4 136 läst · 18 svar
4k läst
18 svar
Hur isolera ny vägg i leca som muras upp i befintligt korsvirkeshus
Jag ska renovera en del av vårt hus som hittills varit oinredd. Denna delen av huset är i original från 1791 och består av korsvirkesväggar och över hammarbandet sitter oisolerad lockpanel (upp till takfoten på långsidorna och hela gavelspetsen). Jag ska mura upp en ny vägg i leca innanför korsvirkesväggen och då har jag pratat med några olika byggnadsvårdare där ett par tyckte jag skulle lämna utrymmet som en ventilerad luftspalt, medan ett par andra tyckte jag skulle fylla det med lerbruk eller perlite. Till slut har jag bestämt mig för att fylla mellanrummet och då med lerbruk med motiveringen att det dels blir en bättre isolering och dels att lerbruket kommer göra gott för korsvirkesväggen med att suga åt sig och lämna ifrån sig fukt. En annan anledning till att jag väljer bort perlite är att om jag någon gång i framtiden vill renovera facken i korsvirket eller behöver byta virket så blir det problem med att ha lös isolering.
Det som jag nu behöver hjälp och tips med är hur jag ska isolera utsidan av lecaväggen ovanför hammarbandet, alltså mellan lecan och lockpanelen. Jag har tänkt att antingen regla upp och isolera med glasull och ha luftspalter på ömse sidor om isoleringen, eller så har jag tänkt sätta stenullsisolering och då ha det direkt mot lecan (se bifogad bild). Det som är utmanande är att jag måste sätta upp isoleringen innan jag murar lecaväggen eftersom jag inte tänker riva lockpanelen. Vad tror ni är bästa sättet att lösa problemet med isoleringen? Rent praktiskt är det lättast med reglar + glasfiber föreställer jag mig.
En annan fråga som jag har är hur jag ska tänka med diffusionstätt eller -öppet ytskikt på insidan av lecaväggen. Jag vill ju inte att inomhusluften fäller ut sin kondens någonstans inne i väggen, samtidigt vill jag inte att eventuell fukt från korsvirkesväggen inte har någonstans att ta vägen (som kanske skulle kunna gå genom lerbruket och vidare in i lecan och in i huset). På vilket håll kommer fukten egentligen att gå? Och det är kanske olika vid olika årstider/eldningstider? Dessutom kanske man ska tänka att det bör vara diffusionsöppet under hammarbandet/lerbruksutfyllanden och diffusionstätt ovan hammarbandet där det sen kommer isolering där jag absolut inte vill ha utfällning? Klurigt, det här...
Jag tar tacksamt emot alla tips och funderingar! Antal böcker och doktorsavhandlingar i ämnet är lätträknade.
Med vänlig hälsing,
Mats
Det som jag nu behöver hjälp och tips med är hur jag ska isolera utsidan av lecaväggen ovanför hammarbandet, alltså mellan lecan och lockpanelen. Jag har tänkt att antingen regla upp och isolera med glasull och ha luftspalter på ömse sidor om isoleringen, eller så har jag tänkt sätta stenullsisolering och då ha det direkt mot lecan (se bifogad bild). Det som är utmanande är att jag måste sätta upp isoleringen innan jag murar lecaväggen eftersom jag inte tänker riva lockpanelen. Vad tror ni är bästa sättet att lösa problemet med isoleringen? Rent praktiskt är det lättast med reglar + glasfiber föreställer jag mig.
En annan fråga som jag har är hur jag ska tänka med diffusionstätt eller -öppet ytskikt på insidan av lecaväggen. Jag vill ju inte att inomhusluften fäller ut sin kondens någonstans inne i väggen, samtidigt vill jag inte att eventuell fukt från korsvirkesväggen inte har någonstans att ta vägen (som kanske skulle kunna gå genom lerbruket och vidare in i lecan och in i huset). På vilket håll kommer fukten egentligen att gå? Och det är kanske olika vid olika årstider/eldningstider? Dessutom kanske man ska tänka att det bör vara diffusionsöppet under hammarbandet/lerbruksutfyllanden och diffusionstätt ovan hammarbandet där det sen kommer isolering där jag absolut inte vill ha utfällning? Klurigt, det här...
Jag tar tacksamt emot alla tips och funderingar! Antal böcker och doktorsavhandlingar i ämnet är lätträknade.
