Liknande denna http://www.gardenfire.se/sv/category/24/Splitter-klyvkniv ?

Jodå, jag känner till existensen av diverse tändkuber mm men dessa innehåller i regel paraffin som kommer från olja och det känns inte rätt för oss. Vi eldar för känslan och vill att det skall vara naturligt och lite gammaldags.
 
Har du ingen björkved? Så du kan riva loss nävret att tända på?
 
Jodå har björkved. Skall testa med näver men det behövs en rätt ordentlig upptändning för att få fart på draget.
 
pelle242 skrev:
Liknande denna [länk] ?
Jepp liknande den, funkar riktigt bra kan varmt rekommenderas.
 
Vänd dig till återförsäljare av flis och säg att du vill ha produktprov av dom, då kommer du få den finaste flis som finns och en näve sånt under klabbarna kommer få fyr på det hur fint som helst. Eller så åker du till närmaste sågverk med ett par säckar och köper flis från justerverket för det fliset är torrare än en gammal nucka
 
Det går bra att tända med en varmluftspistol också om det är dåligt drag i skorstenen.
 
Pappa har lärt mig att man sätter yxeggen mot vedbiten och dunkar ner det hela i huggkubben.

protte
 
Med en liten huggkubb och en campingyxa går det lätt att ordna späntved av de mindre vedträna,
eller ännu bättre av spillvirke från bygget. Bör finnas vid varje kamin :)

P1020023 (Large).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja men det där blir ju helt perfekt med en femåring i huset.... :)
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Hahah körde själv ett tag med dieseldoppade pinnar!! Slanga ur gröndiesel ur gamla tanken ( fanns lite kvar på botten) o hade ståendes utanför pannrummet i en hink fullt med virke samt diesel!
En sådan i botten o tända på sen va de bara ladda på ved direkt.. Skitbra ;-) sen vad det har för effekter på allt annat e en Annan fråga!

Annars säger jag med att hålla yxan och vedbiten ihop o slå ner allt på kubben alt betonggolvet... Mindre chans att träffa händerna!
 
Mina barn har haft fri tillgång till yxa och kniv och det har gått bra.
Mindre bra för några träd som efter mycket huggande fallit.

Protte
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
pelle242 skrev:
Jag är kass med yxa
Tro mig: du lär dig snabbt. (Numera kan du cykla, eller hur?)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Många bra förslag, men för de som inte klickat på länken lägger jag upp en bild på det bästa sättet här :)

90_big.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ArneTW och 1 till
  • Laddar…
Jag kapar och klyver min egen ved och då blir det alltid massvis med bös som jag skyfflar ihop och använder att tända med. Har aldrig tidigare funderat på hur man gör om man köper veden men det verkar ju helt klart jobbigare när det kommer till tändningsdelen.
Men om jag nu skulle göra eget att tända med så skulle jag ta yxa eller kniv, köpa en pryl bara för att göra "tänneved" verkar ju lite onödigt.
 
  • Gilla
Pear4Life och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.