J Jarlsgård skrev:
Är det ritat skalenligt?

För när jag försöker måtta upp så får jag innermåtten till 6 x 13,8 m (13,8 = känt värde).

Tittar jag på sovrummen där uppe till exempel så kommer troligen inte en säng kunna ställas så som i det övre sovrummet då det blir nästintill för tajt när man börjar räkna bort allt. 6 - 1,2 (korridor) = 4,8 m. 4,8/2 = 2,4 m.

Räknar man sedan bort väggtjockleken så blir det knappt 2,3 m i bredd. Så med en 160 cm säng kommer det finnas knappt 35 cm utrymme på vardera sida sängen.. vääldigt tajt!

En annan sak är trappan, enligt vad jag kan se så är den endast 2,4 m enligt ritningen. Men en vilplanstrappa vid en takhöjd om 2,4 meter lär snarare bli 3 meter djup.


Nu är inte min avsikt att kritisera dina ritningar, utan snarare poängtera att det är svårt att vara behjälplig fullt ut när skalorna inte riktigt stämmer :)

Frågan blir då, stämmer måtten 6 x 13,8?

Nästa fråga är, är ni låsta till de måtten? För på många sätt tror jag det vore bättre att bredda huset något (under förutsättning att jag då fått ut rätt mått) till 6,6 m. Den lilla förändringen hade gjort stor skillnad skulle jag säga.
Tack för feedback 🙂

Innermåtten är 13,8 x 6,6 meter, så vi har exakt det utrymmet du föreslår.

Trappmåtten är skalenligt taget från Trivselhus katalog (2,5m), men huruvida detta är praktiskt genomförbart eller inte får vi reda på när det ska göras ritningar av det, måste kolla fler kataloger och se, annars får det bli vanlig U-trappa, men det hade varit lite roligare med vilplan. Vi har dessutom 2,5 meters takhöjd. Vi frågade om 2,4, men husleverantören jobbar inte så.

Vi är låsta till skalet för att slippa söka nytt bygglov samt ökade kostnader hos husleverantöten, det hade absolut varit enklare om huset kunde få bli ännu lite bredare. OM det går att få ihop såsom vi ritat blir vi troligen väldigt nöjda, ska bara rita om lite efter senaste förlagen härifrån, lägger ut de sedan för mer konstruktiva synpunkter, är guld värt 👌
 
Vispen74 Vispen74 skrev:
Tack för feedback 🙂

Innermåtten är 13,8 x 6,6 meter, så vi har exakt det utrymmet du föreslår.

Trappmåtten är skalenligt taget från Trivselhus katalog (2,5m), men huruvida detta är praktiskt genomförbart eller inte får vi reda på när det ska göras ritningar av det, måste kolla fler kataloger och se, annars får det bli vanlig U-trappa, men det hade varit lite roligare med vilplan. Vi har dessutom 2,5 meters takhöjd. Vi frågade om 2,4, men husleverantören jobbar inte så.

Vi är låsta till skalet för att slippa söka nytt bygglov samt ökade kostnader hos husleverantöten, det hade absolut varit enklare om huset kunde få bli ännu lite bredare. OM det går att få ihop såsom vi ritat blir vi troligen väldigt nöjda, ska bara rita om lite efter senaste förlagen härifrån, lägger ut de sedan för mer konstruktiva synpunkter, är guld värt 👌
Okej, så måtten är 13,8 x 6,6.. Då blev det genast bättre :p

Vad tänkte jag på? Jo, fönstersättningen.. vad har kommunen sagt om det? För där finns en del att önska skulle jag säga gällande att få det riktigt bra, likaså finns det en del att tweeka på gällande planlösningen fortfarande :)
 
Ta gavelfasaden ut mot gatan som exempel. Där hade man efter slutbesked kunnat montera ett skärmtak a la myresjöhus mfl.
Tvåvåningshus i skymning, tända ljus, öppen dörr, skandinavisk stil, planteringar utanför, lugnt bostadsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Enkel ritning av ett hus med symmetrisk fasad, två fönster och en dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det gör att fönstersymmetrin ut mot gatan inte behöver vara korrekt, utan skärmtaket ger ett avbrott som gör att det är relativt fritt fram på ovanvåningen.