Med vänlig hälsing,
Mats
I ett så gammalt hus skulle jag inte satt ångspärr.S Skånepåg skrev:Jag ska renovera en del av vårt hus som hittills varit oinredd. Denna delen av huset är i original från 1791 och består av korsvirkesväggar och över hammarbandet sitter oisolerad lockpanel (upp till takfoten på långsidorna och hela gavelspetsen). Jag ska mura upp en ny vägg i leca innanför korsvirkesväggen och då har jag pratat med några olika byggnadsvårdare där ett par tyckte jag skulle lämna utrymmet som en ventilerad luftspalt, medan ett par andra tyckte jag skulle fylla det med lerbruk eller perlite. Till slut har jag bestämt mig för att fylla mellanrummet och då med lerbruk med motiveringen att det dels blir en bättre isolering och dels att lerbruket kommer göra gott för korsvirkesväggen med att suga åt sig och lämna ifrån sig fukt. En annan anledning till att jag väljer bort perlite är att om jag någon gång i framtiden vill renovera facken i korsvirket eller behöver byta virket så blir det problem med att ha lös isolering.
Det som jag nu behöver hjälp och tips med är hur jag ska isolera utsidan av lecaväggen ovanför hammarbandet, alltså mellan lecan och lockpanelen. Jag har tänkt att antingen regla upp och isolera med glasull och ha luftspalter på ömse sidor om isoleringen, eller så har jag tänkt sätta stenullsisolering och då ha det direkt mot lecan (se bifogad bild). Det som är utmanande är att jag måste sätta upp isoleringen innan jag murar lecaväggen eftersom jag inte tänker riva lockpanelen. Vad tror ni är bästa sättet att lösa problemet med isoleringen? Rent praktiskt är det lättast med reglar + glasfiber föreställer jag mig.
En annan fråga som jag har är hur jag ska tänka med diffusionstätt eller -öppet ytskikt på insidan av lecaväggen. Jag vill ju inte att inomhusluften fäller ut sin kondens någonstans inne i väggen, samtidigt vill jag inte att eventuell fukt från korsvirkesväggen inte har någonstans att ta vägen (som kanske skulle kunna gå genom lerbruket och vidare in i lecan och in i huset). På vilket håll kommer fukten egentligen att gå? Och det är kanske olika vid olika årstider/eldningstider? Dessutom kanske man ska tänka att det bör vara diffusionsöppet under hammarbandet/lerbruksutfyllanden och diffusionstätt ovan hammarbandet där det sen kommer isolering där jag absolut inte vill ha utfällning? Klurigt, det här...
Jag tar tacksamt emot alla tips och funderingar! Antal böcker och doktorsavhandlingar i ämnet är lätträknade.
Med vänlig hälsing,
Mats
Istället kan du sätta en ångbroms, som ger möjlighet för fukt att komma ut ur väggen, men bromsar inflödet av ny fukt ifrån huset ut i isoleringen.
Man kan väl säga att luftspalt är ett ganska säkert kort, t.ex. mellan korsvirkesväggen och lecaväggen, för att undvika fuktproblem. Nackdelen är att luftspalten per definition är ventilerad, d.v.s. isoleringsförmågan i (den kombinerade) väggen blir betydligt sämre.
För några år sedan behövde vi riva en gammal korsvirkesvägg och bygga upp den på nytt då man tidigare ersatt den gamla lerstensfyllningen i facken med lecablock och försökt isolera från insidan. Korsvirket ruttnade på 10 år. Jag valde då att regla upp en separat, diffusionsöppen innervägg med rejäl luftspalt mot (den nya) korsvirkesväggen. Idag hade jag nog istället funderat på att skippa innerväggen och endast ha korsvirkesväggen kvar, antingen med putsad insida eller ev. med 45 mm diffusionsöppet isoleringslager.
Om det finns plats hade jag i ditt fall byggt upp en tillräckligt isoleringsvärdig innervägg helt separat från korsvirkes- och panelväggen och låtit den gamla väggen vara. Men det beror lite på hur det ser ut, vad du skall använda utrymmet till osv.
För några år sedan behövde vi riva en gammal korsvirkesvägg och bygga upp den på nytt då man tidigare ersatt den gamla lerstensfyllningen i facken med lecablock och försökt isolera från insidan. Korsvirket ruttnade på 10 år. Jag valde då att regla upp en separat, diffusionsöppen innervägg med rejäl luftspalt mot (den nya) korsvirkesväggen. Idag hade jag nog istället funderat på att skippa innerväggen och endast ha korsvirkesväggen kvar, antingen med putsad insida eller ev. med 45 mm diffusionsöppet isoleringslager.
Om det finns plats hade jag i ditt fall byggt upp en tillräckligt isoleringsvärdig innervägg helt separat från korsvirkes- och panelväggen och låtit den gamla väggen vara. Men det beror lite på hur det ser ut, vad du skall använda utrymmet till osv.
