Kommunen var hos mig idag och skulle byta vattenmätare. Tyvärr kunde jag inte stanna hemma men min son släppte in dem. Men de bytte inte mätaren utan de sa till min son att de rör inte avstängningen för den kunde ha rostat och då flyger den upp i taket. Får ringa montören i morgon men tänkte först kolla med er VVS-are som är aktiva.

Har det varit många problem med denna typ av konsol? Tänkte om nån som jobbar med det nu vet det.
När jag jobbade som rörläggare -85-00 satte jag mängder av denna typ, LK582 och har aldrig hört om problem mer än att de kan vara tröga att stänga om de stått länge, är ju så dum ratt.. Visst är det lite ärg runt spindeln men den läcker inte och den stänger hur bra som helst. Och flyga i taket? Kulan är väl isatt underifrån så det borde ju inte gå, eller?
 
  • vattenmätare.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har nästan likadana ventiler och fick mätaren utbytt för något år sedan.
Han som bytte sa att han inte hade fått byta om vi hade bott i Göteborg, pga risken för ventilhaveri. Vi bor i en grannkommun och där gick det fortfarande att byta mätare utan att byta ventiler. Ska du stänga av vattnet så gör det enbart på ventilen efter mätaren. Då har du en chans till med den andra ventilen om olyckan är framme.

Jag vill byta ventilerna, för jag litar inte på dem. Rekommendationer på en VVS-firma i Göteborgsområdet mottages tacksamt.

/Hasse
 
  • Gilla
Dp80
  • Laddar…
Ok. Jag bor i grannkommun till Gbg, Ale, och där är det tydligen samma då.
Jaja, får la ringa montör´n och se vad han säger. Byta kan jag ju göra själv så så sett är det inga problem. Men jag stänger ju vattnet på den flera gånger/år, varje gång jag åker bort ett längre tag, och det har aldrig varit några problem. Testade tom dagen innan att den verkligen stängde bara för att.
 
Krilleman
Denna konsol har problem med just avstägningsventilerna, motionerar man dom inte så blir det just där efter...

Av rädsla att orsaka: "avstängningen för den kunde ha rostat och då flyger den upp i taket" så struntar dom helt enkelt att byta dessa mätare med denna konsoll. Det grundar sig antagligen att dom råkat ut för ett större haveri på denna konsoll tidigare, med massiv vattenskada som följd. Så vägrar dom byta fler mätare med denna typen av konsoll.

Skulle du varit hemma och stängt ventilerna själv, hade det inte varit något problem då "ansvaret" för avstägningen ivändigt hade legat på dig. = mindre kostsamt för dom.

Jag har själv bytt flera av dessa konsoller för att vreden fastnat i öppet läge! Men dom har inte varit motionerade som dina verkar vara....
 
Jag har bytt ut en sån konsol just för att avstängningen flög upp i taket när husägaren skulle stänga vattnet. Han lyckades trycka in den igen och kila fast den så det höll hyfsat tätt, tills kommunen kom och skulle stänga av. Tyvärr var servisventilen i gatan också trasig, så killen från va-verket fick klämma pemslangen under tiden som jag bytte konsol.
Tur att det fanns golvbrunn i tvättstugan där vattenmätaren satt.
 
Fick inte tag på montören idag men får kolla på måndag.
Om jag ändå måste vara hemma för att stänga ventilerna kan de ju stänga i gatan så kan jag slänga dit ett nytt koppel så är det inga problem nästa gång, tar ju inte många minuter. Och iof, denna typen har egentligen aldrig varit bra för rattarna är svåra att få grepp om. Bättre med nya med handtag, framför allt för de andra i hushållet. För även de små, de är iof inte så små längre, fick tidigt lära sig "Sprutar det vatten stänger du här" och "Brinner det springer du till grannen"
 
Ok, lordi då blir det så. Har mätaren i garaget och där har jag ju min svarv och Arboga pelarborr och.... ajajaja
 
Intressant detta. Jag jobbar i Kungsbacka och byter mätare.
Just denna konsoll från LK ser vi inget problem i så länge dom löper lätt.
Det är varianten med en större plastratt som är farliga och kan hoppa isär.
 
jesper@fordson skrev:
Det är varianten med en större plastratt som är farliga och kan hoppa isär.
Ja, det är väl den vi har. Han bytte mätare ändå, men det hade han som sagt inte fått göra i Göteborg. Vi har fortfarande inte bytt ventiler, men den här tråden blev en bra påminnelse. Jag rör absolut inte ventilen före mätaren (den som syns på bilden). Vid avstängning använder jag endast ventilen efter mätaren. Skulle den haverera får man hoppas att den före mätaren fungerar...

/Hasse
 
  • IMG_8296.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Det där ser inte bra ut....
 
Mikael_L
Aningen offtopic, men ändå nästan i trådens ämne.

När huset är klart tänkte jag göra en årlig todo-lista. Sån där att på vår och höst kolla takpannorna, 2ggr per år motionera JFB med testknappen m.m.
Där hade jag även tänkt lägga in att motionera alla kranar och ballofixer, inkl avstängningen vid tomtgränsen (ja den är vår egendom , inte kommunens).

Men min fråga är alltså, visst är det bra att göra detta en gång per år? Inte dåligt va?
Och i så fall, 1ggn / år, är det lagom intervall?
 
krilleman_215 skrev:
Det där ser inte bra ut....
....näe för den där kranen läcker ju redan.....:O
 
Det att den småläcker är inte den stora faran.
Ventilen funkar så att det är gängor i plasthatten som drar ner käglan och om den gängan går sönder eller hatten spricker så åker käglan upp och hålls endast kvar av en liten låsring i järntråd.
Den tråden är ofta bortrostad och då åger hela käglan ut.
Men det gäller inte den på bliden ovan heller utan sorten som har en stor ratt som är helt platt på toppen.
Sen har LK även gjort en annan kulventil med små vred som på en ballofix.
Där går spindeln av ibland och det står en 6mm stråle rakt ut ur ventilen.
 
Ok.
På min sitter ju plastrattarna bara påtryckta och när jag kollat under den kan jag inte se hur spindeln ska kunna flyga ur. Ser ut som bilden nedan.


Mikael_L
Nej det är inte fel att motionera ventilerna. Mina stängs säkert 3-4 gånger/år och då stänger jag bägge just för att bägge ska fungera. Och mina ventiler stänger och går lätt trots att de är från -92
 
  • vm2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nä det är ju det jag menar. Dina är inte den falriga varianten utan den med platta rattar kan hoppa ur.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.