tommib
Ja, fast av lite bättre kvalisort.

Grävarbetsplats med verktyg, kablar, hinkar och brutna stenar inuti en byggnad under renovering eller reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är den här slangen.
https://www.biltema.se/fritid/tradgard/bevattning/slangar/vattenslang-blasvart-2000022271

Misstänker att din trädgårdsslang också är från Biltema med tanke på att pumpen är det.

Första fem metrarna är den, nästa fem meter är en genomskinlig armerad slang som inte syns i bild. Allt sitter ihop med klokopplingar. Den andra pumpen, i den lite mer färdiga gropen, är inkopplad med armerad sugslang 1 1/4". Har ingen bild på den lättillgänglig just nu men om du letar i min tråd så hittar du säkert något. Själva pumpen i bild här är en DP252 om jag minns rätt. Finns en pump från Flygt på hyllan som ska ner sen när jag geggat klart men just nu vill jag inte stoppa ner den i hålet eftersom det blir rätt grisigt av och till.

I ditt fall skulle jag absolut spara vinkeln och montera en klokoppling på den. Då kan du rikta den så att pumpen kan stå i den bortre delen av gropen (eller hänga från armeringsjärnet om botten är ojämn) och slangen kan gå helt rakt upp i hålet dit den ska. Om du kommer åt andra änden av slangen skulle jag hellre dra i den för att justera längden men om du inte kommer åt den skulle jag inte tveka att kapa slangen för att slippa slinga upp den runt pumpen. Om den ligger i ett någorlunda rakt rör hade det varit bättre att trä i en PEM-slang men den där duger säkert om du bara får till vinkeln ut. Nivålarm är som sagt en god idé så slipper du vara där och titta hela tiden. Synd att man inte gjort en bättre lösning för elmatningen till pumpen, som det är nu gissar jag att du har en kabel som kommer upp genom en slits i locket och går rakt över golvet.
 
tommib tommib skrev:
Ja, fast av lite bättre kvalisort.

[bild]

Det är den här slangen.
[länk]

Misstänker att din trädgårdsslang också är från Biltema med tanke på att pumpen är det.

Första fem metrarna är den, nästa fem meter är en genomskinlig armerad slang som inte syns i bild. Allt sitter ihop med klokopplingar. Den andra pumpen, i den lite mer färdiga gropen, är inkopplad med armerad sugslang 1 1/4". Har ingen bild på den lättillgänglig just nu men om du letar i min tråd så hittar du säkert något. Själva pumpen i bild här är en DP252 om jag minns rätt. Finns en pump från Flygt på hyllan som ska ner sen när jag geggat klart men just nu vill jag inte stoppa ner den i hålet eftersom det blir rätt grisigt av och till.

I ditt fall skulle jag absolut spara vinkeln och montera en klokoppling på den. Då kan du rikta den så att pumpen kan stå i den bortre delen av gropen (eller hänga från armeringsjärnet om botten är ojämn) och slangen kan gå helt rakt upp i hålet dit den ska. Om du kommer åt andra änden av slangen skulle jag hellre dra i den för att justera längden men om du inte kommer åt den skulle jag inte tveka att kapa slangen för att slippa slinga upp den runt pumpen. Om den ligger i ett någorlunda rakt rör hade det varit bättre att trä i en PEM-slang men den där duger säkert om du bara får till vinkeln ut. Nivålarm är som sagt en god idé så slipper du vara där och titta hela tiden. Synd att man inte gjort en bättre lösning för elmatningen till pumpen, som det är nu gissar jag att du har en kabel som kommer upp genom en slits i locket och går rakt över golvet.
Tack för bild och svar. Japp, rätt gissat denna slangen är det
https://www.biltema.se/fritid/tradgard/bevattning/slangar/vattenslang-2000017527
Och helt rätt, ang elkabeln. Den går genom ett avfasat hål i locket. Däremot ser jag till att den hängs upp så den inte ligger på golvet. Hur skulle en bättre lösning se ut?
 
tommib
Ett rör, stort nog för en stickpropp, från pumpgropen till en vägg där kabeln kan gå upp ostört till ett uttag. Vanliga 50 mm avloppsrör funkar bra. Klipper man stickproppen och ansluter fast i dosa så räcker ett VP20 men då krävs egentligen elektriker vid byte av pump.

