Hos mig är det 39 cm c/c (inte mätt på millimetern, men 415 mm är det inte).
 
D
Jaha, vad skall muffen vara till då? Har lk580 invändig gänga på ingången kanske?
 
Mikael_L
Vi har en beulco-konsoll som det varit vatten i max ett drygt år nu.
Men först idag sattes vattenmätaren in. Och då upptäckte vi att redan nu läcker avstängsningsventilen lite. :mad:

Jag måste försöka reklamera konsollen!!
 
jesper@fordson skrev:
Tänk även på att många kommuner kräver backventil efter konsolen vin byte.
Väldigt bara grej för det riskerar inte att backa ut varmvatten till mätaren och pem slangen vid tryckfall.
Inte helt ovanligt att just varmvatten gör att inkommande slang springer läck efter tryckfall på nätet.
Det brukar väl sitta en backventil i varmvattenberedarens koppel?
Jag tror i alla fall att min avstängningsventil för inkommande KV dessutom är en backventil.
 
b_hasse skrev:
Det brukar väl sitta en backventil i varmvattenberedarens koppel?
Jag tror i alla fall att min avstängningsventil för inkommande KV dessutom är en backventil.
Jo så brukar det vara men vissa kommuner kräver det ändå och av erfarenhet så vet jag att det händer då och då att det ändå backar varmvatten.
 
Mikael_L skrev:
Vi har en beulco-konsoll som det varit vatten i max ett drygt år nu.
Men först idag sattes vattenmätaren in. Och då upptäckte vi att redan nu läcker avstängsningsventilen lite. :mad:

Jag måste försöka reklamera konsollen!!
Ajdå jag beställde just en Beulco. Hoppas inte alla är lika dåliga :-|
 
Hej,

Hade en kille ute här från kommunen igår och bytte vattenmätaren, första gången han var ute ville han inte byta den eftersom ventilen hade kärvat men jag masserade igång den så inga problem. Men när han hade bytt den var hålet för att sätta dit plomberingen svåråtkomlig och igensatt.

Kan detta påverka mig på något sätt? kan dom vägra byta den nästa gång de kommer?

/Emil
 
Gammal tråd men aktuell för mig då jag funderar på att byta ut mina gamla skjutventiler till en ny vattenmätarkonsol. Man blir ju lite nojig efter att ha läst denna tråden. Så vad gäller nu? Vågar man köpa en konsol från tex LK eller Beulco eller är det fortfarande armatec som gäller? Var får man tag på dessa konsoler som privatperson? Någon nämnde även att dahls alterma konsoler är gjorda av armatec?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.