B BSOD skrev:
[länk]

Den brukar vi ha på vårt bord. Jag oljar in hela bordet.m, ungeför 1 gång per år. Du har ju torkat bort oljan/bordets behandling.

Brukar ta ett par veckor efter inoljning innan det blir bra.

Det är ju x20 gånger så mycket jobb att slipa, och olja in allt, så jag hade börjat med den.
Kunde inte hitta det du skickade produkten
 
B
Flaska med MP52 teakolja för både inomhus- och utomhusbruk, med röd kork och etikett som förklarar dess användning för vård och skydd av olackade ytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
B BSOD skrev:
[länk]

Den brukar vi ha på vårt bord. Jag oljar in hela bordet.m, ungeför 1 gång per år. Du har ju torkat bort oljan/bordets behandling.

Brukar ta ett par veckor efter inoljning innan det blir bra.

Det är ju x20 gånger så mycket jobb att slipa, och olja in allt, så jag hade börjat med den.
Det är teakolja och går väl bara på teakbord?
 
B
Elvir85 Elvir85 skrev:
Det är teakolja och går väl bara på teakbord?
Inga problem så länge som det inte är lackat där tidigare.

Utifrån bilden kan inte jag avgöra om bordet är lackat eller oljat tidigare.
 
Här
 
  • Ljusa träplankor med synliga ådringar och en tydlig fläck eller missfärgning i mitten, delvis visande en matta och ett ben i övre vänstra hörnet av bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det nån tunn faner eller t.o.m. laminat?? Är inte skivan homogen?
 
K krambriw skrev:
Är det nån tunn faner eller t.o.m. laminat?? Är inte skivan homogen?
Ingen aning
 
Det är inte så att kökssvampen hade en väldigt grov sida så att du så att säga har avverkat material......Det blir ju lika som att slipa med fint slippapper. Det kommer såklart att påverka saker och ting.
 
S Stefan1972 skrev:
Det är inte så att kökssvampen hade en väldigt grov sida så att du så att säga har avverkat material......Det blir ju lika som att slipa med fint slippapper. Det kommer såklart att påverka saker och ting.
Ja så, är det men nu är jag intresserad av lösningar felet vet jag redan
 
Elvir85 Elvir85 skrev:
Ja så, är det men nu är jag intresserad av lösningar felet vet jag redan
då återstår bara att du skaffar dig en tidsmaskin. Man kan inte återställa sånt man slipat bort. Isåfall så får du slipa hela bordet på samma vis och då få likadan yta över hela.
 
Där var en lösning
S Stefan1972 skrev:
då återstår bara att du skaffar dig en tidsmaskin. Man kan inte återställa sånt man slipat bort. Isåfall så får du slipa hela bordet på samma vis och då få likadan yta över hela.
 
MultiMan
Elvir85 Elvir85 skrev:
Ja så, är det men nu är jag intresserad av lösningar felet vet jag redan
Väldigt dryga svar och axelryckningar från din egen sida på frågor om vad bordet är gjort av, trots att det är avgörande för hur man kan behandla. Helt fel attityd för att få hjälp i detta forumet.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Väldigt dryga svar och axelryckningar från din egen sida på frågor om vad bordet är gjort av, trots att det är avgörande för hur man kan behandla. Helt fel attityd för att få hjälp i detta forumet.
Absolut inte dryga svar utan jag är intresserad av lösning och inte vad som är fel. Sedan att du tar åt dig var ju väldigt tråkigt
 
Är ju omöjligt att ge en lösning som fungerar i just ditt specifika fall. Finns många faktorer som spelar in. Hur är skivan gjord, hur är skadan åsamkad. Är det material som avverkats eller är det en sämre ytbeläggning som kanske "lösts upp" eller vad som. Vi vet bara "kökssvamp" och det finns förvisso dylika med grön sida som kan slipa en del men på en normal träskiva så ska man nog gno som sjutton för att åsamka permanent skada så frågan är ju fortfarande obesvarad på vad som hänt egentligen. Man skulle ju behöva se skadan med förstoringsglas för att se vad som hänt. Oavsett vad så kan man nog inte backa bandet eller på nå mirakulöst sätt göra det osynligt.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Är ju omöjligt att ge en lösning som fungerar i just ditt specifika fall. Finns många faktorer som spelar in. Hur är skivan gjord, hur är skadan åsamkad. Är det material som avverkats eller är det en sämre ytbeläggning som kanske "lösts upp" eller vad som. Vi vet bara "kökssvamp" och det finns förvisso dylika med grön sida som kan slipa en del men på en normal träskiva så ska man nog gno som sjutton för att åsamka permanent skada så frågan är ju fortfarande obesvarad på vad som hänt egentligen. Man skulle ju behöva se skadan med förstoringsglas för att se vad som hänt. Oavsett vad så kan man nog inte backa bandet eller på nå mirakulöst sätt göra det osynligt.
Du har helt rätt. Men jag tänker om man kan slippa bordet helt och hållet skivan och få ett bra resultat
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.