Den slangen från biltema är av billigaste sort och knickar väldigt lätt. Jag har den lite klenare halvtumsvarianten till lite slangar som jag ibland använder tillfälligt. Skulle inte rekommendera den till något väsentligt.
 
tommib tommib skrev:
Ett rör, stort nog för en stickpropp, från pumpgropen till en vägg där kabeln kan gå upp ostört till ett uttag. Vanliga 50 mm avloppsrör funkar bra. Klipper man stickproppen och ansluter fast i dosa så räcker ett VP20 men då krävs egentligen elektriker vid byte av pump.

Den slangen från biltema är av billigaste sort och knickar väldigt lätt. Jag har den lite klenare halvtumsvarianten till lite slangar som jag ibland använder tillfälligt. Skulle inte rekommendera den till något väsentligt.
Ok, så blir det en prel. Lagning tills slang byts ut framöver. Ska jag skära bort yttersta pipen på pumpens slangfäste så platta delarna på kloklämmorna möts? Kloklämman var aningen för stor m jag tog av yttre siangklämmedelen. Bör med gängtejp gå få fästet att gnaga fast även om det inte verkar stämma helt med gängorna i plasten, men du menade på att detta var beprövat?
 
  • Metallisk del, möjligtvis ett bilkomponent, närbild, oskarp bakgrund, mörka toner, konstgjorda material, ingen person synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den där typen av pumpar brukar inte kunna ge något vidare tryck <1 bar och blir väldigt begränsade om man har för tunn slang.
Minst 25mm invändigt om det ska bli något flöde.
 
alm82 alm82 skrev:
Den där typen av pumpar brukar inte kunna ge något vidare tryck <1 bar och blir väldigt begränsade om man har för tunn slang.
Minst 25mm invändigt om det ska bli något flöde.
alm82 alm82 skrev:
Den där typen av pumpar brukar inte kunna ge något vidare tryck <1 bar och blir väldigt begränsade om man har för tunn slang.
Minst 25mm invändigt om det ska bli något flöde.
Ok, Får bli slangbyte framöver, tänkte testa klokopplingarna jag fått tips om, men delen till pumpen passar inte i gängorna på pumpen, så nu får jag hinka vatten igen 🙄
 
tommib tommib skrev:
Vad har du för butiker i närheten?

Jag har två pumpar och där har jag kopplat med klokoppling från pump till slang för att enklare kunna underhålla dem. Då skruvar du av den ena halvan av kopplingen (den med slangnipplarna) och skruvar dit en klokoppling med invändig gänga 1 1/2"

[länk]

På slangen monterar du motsvarande klokoppling men med slanganslutning

[länk]

Glöm inte slangklämma, 16-22 mm är en lagom storlek.

[länk]

För att få på slangen kan man behöva värma den lite, men inte så mycket att den tunnas ut.

Om du inte bor nära en Hornbach (eller annan butik som säljer klokopplingar) så kan du använda slangkopplingar från Biltema. Då sågar du av slanganslutningen i toppen så att du får gängan fri, det är en entumsgänga.

[länk]

På slangen monterar du motsvarande honkoppling

[länk]

Detta är dock en sämre lösning då dessa slanganslutningar kan hoppa isär, speciellt i en applikation med kraftiga tryckstötar som detta.

Bäst är om slangen kan bytas ut till en lämpligare, gärna med armering eller PEM-slang, men 19 mm slang fungerar bra det med så länge man kollar att den inte knickar.
Tror det skulle varit denna...
https://www.hornbach.se/p/klokoppling-geka-massing-utvandig-ganga-g-1-1-4/1626193/

Åkte in o köpte de du länkat till, men den till pumpen är för stor tyvärr.
 
tommib
Har du lyckats trä på klokopplingen på slanganslutningen? Dra av den där igen. Packningarna på klokopplingarna ska mötas, det är så den tätar. Glöm inte slangklämman på den delen där du satt din slang.

Du ska skruva isär din vinkelkoppling. Om du tittar på hela arrangemanget så ser du efter vinkeln en räfflad ring. Där skruvar du isär. Då har du kvar en plastvinkel med G32 utv anslutningar i bägge ändarna. Där skruvar du fast klokopplingen, med gängtejp i gängorna. OBS att det ska på rätt mycket tejp. Du ska hålla den sträckt och dra på kanske 15 varv. Se till att den ligger platt.
 
tommib tommib skrev:
Har du lyckats trä på klokopplingen på slanganslutningen? Dra av den där igen. Packningarna på klokopplingarna ska mötas, det är så den tätar.

