D
Krilleman
En klassisk produkt-utveckling. Värdelös utformning som slutat att tillverkas. Den som slutade sist med denna design på VMK var väl Vamco?

Idag har alla (vad jag vet) tillverkare någon typ av kulventiler på sina konsoler. Så skillnaden är inte direkt stor på dom olika märkena..... LK, Armatec, Beulco, osv
 
Skulle nog våga påstå att det är en bra grej. Dock lite dyrare.
Ventiler av bättre kvalitet håller utan vidare 30-40 år om man inte har något konstigt i vattnet.
En del billiga ventiler verkar smulas sönder av vattnet. Blir det vitt klet på dom så är dom försvagade medans dom finare verkar klara sig från det..
 
krilleman_215 skrev:
En klassisk produkt-utveckling. Värdelös utformning som slutat att tillverkas. Den som slutade sist med denna design på VMK var väl Vamco?

Idag har alla (vad jag vet) tillverkare någon typ av kulventiler på sina konsoler. Så skillnaden är inte direkt stor på dom olika märkena..... LK, Armatec, Beulco, osv
Du kan väl inte mena att Beulco är något vidare. Nu byter jag några hundra mätare varje år och ser utvecklingen.
På jobbet är vi överens om att deras förra variant inre var bra iaf.
 
Krilleman
Absolut är armatec:s kulventiler i en egen klass, underbara. Utvecklingen går framåt och det är väl tur det...

Alla sneglar på varandras fördelar och försöker utveckla vidare på sitt egna sortiment... Men det är ju inte unikt här... I vilken bransch är det inte så?
 
D
Byter man hela konsolen eller kan man byta bara ventilerna?
 
Vad är det som skiljer AJ's ventiler från ventilerna som tex Beulco levererar idag?
 
Man byter hela konsolen. AJ ventilerna är bättre, mycket bättre.
Det märks tydligt när man jobbar med det..
En del beulco är kass redan vid första byte av mätare och det ser jag som väldigt dåligt.
 
Jomen jag frågar vad som är bättre. Ok, tio år gamla Beulco har även dom brister. Hur skiljer sig moderna AJ ventiler från moderna Beulco-ventiler? Att tillverka kulventiler är ju inte direkt skitsvårt för den som är i branschen sedan 30-40 år så jag är lite nyfiken på vad som skiljer?
 
Vad i tillverkning och material som skiljer vet jag inte.
Vad jag vet är att en AJ som inte vart rörd på tio år ändå går lätt och är inte full av vitt (skägg) samt stänger till 100% av gångerna. Men detta är ju som sagt min erfarenhet och ingen fakta på något vis. Någon frågade om nån som hade erfarenhet av saken och det har jag och jag har svarat.
 
Krilleman
AJ har teflonbelagd kula, det har inte buelco.

Dahls egna sortiment med ventiler (alterna) är precis samma ventil som AJ!
 
D
Ja, och jag är tacksam för att du delar med dig av erfarenheten. Om jag ändå skall byta så vill jag ju ha en som
är bra nu när jag blivit medveten om riskerna med en dålig. Ser att AJ konsolen finns i flera bredder vilket inte andra har skämt bort mig med. Vad är "standardbredden" om det nu finns någon sådan (min mätare finns i en lägenhet som
är uthyrd för tillfället så vill inte springa i onödan).
 
Jesper - jag ifrågasätter inte det du säger i sak, försöker bara förstå vad problemet är. Krille har kanske gett svaret på varför det är skillnad efter några år....
 
190mm är den absolut vanligaste. Finns enstaka längre och kortare men dom kastar vi. Är det inte justerbar konsol så sätter man in en passbit imellan, Tänk även på att många kommuner kräver backventil efter konsolen vin byte.
Väldigt bara grej för det riskerar inte att backa ut varmvatten till mätaren och pem slangen vid tryckfall.
Inte helt ovanligt att just varmvatten gör att inkommande slang springer läck efter tryckfall på nätet.
 
D
Det var måttet mellan in och utgående anslutning (på hela kopplet) som jag menade, men efter mer studier av AJ-litteraturen så ser jag att de olika måtten beror på olika utföranden av anslutningar (vinklade, raka osv). LK 580 har väl inlopp G25 vinklad och utlopp 22mm klämring vinklad.

Då motsvaras det alltså av Armatec AT-7359-1 med ett cc-mått på 415mm.

Då är frågan vad LK580 har för CC-mått, för det verkar inte direkt vara standard (då LK's nuvarande koppel 583 har ett CC-mått på 390mm). Men det verkar som LK 580 har ett större CC-mått än 390mm för LK skriver att det skall till en muff LK 0002323 för att det nya kopplet skall passa istället för en 580. Kan det vara så bra att LK's gamla 580 har CC-mått på 415mm precis som AJs nuvarande och att muffen som krävs för LK's nya 583 ökar bygglängden från 390mm till 415mm?

Svartöra: Kan du mäta CC/byggmåttet mellan in och utgående anslutning?

Muff/passbit http://produkter.lagerstedt-krantz....1:12&style=ProductToSingleDocumentPdf&force=5

LK 583 http://www.lkarmatur.se/sv/LK-Armat...ur--Ventiler/Armatur-for-varmvattenberedning/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.