Tack för inputen! Jo, det låter som att det är rätt sätt att göra, att låta fukten från väggen kunna vandra in i huset. Men på en insidan av en vägg i leca, vad ska man ha för ångbroms då? Speciell puts? Speciell färg?klaskarlsson skrev:
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 211 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 211 inlägg
Vad är anledningen till att mura upp en ny vägg?
En ventilerad luftspalt mitt i väggen är rätt värdelöst ur isolersynpunkt. Konvektion kommeratt driva en luftström av kall uteluft genom mitten av väggen.
En ventilerad luftspalt mitt i väggen är rätt värdelöst ur isolersynpunkt. Konvektion kommeratt driva en luftström av kall uteluft genom mitten av väggen.
Jo, att ha en luftspalt mellan väggarna är ju tilltalande ur tankesättet att påverkan på korsvirket ska vara så liten som möjligt. Men byggnadsvårdaren som jag hade tagit hit (som är medlem i BEVIS) tyckte trots allt ändå att en fyllnad av lerbruk skulle arbeta bra vad gäller fukten tillsammans med korsvirket (han kollade även av med en kollega till honom som höll med honom). Han menade också att det skulle vara svårt att riktigt veta vad som "hände" i luftspalten.Microkatten skrev:Man kan väl säga att luftspalt är ett ganska säkert kort, t.ex. mellan korsvirkesväggen och lecaväggen, för att undvika fuktproblem. Nackdelen är att luftspalten per definition är ventilerad, d.v.s. isoleringsförmågan i (den kombinerade) väggen blir betydligt sämre.
För några år sedan behövde vi riva en gammal korsvirkesvägg och bygga upp den på nytt då man tidigare ersatt den gamla lerstensfyllningen i facken med lecablock och försökt isolera från insidan. Korsvirket ruttnade på 10 år. Jag valde då att regla upp en separat, diffusionsöppen innervägg med rejäl luftspalt mot (den nya) korsvirkesväggen. Idag hade jag nog istället funderat på att skippa innerväggen och endast ha korsvirkesväggen kvar, antingen med putsad insida eller ev. med 45 mm diffusionsöppet isoleringslager.
Om det finns plats hade jag i ditt fall byggt upp en tillräckligt isoleringsvärdig innervägg helt separat från korsvirkes- och panelväggen och låtit den gamla väggen vara. Men det beror lite på hur det ser ut, vad du skall använda utrymmet till osv.
Tidigare, när jag också var inne på luftspalten, så tänkte jag mig att luften skulle få fortsätta upp i spalten under råsponten på taket och sen ut genom ventil i nocken. Men jag var ändå "orolig" för att luften skulle stå stilla med fukt i sig, så jag började fundera på hur man skulle cirkulera den med en liten fläkt som tog uteluft och blåste in nedtill mellan väggarna. Ibland har jag lätt för att övertänka saker och ting
Denna korsvirkesdel är en liten del som sticker ut från övriga huskroppen, så det rör sig inte om mer än tre st väggar som är ca fyra meter långa (två "långsidor som är vinkelrätt ut från huset också en gavel däremellan). Så hur man än gör är det inga större grejer och kostnaden blir inte jättestor heller hur man än gör. Platsen invändigt är jag lite rädd om, annars är det en bra tanke med att ta t ex 300mm lecablock och göra som du säger med att bygga upp en helt fristående vägg med luftspalt mellan. Rummet kommer sedan att användas som sovrum.
Förbinder man leca- och korsvirkesväggarna med lera blir det trots allt en mer begränsad luftning/möjlighet till fuktvandring på en betydligt tjockare vägg, som till stor del består av lecablock, jämfört med en fristående korsvirkes/lervägg. Det är ju möjligt att det fungerar, men själv hade jag gärna hört argumenten för och emot för att göra en riskanalys. Var i Skåne är detta?
Har ni diskuterat alternativet att endast bygga på korsvirkesväggen till en hel och komplett (korsvirkes-)vägg? Det sparar ju en hel del utrymme i rummet.
Har ni diskuterat alternativet att endast bygga på korsvirkesväggen till en hel och komplett (korsvirkes-)vägg? Det sparar ju en hel del utrymme i rummet.
