mexitegel skrev:
KoW, din gamle räv - där är du ju :) Funderade just på om du övergett oss här, eller om bitsen o bytesen inte hittade fram till dig längre efter tunneln började bli klar.

Hade ju tänkt sätta barnen i julpysselarbete vad det lider och vad passar då inte bättre än tändkottar. Närproducerat, miljövänligt och etiskt på en gång. Det kan ju inte bli annat ön succé :D
Ja, gammal kärlek rostar aldrig heter det ju :)

Till barnas lekar passar nog annars grankottar bättre,
när man skall göra kor hästar och får till leksakslagården.

Må så grankott!
 
Korvgubbe skrev:
Är inte kottar ganska ohälsosamma att elda? Eller är det bara en myt?
Det är ju inte så hälsosamt för kottarna förstås.
Men vi människor som börjat med denna udda vana mår faktiskt bara bättre och bättre :)


Men vem vet; snart försvinner ju även jag själv in i myternas värld :confused:
 
Korvgubbe skrev:
Är inte kottar ganska ohälsosamma att elda? Eller är det bara en myt?
Tror du tänker på att man använde dem som "grillkol" och det inte skulle varit så hälsosamt, men det är bara något jag tar ur minnet.
Men kollade runt lite och hittade länken:
http://www.skogssverige.se/bildas-det-giftig-rok-om-man-eldar-kottar
 
AndersS skrev:
Tror du tänker på att man använde dem som "grillkol" och det inte skulle varit så hälsosamt, men det är bara något jag tar ur minnet.
Men kollade runt lite och hittade länken:
[länk]
Så då kan man säga att tändkottar tänkta till att tända en brasa är inget farligt för den får fullständig förbränning

Men man ska inte använda det som någon sorts grillkol då röken är dålig när det inte brinner fullständigt
 
Hojte skrev:
Så då kan man säga att tändkottar tänkta till att tända en brasa är inget farligt för den får fullständig förbränning

Men man ska inte använda det som någon sorts grillkol då röken är dålig när det inte brinner fullständigt
Ungefär så, sedan får man väl sätta den lilla mängd som kottarna utgör när man tänder en brasa i paritet med eldad ved så kontentan är att det blir försumbart. Skulle någon sedan börja räkna på vad kottar avger för ämnen om de skulle förmultna i skogen blir det kanske ännu mindre.
Så vill du tända med kottar är det bara att köra på.
 
Nu har jag provat och kan inte annat än skrota idén med att tända med kottar.
De stearindoppade kottarna är svåra att tända och brinner riktigt dåligt.
Så det här var en Gröna-Vågen/Miljömupp-tanke som inte funkade särskilt bra i praktiken.

Så nu eldar vi kottarna bland all annan ved.
Och då brinner de faktiskt utav h*vete :)
Här är en liten bild från dagens kotte-brasa:
DSCF3298 (Large).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Må så Grankott! //KoW
 
  • Gilla
Sister ray
  • Laddar…
En vän till mig använder äggkartonger och äggkartor. Steg ett är att äta äggen, därefter droppa stearin på de tomma äggkartongerna. När det är dags att tända river han en lagom bit.
 
  • Gilla
Sister ray
  • Laddar…
Jag köpte ett par kubik med spillvirke, främst furu och gran. Emellanåt ställer jag mig i vedboden och tar de bitar som är 20-30cm långa utan kvistar och kör loss med yxan. Klyver en säck tändved på kanske tio minuter. Blir bitar på upp till 1x1x30cm. En bunt sådana in i kaminen blir alltid en bra brasa.

För att klyva snabbt och effektivt håller jag en hand baktill på brädbiten och andra handen långt fram på yxan och bara knackar till med bakre spetsen på "bladet" långt fram på virket. Yxan är såpass tung och vass att den med lätthet spräcker virket i bra bitar. Tjofftjofftjofftjofftjofftjofftjofftjoff så är en bräda avverkad och nästa kan plockas fram.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.