Kan vara svårt att få det helt bra detta men kanske om du provar med lite möbelpolish.
Vad var det som gav fläcken - en kasse eller plastpåse med färgtryck på utsidan och sedan legat pressat mot bordet ett tag??? - de är hemska och är färger som knappt bleker bort alls med tiden medans är det från växtriket så bleknar det bort fortare av solljuset att efter ett halvår ser man knappt av dessa längre.
fläcken är ljusare nu för att oljan som fanns på ytan är borttvättat. Titta ut en möbelolja/polish som du kommer att använda även i framtiden då bord som används mår bra att oljas in typ 1 ggr per år
fläcken är ljusare nu för att oljan som fanns på ytan är borttvättat. Titta ut en möbelolja/polish som du kommer att använda även i framtiden då bord som används mår bra att oljas in typ 1 ggr per år
Så man ska olja in eller ha någon möbelpolish så blir den som förut och fläcken försvinnerX xxargs skrev:Vad var det som gav fläcken - en kasse eller plastpåse med färgtryck på utsidan och sedan legat pressat mot bordet ett tag??? - de är hemska och är färger som knappt bleker bort alls med tiden medans är det från växtriket så bleknar det bort fortare av solljuset att efter ett halvår ser man knappt av dessa längre.
Frågan är om man ska slippa hela bordet. Då kanske det blir perfekt dock är jag ej duktig på det och vill ej förstöra bordetFarstatjej90 skrev:
Varför har du tankar på att slipa hela bordet innan du provat enkla och billiga lösningar du fått förslag på i tråden? Alternativet att slipa har du ju alltid kvar ändå ☺️Elvir85 skrev:
Ja lokal behandling kommer inte få det osynligt säkert men kanske så man inte tänker på det!
Bordet är ju använd som ett vardagsbord - det kommer att bli fler fläckar, annars lever man inte - typ... slipning kan du fundera på när bordet har fått så mycket fläckar det blivit en egen karaktär...
Är man lite taktisk så väljer man mörkare vardagsbord där fläckar inte är lika synliga - typ som 60 och 70-talets bord i mörkare träfaner där den gula fläcken knappt hade synts alls.
Är man lite taktisk så väljer man mörkare vardagsbord där fläckar inte är lika synliga - typ som 60 och 70-talets bord i mörkare träfaner där den gula fläcken knappt hade synts alls.
Jag, har slipat så fläcken blivit så här. Det måste gå och fixa. Finns ingen karaktärer med dettaX xxargs skrev:Bordet är ju använd som ett vardagsbord - det kommer att bli fler fläckar, annars lever man inte - typ... slipning kan du fundera på när bordet har fått så mycket fläckar det blivit en egen karaktär...
https://handla.ica.se/produkt/1006050
Den brukar vi ha på vårt bord. Jag oljar in hela bordet.m, ungeför 1 gång per år. Du har ju torkat bort oljan/bordets behandling.
Brukar ta ett par veckor efter inoljning innan det blir bra.
Det är ju x20 gånger så mycket jobb att slipa, och olja in allt, så jag hade börjat med den.
Den brukar vi ha på vårt bord. Jag oljar in hela bordet.m, ungeför 1 gång per år. Du har ju torkat bort oljan/bordets behandling.
Brukar ta ett par veckor efter inoljning innan det blir bra.
Det är ju x20 gånger så mycket jobb att slipa, och olja in allt, så jag hade börjat med den.