Ja, jag gillar ju också argument, det är ju så man lär sig något och kommer fram till ett klokt beslut
Jag har haft inte mindre än tre hantverkare från BEVIS här, varav den tredje ringde och konsulterade en kollega som sagt. Så fyra st har sagt sitt... De två första höll på luftspalten, mest med argumentet att man då inte riskerar påverka väggen. Och de två sista tyckte då att lerbruksfyllnad var vägen att gå, anledningen var väl dels magkänsla och dels det här med att leran på ett positivt sätt skulle hjälpa korsvirket med att ge och ta upp fukt efter behov. De tyckte också att det var olustigt med att man inte vet vad som händer med luften i spalten (hur fuktig är den, blir det ev. påväxt?). Så tyvärr är det inte väldigt många argument och beslutstagandet blir därför inte så välgrundat.
Jag antar att du av din mening "Det är möjligt att det fungerar" menar att det kaaan gå, men det är en risk...?
Nej, det har egentligen aldrig varit ett alternativ att renovera väggen. Det var den första gubben som var här för ett antal år sedan då jag ännu inte hade några idéer om hur det skulle göras, som sa att vid sådana här lägen är det lättast att mura upp en lecavägg med luftspalt. Väggen är i ganska dåligt skick och jag vet inte hur bra det skulle bli. Se bifogade bilder som visar samma hörn.
Huset är på landsbygden i Svedala kommun.
Jag har haft inte mindre än tre hantverkare från BEVIS här, varav den tredje ringde och konsulterade en kollega som sagt. Så fyra st har sagt sitt... De två första höll på luftspalten, mest med argumentet att man då inte riskerar påverka väggen. Och de två sista tyckte då att lerbruksfyllnad var vägen att gå, anledningen var väl dels magkänsla och dels det här med att leran på ett positivt sätt skulle hjälpa korsvirket med att ge och ta upp fukt efter behov. De tyckte också att det var olustigt med att man inte vet vad som händer med luften i spalten (hur fuktig är den, blir det ev. påväxt?). Så tyvärr är det inte väldigt många argument och beslutstagandet blir därför inte så välgrundat.
Jag antar att du av din mening "Det är möjligt att det fungerar" menar att det kaaan gå, men det är en risk...?
Nej, det har egentligen aldrig varit ett alternativ att renovera väggen. Det var den första gubben som var här för ett antal år sedan då jag ännu inte hade några idéer om hur det skulle göras, som sa att vid sådana här lägen är det lättast att mura upp en lecavägg med luftspalt. Väggen är i ganska dåligt skick och jag vet inte hur bra det skulle bli. Se bifogade bilder som visar samma hörn.
Huset är på landsbygden i Svedala kommun.
Ja, precis! Det vore en otraditionell lösning och medför därmed en risk. Men det är ju inte helt ovanligt, däremot bör man ju vara medveten om riskerna också. Med tanke på min egen erfarenhet av lecablock och korsvirke samt vad jag hört och läst så skulle i alla fall jag just i detta fallet vilja ha goda argument på att det skulle fungera. Och som du säger lär man sig alltid något och kan ta kloka(re) beslut genom att vrida och vända på problemen.S Skånepåg skrev:
Utifrån dina bilder så tycker jag det ser ut att vara en alldeles utmärkt vägg att fixa till! Finns några olika alternativ hur man kan göra, och ett antal parametrar såsom isoleringskrav, takhöjd, önskat utseende, värmesystem, etc etc att ta hänsyn till, så det får ju diskuteras.
Det är väl just det som gör det klurigt, att det är svårt att hitta folk eller dokument som säger att denna lösningen är den rätta pga av si eller så. Eller om det funnits ett annat gäng som förespråkat en annan lösning med andra argument, då hade man kunnat välja vad man tror på (likt politiken). Jag har som sagt haft byggnadsvårdare här och tycker att jag googlat och försökt läsa på olika forum utan att komma fram till något alls nästan. Lite som att famla i mörker. Och då undrar jag, är det verkligen ingen annan i hela landet som stått inför samma dilemma?!
Även om väggarna kanske ser fina ut på bilderna är de ganska råbarkade. De är lagningsputsade/slammade med någon slags cement, så om man ska dra på ett lager lera måste de ju knackas rena först. Där är även glippor vid några ställen runt korsvirket så man ser ut/in. Jag är också rädd för att mindre sättningar och sprickor i väggen skulle dyka upp i vad som då skulle vara vår innervägg. Dessutom är någon stock i korsvirket kanske i behov att bytas ut om några år, så därför hade det också känts bra att ha väggen skild från innemiljön. Nedtill är väggarna tjockare, men över halva höjden är de nog inte mer än kanske 15cm och det känns lite tunt isoleringsmässigt. Eller vad har du för tankar på hur de skulle renoveras och göras beboliga?