En annan sak jag noterat är att det är golv-tak fönster både uppe och nere. Där uppe hade jag nog avrått från det, dels för att det är en merkostnad (säkerhetsglas) men också då det gör rummen mer svårmöblerade och dessutom ger väldigt mycket insyn. Med fönster som har vanlig bröstning så kommer man fortfarande få in gott om ljus, men får också mer privacy.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Okej, så måtten är 13,8 x 6,6.. Då blev det genast bättre :p

Vad tänkte jag på? Jo, fönstersättningen.. vad har kommunen sagt om det? För där finns en del att önska skulle jag säga gällande att få det riktigt bra, likaså finns det en del att tweeka på gällande planlösningen fortfarande :)
Vi kommer att söka reviderat bygglov för Fönstersättningen, så shoot! 😊
Kör på, du kanske har flera bra idéer som vi missat, eller så sågar vi de 😁 Det är tjusningen med detta forum. Oavsett så är chansen att det blir genomtänkt i slutändan större desto mer det blir ifrågasatt så man har stött och blött det mesta ur olika perspektiv.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Ta gavelfasaden ut mot gatan som exempel. Där hade man efter slutbesked kunnat montera ett skärmtak a la myresjöhus mfl.
[bild]
[bild]

Det gör att fönstersymmetrin ut mot gatan inte behöver vara korrekt, utan skärmtaket ger ett avbrott som gör att det är relativt fritt fram på ovanvåningen.

En annan sak jag noterat är att det är golv-tak fönster både uppe och nere. Där uppe hade jag nog avrått från det, dels för att det är en merkostnad (säkerhetsglas) men också då det gör rummen mer svårmöblerade och dessutom ger väldigt mycket insyn. Med fönster som har vanlig bröstning så kommer man fortfarande få in gott om ljus, men får också mer privacy.
Tack!

Första delen tar vi tacksamt emot rakt av. Den senare går vi i samma tankar. Vi har dock endast golv till tak fönster i samtliga rum på båda våningar nu, och är rätt najs faktiskt, men praktiskt? Nej, inte mycket. Om det blir höga fönster så får de bli delade så man kan öppna övre delen helt, det har vi inte nu och det är jobbigt på sommaren att bara få en glipa. Får klura på den 😊
 
Modierade barnrumen på övervåningen efter förslag i denna tråd, det skulle bli så här med två alternativa förslag på möblering. Jag vill inte flytta dörrarna till hörnen, för då kan man inte möblera bakom dörrarna med t ex garderober. Man vinner yta, dörrproblemet med att de slår i varandra för inner, men det bli inte längre någon naturlig sovalkov.

Ritning av en våningsplan med mått, rum, och möbleringsskisser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vispen74 Vispen74 skrev:
Modierade barnrumen på övervåningen efter förslag i denna tråd, det skulle bli så här med två alternativa förslag på möblering. Jag vill inte flytta dörrarna till hörnen, för då kan man inte möblera bakom dörrarna med t ex garderober. Man vinner yta, dörrproblemet med att de slår i varandra för inner, men det bli inte längre någon naturlig sovalkov.

[bild]
Man kan ju ändå sätta sängen där soffan är och garderob där skrivbordet är för lite alkovfeeling till exempel.
 
L lillanutten skrev:
Man kan ju ändå sätta sängen där soffan är och garderob där skrivbordet är för lite alkovfeeling till exempel.
Så sant 🙂 Det blir denna lösning.
 
Handritade fasadritningar av ett hus från olika håll på rutat papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritad planritning av ett hus med möblering, måttangivelser och rumsetiketter på rutigt papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Schematisk handritad planritning av en bostad med möbler, måttenheter och textmarkeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu är vi nog nöjda. Detta ska in som underlag till husleberantören, så får vi se vad som förändras efter det. Exempelvis så blir säkert trappan något längre, men det finns det plats för. Likaså vänder vi kanske på trappan enligt tidigare tips här för att inte "gå in i en vägg" när man kommer upp på övervåningen.

Får se detta för vad det är, en skiss.

Tack för all input hittills!
 
Redigerat:
  • Ledsen
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Vispen74 Vispen74 skrev:
[bild][bild][bild]
Nu är vi nog nöjda. Detta ska in som underlag till husleberantören, så får vi se vad som förändras efter det. Exempelvis så blir säkert trappan något längre, men det finns det plats för. Likaså vänder vi kanske på trappan enligt tidigare tips här för att inte "gå in i en vägg" när man kommer upp på övervåningen.

Får se detta för vad det är, en skiss.

Tack för all input hittills!
Du tänker dig inga ändringar på bottenplan då?

Skickar med en hopklippt bild på förslag från mig och några andra
Arkitektonisk ritning av en bostadsvåning, inkluderar möblering och måttsättning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Hej där, ser ut att bli ett fantastiskt trevligt hus. Väldigt bra lösning i stort.
Det ända jag tänkte på är att istället för det lilla sovrummet mittemot trappen på övervåningen hade jag låtit vara en öppen yta utan vägg som nyttjas som ett litet allrum/tvrum.
Behövs ett till rum som sovrum/kontor hade jag offrat den öppna ytan ovanför matbordet och låtit det vara ett rum istället.
Håller precis på att bygga fritidshus med öppet till nock och har ett rum som får precis som er bara halva husbredden med högt i tak. Inget jag ångrar men effekten av den öppna ytan blev inte lika wow som vi hoppades på just i det rummet. Däremot är ett separat litet tv-rum i vårt hus ovärdeligt såväl i vardagen som när vi har fest med även en stor skara barn.
 
