Har man bara drag i skorstenen och torr kluven ved, fungerar bollar av tidningspapper alldeles utmärkt. En tidningssida sida per boll, som löst knycklats ihop till en storlek som en tennisboll ungefär. Veden placeras ovanpå, med lite tanke så att veden inte trycker ihop pappersbollarna för mycket...
 
Dagens braständning.
Lite byggspill och en sån där tändkub.
Tänt var det här!
1)
P1000019 (Large).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2)
P1000020 (Large).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3)
P1000021 (Large).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Svårt som ett, två, tre :)
 
KnockOnWood skrev:
Dagens braständning.
Lite byggspill och en sån där tändkub.
Tänt var det här!
1)
[bild]
2)
[bild]
3)
[bild]

Svårt som ett, två, tre :)
Kunde lika gärna varit hemma hos mig.
 
Så var det dags igen :)

P1000022 (Large).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det finns väl knappt något vackrare!
 
Har en hemmabyggd klyv modell större och i rätt arbetshöjd.
Det sitter en stor 3fasmotor som driver en hydralpump och ett ventilpaket med en spak med återfjädring.
Stor kolv på runt 70cm lång. Slaglängd på runt 65cm.
Stor yta som glider över "balken" arbetsytan som är fixerad som träffar en "kniv" i änden. Några cm mellanrum mellan kniv och kolv.
ca 20L tank i "arbetsbordet"Blir dock lite varm vid några timmars körande.
Funderar på att byta till en bättre olja alt svetsa dit några kylflänsar på tanken.

Den har haft bitar som vägt över 125kg på arbetsbordet som klyven har fått stressa med. Vet man bara hur man klyver så tar den all ved oavsett om den är torr eller inte.
Oftast får man då massa spetor och mindre skit som man eldar med. Annars så är ved kubben och yxan en smart idee.

fFRjpvk.jpg
Ursäkta röran. Gammal bild vid en utrensning av skit.
 
Redigerat:
-=fullmoon=- skrev:
Har en hemmabyggd klyv modell större och i rätt arbetshöjd.
Det sitter en stor 3fasmotor som driver en hydralpump och ett ventilpaket med en spak med återfjädring.
Stor kolv på runt 70cm lång. Slaglängd på runt 65cm.
Stor yta som glider över "balken" arbetsytan som är fixerad som träffar en "kniv" i änden. Några cm mellanrum mellan kniv och kolv.
ca 20L tank i "arbetsbordet"Blir dock lite varm vid några timmars körande.
Funderar på att byta till en bättre olja alt svetsa dit några kylflänsar på tanken...
Hörru du, är inte det där lite overkill för att spänta lite tändved?

En sådan här tycker jag räcker
8871293485086.jpg
 
KnockOnWood skrev:
Hörru du, är inte det där lite overkill för att spänta lite tändved?
Overkill? Kan man ha för biffiga verktyg? :D Nu tror jag iofs inte att klyvens primära funktion är att fixa tändved. Missade du meningen "Oftast får man då massa spetor och mindre skit som man eldar med" ;) Jag tror nog tändveden mer ses som en användbar biprodukt.

Fascinerande tråd om ett "problem" som jag aldrig ens förstått att det fanns för övrigt. :p
 
Alfredo skrev:
Overkill? Kan man ha för biffiga verktyg? :D ...
Det är väl en fråga om livåskådning kanske.

Efter ett liv fullt av lean production, lean administration, lean construction...
försöker jag mig nu på lean prylar.
Alltså så lite och så enkla ägodelar som möjligt.

Där passar yxan, en många tusen år gammal uppfinning in bra.
Mitt exemplar har jag för övrigt övertagit från min son.
Det var hans "båtyxa", men så sålde han segelbåten.
Lean fritid :)


Men jag instämmer!
Hur svårt kan det vara att spänta några stickor och tända en liten brasa?
 
  • Gilla
pr95
  • Laddar…
Korvgubbe
Patrik Olovson skrev:
[länk]
"uppfanns 1982 av"

HA! Vilket bullshit, jag har en av samma konstruktion här som är i det närmaste antik. Denna uppfinning är långt äldre än 1982.
 
Jag har en hel trave tallved från en skadad tall som producerat massor med tjära, kåda eller vad det nu är. Brinner som sjutton men sotar dessvärre ner totalt. Den traven skulle jag vilja göra om till flisor, stickor eller liknande. År det nån som har testat med en elhyvel? Kan man få stora spån med en sån?
 
Om det sotar går det för fett, mer syre så det blir fart så försvinner sotet ska du se ;)
 
lubbe75 skrev:
Jag har en hel trave tallved från en skadad tall som producerat massor med tjära, kåda eller vad det nu är. Brinner som sjutton men sotar dessvärre ner totalt. Den traven skulle jag vilja göra om till flisor, stickor eller liknande. År det nån som har testat med en elhyvel? Kan man få stora spån med en sån?
Tyre/Töre brukar gå lätt att klyva till stickor på mellan 5-15mm som är perfekta att tända en brasa med. En liten skarpslipad yxa eller en "späntkniv brukar fungera bra att klyva det med, försök såga så grova kvistar inte är med i bitarna du ska göra stickor av så går det lättare. Klart slöseri att elda med hela vedträn av Tyre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.