Du ska skruva isär din vinkelkoppling. Om du tittar på hela arrangemanget så ser du efter vinkeln en räfflad ring. Där skruvar du isär. Då har du kvar en plastvinkel med G32 utv anslutningar i bägge ändarna. Där skruvar du fast klokopplingen, med gängtejp i gängorna. OBS att det ska på rätt mycket tejp. Du ska hålla den sträckt och dra på kanske 15 varv. Se till att den ligger platt.
Ah, fast såg annars att det fanns klokoppling 1 1/4tum, borde det inte vara den? Fick ingen sådan del/g32, får köpa den lös, går det?
 
O Odi et Amo skrev:
Jag tror att det är enklare att byta slang.
[länk]

[länk]

Jag har den sistnämnda vilken gör en väldigt stor skillnad på flödet jämfört med en mjuk slang.
Tack, jo är inne på det, men ska åka bort i helgen o skulle behöva fixa preliminärt.
 
tommib tommib skrev:
Har du lyckats trä på klokopplingen på slanganslutningen? Dra av den där igen. Packningarna på klokopplingarna ska mötas, det är så den tätar. Glöm inte slangklämman på den delen där du satt din slang.

Du ska skruva isär din vinkelkoppling. Om du tittar på hela arrangemanget så ser du efter vinkeln en räfflad ring. Där skruvar du isär. Då har du kvar en plastvinkel med G32 utv anslutningar i bägge ändarna. Där skruvar du fast klokopplingen, med gängtejp i gängorna. OBS att det ska på rätt mycket tejp. Du ska hålla den sträckt och dra på kanske 15 varv. Se till
J Joselifine skrev:
Ah, fast såg annars att det fanns klokoppling 1 1/4tum, borde det inte vara den? Fick ingen sådan del/g32, får köpa den lös, går det?
J Joselifine skrev:
Ah, fast såg annars att det fanns klokoppling 1 1/4tum, borde det inte vara den? Fick ingen sådan del/g32, får köpa den lös, går det?
Tänkte om jag fick snabbt svar 🙏så skulle jag kanske kunna lösa detta nu ikväll o slippa hinka upp vatten. Borde inte en 1 1/4tum klokoppling passa även utan denna g32???
 
tommib
1 1/4" och G32 är samma gänga, det är bara olika sätt att benämna den, så det ska passa rakt av. Har du delat på vinkeln? Bild?

Du kan använda G25 (1") också, då sågar du av slangnippeln precis ovanför den gängan.
 
tommib tommib skrev:
Har du lyckats trä på klokopplingen på slanganslutningen? Dra av den där igen. Packningarna på klokopplingarna ska mötas, det är så den tätar. Glöm inte slangklämman på den delen där du satt din slang.

Du ska skruva isär din vinkelkoppling. Om du tittar på hela arrangemanget så ser du efter vinkeln en räfflad ring. Där skruvar du isär. Då har du kvar en plastvinkel med G32 utv anslutningar i bägge ändarna. Där skruvar du fast klokopplingen, med gängtejp i gängorna. OBS att det ska på rätt mycket tejp. Du ska hålla den sträckt och dra på kanske 15 varv. Se till att den ligger platt.
jag tror ändå att det är rätt artikel som du länkat till, men jag får
tommib tommib skrev:
1 1/4" och G32 är samma gänga, det är bara olika sätt att benämna den, så det ska passa rakt av. Har du delat på vinkeln? Bild?

Du kan använda G25 (1") också, då sågar du av slangnippeln precis ovanför den gängan.
Jo, men klokopplingen är 1 1/2tum o pumpens gänga 1 1/4. Var det därför jag ska tejpa. Kommer det kunna sitta då?
 
J Joselifine skrev:
jag tror ändå att det är rätt artikel som du länkat till, men jag får

Jo, men klokopplingen är 1 1/2tum o pumpens gänga 1 1/4. Var det därför jag ska tejpa. Kommer det kunna sitta då?
 
  • Svart plastdel med gänga, närbild, grumlig bakgrund, verkstadsmiljö, slitna ytor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Turkos marmorerad skaft, guldtonad metall, trasig del, slangenkoppling, gängad klämma, bakgrund av sten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.