  • Gilla
Vispen74
  • Laddar…
Tack för ytterligare bra feedback 🙂

Beträffande lillanuttens ihopklipp så är det bra lösningar, dock delvis på bekostnad fasaden gällande linjen med fönstren på övervåningen. WC/dusch är ett bra förslag, nackdelen är att man ser toan från bastun, man vill kunna gå på toan utan att känna sig iakttagen från de i bastun säger min erfarenhet. Möbleringen i tvättstugan är bättre än våran, som inte på något vis bra i våran ritning, bara stoppat in något för att få en uppfattning om storlek, så tar det med framöver. Likaså har jag inte ritat köket i detalj eftersom det kommer att göras med köksplanerare, har tagit fasta på grejen med fri siktlinje från entrén och mera bänkyta runt hällen, så det kommer sannolikt.

Beträffande GenRLees feedback om öppnare på övervåningen så är det den sak vi velar mest om just nu, extrarummets vara eller inte vara. Vi har exakt denna öppna yta i vårat nuvarande hus, det är väldigt luftigt och trevligt, men väldigt opraktiskt, eftersom ljudet vandrar fritt mellan denna yta, kök, matplats och vardagsrum. Vi har haft allt mellan hemmagym, TV-spelsyta, musikinstrument, brädspel, biorum på denna yta, och det är jättetrevligt, men har alltid stupat på ljudet. Så I nuläget går funktion före form till förmån för ett slutet rum där man kan väsnas med stängd dörr. Men som sagt, detta är en fråga som vi slits mellan vad so m ska gå först mellan form och funktion, båda dessa aspekter har ju ett värde. Att slopa öpningen mellan våningarna är inget alternativ för oss, det är vad som sätter prägel på huset, och som vi haft i vårt förra hus, vill aldrig vara utan det.

Skapade för övrigt en tråd just om ett eventuellt allrums vara eller inte vara i velande mellan alternativen:
https://www.byggahus.se/forum/threa...lrum-eller-stora-egna-rum.494979/post-5343690
 
Redigerat:
Öppet mellan planen är ju bara störigt, så skönt när man kan ha tysta avdelningar. Och du får ett extra rum.

I det stora hela tycker jag det är en medioker planlösning med massorv av inbyggda svagheter.

Stort hus med så märkligt/trångt kök

I det öppna kök vardagsrummet skulle jag föreslå att separera det och göra sektionerna
- kök
- matplats
- lounge
- tv-rum (separat, det uppe kommer bli barnens)

Tänk att sovrummen bör kunna möbleras på fler olika sätt. Håll gärna rummen rena med 2st längre väggytor i ett hörn och en motstående vägg. Då kan säng stå i hörn, åt olika håll. Man kan ha det som tv rum, och kontor med skrivbord.

"Små" lättmöblerade rum där allt personligt får plats. Och ett extra större rum som tv rum, hobbyrum etc. så har man flexibel dynamik.

Glöm inte uterum, stort fett vidbyggt garage för att hoppa in i en varm bil när det regnar och blåser
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Öppet mellan planen är ju bara störigt, så skönt när man kan ha tysta avdelningar. Och du får ett extra rum.

I det stora hela tycker jag det är en medioker planlösning med massorv av inbyggda svagheter.

Stort hus med så märkligt/trångt kök

I det öppna kök vardagsrummet skulle jag föreslå att separera det och göra sektionerna
- kök
- matplats
- lounge
- tv-rum (separat, det uppe kommer bli barnens)

Tänk att sovrummen bör kunna möbleras på fler olika sätt. Håll gärna rummen rena med 2st längre väggytor i ett hörn och en motstående vägg. Då kan säng stå i hörn, åt olika håll. Man kan ha det som tv rum, och kontor med skrivbord.

"Små" lättmöblerade rum där allt personligt får plats. Och ett extra större rum som tv rum, hobbyrum etc. så har man flexibel dynamik.
Tack för feedback, men har du läst ingressen?
 
Vispen74 Vispen74 skrev:
Tack för feedback, men har du läst ingressen?
Nu har jag det. Såg också placeringen på tomten angående garage, storlek och så.

Om man nu skall ha öppet mellan planen tycker jag det finns potential att göra det hela lite mer lekfullt. Nu blir det bara en liten glugg på övervåningen, och allt i hörnet. Där tror jag det går att få mer dynamik om man justerar så att matplatsen med det öppna taket möter trappan och köket. Inramning från det öppna ner som tar stöd hela vägen till golvet och soffdelen får en något avskärmad placering.

Ska se om jag får till en skiss
 
  • Gilla
Vispen74
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.