carlbanan skrev:
Vi använder tändkuber från ica maxi. Funkar hur bra som helst.
Precis! Köpte 2 påsar i februari och de funkar kanon. Lägger 2 kraftiga björkbitar i botten och en tändkub ovanpå i springan mellan bitarna, sen korsar jag med tunnare björk ovan på. Brinner garanterat rejält inom ett par minuter.
 
  • Gilla
degel
  • Laddar…
Jag använder sisådär 5 tidningspapperssidor hopskrynklade till bollar plus klyvbös, bark och klena "vedträn". Även mindre sågrester från byggprojekt. Brukar också använda alla överblivna ljusstumpar och ej uppbrunnet stearin i värmeljus som strösslas i mindre mängd ovanpå och ibland emellan vedhögen i kaminen. Tidningspappret gör så att det snabbt blir bra drag i skorstenen. Brukar också använda alla överblivna hampasnören från hö- och halmbalarna till hästarna, (under förutsättning att det är balat med riktiga hampasnören och inte plastdito - jämrans nymodigheter).

Av någon outgrundlig anledning så drar jag på mig SJ-pallar och icke SJ-pallar och trasiga SJ-pallar... De brukar jag slakta med motorsågen. De brädbitarna, precis som vanliga brädor från brädgården - överblivna stumpar mm, är som tidigare nämnts utmärkta att spänta upp, (med yxa i mitt fall).

Varm och torr ved underlättar också.
 
Jo men en sån mackapär vore toppen, om man hade en 5-6 hektar över... :)
 
Jag hoppas Ingmar får behålla alla kroppsdelar. Den där apparaten är nog inte CE-märkt. :)
 
Maxikatten skrev:
Jag hoppas Ingmar får behålla alla kroppsdelar. Den där apparaten är nog inte CE-märkt. :)
Jag hade definitivt satt något som skydd för fjädern ifall den lossnar i nedtryckt läge och flyger iväg.
 
En grej som funkar fint är att lägga tretex, typ tjock masonite i diesel,fotogen och låta det dra ett bra tag. Blir kalasfina braständare.
 
emil_yttervik skrev:
En grej som funkar fint är att lägga tretex, typ tjock masonite i diesel,fotogen och låta det dra ett bra tag. Blir kalasfina braständare.
Kommer inte hela huset att stinka diesel också?

Jag kan tänka mig att göra något liknande, men använda smält paraffin, från t.ex. gamla ljusstumpar/blockljus.

Tror att jag har sett något tips om det.

Men inte diesel, nej tack :thumbdown:
 
Korvgubbe
Jag gör egna braständare av torktumlarludd, äggkartonger och ljusstumpar. Sådant som jag annars hade slängt blir utmärkta braständare med väldigt lite arbetsinsats.
 
Korvgubbe skrev:
Jag gör egna braständare av torktumlarludd, äggkartonger och ljusstumpar. Sådant som jag annars hade slängt blir utmärkta braständare med väldigt lite arbetsinsats.
Går det lika bra med dammråttor?
De är väl nära släkt har jag för mig :p
 
Remsor av tidningspapper ihoprullade till små prinskorvar doppade i stearin är en gammal braständarklassiker.
 
Prototypen har rätt, ta korta kubbar av lövträd och klyv ner på traditionellt sätt. Sedan när dom är 5x5 eller 10x10 cm eller så så sätt eggen mot mitten på stycket och slå ner i huggkubben medans du håller yxan i ena handen och fixerar veden mot eggen med andra handen. Akta fingrarna! Upprepa klyvningen tills dom är 1x1 tum eller så. Överblivna stakkäppar är utmärkt tändved. 28x70 är också utmärkt att spänta ner.

Sedan är trickset att tända lagom mycket. Lägger du i två stora klabbar så orkar inte tändsatsen värma upp dom innan de brunnit ut. Lägg två trän i botten cirka 5x5 cm, en eller två bitar späntved på tvärs ovanpå och kila in ett eller två tändblock mellan veden och späntveden. Jag kör med Ö&B 39 kr för 96 st, det billigaste jag hittat. Se gärna till att veden i botten är rejält torr. Gör inget om det är rutten ved som du torkat för den brinner upp fort och du skall ha en glödbädd. Tänd och låt det ta sig rejält.När det börjar falna slänger du in ett eller två stora stycken och sedan är du ingång.
 
Jag har i många år (sedan jag såg den på en mässa) varit sugen på en Smart-Splitter (www.vedklyv.se) men har aldrig slagit till då det känns lite onödigt dyrt för att klyva så lite ved som vi behöver. Kanske en väldigt onödig pryl men det ser iaf enkelt och "roligt" ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.