Sen vet jag inte hur det skulle se ut med gavelspetsen (panelen) om man inte murar upp en vägg? Antag att man i alla fall vill ha på 20cm isolering, då skulle det blivit ett "överhäng", att väggen ovan hammarbandet skulle bli växa inåt och bli tjockare än korsvirkesväggen inunder.
Vidare är jag (måste jag erkänna) inte heller jätteintresserad av att lära mig hur man renoverar gamla lerstensväggar. Tiden är även den en faktor, jag förställer mig att det går fortare att slänga upp en ny mur än att renovera och kanske stöta på oväntade problem.
Även om väggarna kanske ser fina ut på bilderna är de ganska råbarkade. De är lagningsputsade/slammade med någon slags cement, så om man ska dra på ett lager lera måste de ju knackas rena först. Där är även glippor vid några ställen runt korsvirket så man ser ut/in. Jag är också rädd för att mindre sättningar och sprickor i väggen skulle dyka upp i vad som då skulle vara vår innervägg. Dessutom är någon stock i korsvirket kanske i behov att bytas ut om några år, så därför hade det också känts bra att ha väggen skild från innemiljön. Nedtill är väggarna tjockare, men över halva höjden är de nog inte mer än kanske 15cm och det känns lite tunt isoleringsmässigt. Eller vad har du för tankar på hur de skulle renoveras och göras beboliga?
Sen vet jag inte hur det skulle se ut med gavelspetsen (panelen) om man inte murar upp en vägg? Antag att man i alla fall vill ha på 20cm isolering, då skulle det blivit ett "överhäng", att väggen ovan hammarbandet skulle bli växa inåt och bli tjockare än korsvirkesväggen inunder.
Vidare är jag (måste jag erkänna) inte heller jätteintresserad av att lära mig hur man renoverar gamla lerstensväggar. Tiden är även den en faktor, jag förställer mig att det går fortare att slänga upp en ny mur än att renovera och kanske stöta på oväntade problem.
Jo, jag. Men varje hus och situation är unik, vilket gör det svårt att bara kopiera en lösning. Liksom du har jag många gånger önskat hitta konkreta gör-så-här-beskrivningar men det är svårt att hitta.S Skånepåg skrev:
Du kan kanske också se det från synvinkeln att väggarna (den bärande stommen) behöver ändå snart renoveras, så varför inte göra det nu och samtidigt få ett nytt rum?S Skånepåg skrev:Även om väggarna kanske ser fina ut på bilderna är de ganska råbarkade. De är lagningsputsade/slammade med någon slags cement, så om man ska dra på ett lager lera måste de ju knackas rena först. Där är även glippor vid några ställen runt korsvirket så man ser ut/in. Jag är också rädd för att mindre sättningar och sprickor i väggen skulle dyka upp i vad som då skulle vara vår innervägg. Dessutom är någon stock i korsvirket kanske i behov att bytas ut om några år,
En vanlig dimension på korsvirke är just 15 cm (6 tum). En av väggarna på vårt hus (korsvirke/lerhus) är så tjock, med putsad insida och panel på utsidan. Så har den varit i 150 år. Vi håller på att restaurera huset och har ställts inför ett antal dilemman och överraskningar på vägen som har fått lösas allt eftersom. Man får helt enkelt starta med en ansats.S Skånepåg skrev:
Man kan t.ex. fortsätta mura en bit upp på gaveln. Eller köra linisolering. Om det finns plats m.a.p. takutstick och grund kan man isolera lite på utsidan. Eller lägga på 45 mm extra på insida, även nedtill. Eller allt på en gång. Eller något annat. Som sagt, det krävs lite diskussioner, helst på plats.S Skånepåg skrev:
Har ni haft kontakt med någon timmer/korsvirkesman? Det finns några åt Österlenhållet till eller mot Hörby/Höör. Om ni inte har gjort det så kunde det kanske vara en idé att be någon titta på möjligheter till att renovera väggen och varmställa utan separat extravägg i leca?
Fast det är ganska kul!S Skånepåg skrev:
För de som kan är det inte så komplicerat. Här bytte vi t.ex. fotträ på en fasad, det var "bara" att stötta upp väggen, ta ut det gamla fotträt, in med det nya och sänka väggen igen! Men oväntade problem får man nog räkna med i gamla hus, oavsett hur man gör...S Skånepåg skrev:
Go kväll!
Det var kul att titta på dina inlägg och fina bilder, Microkatten. Mycket arbete och välförtjänt resultat!
Tankarna springer fram och tillbaka i huvudet... Jag har ändå landat i att det blir en ny lecavägg, anledningarna är flera. Bl a är insidan av korsvirkesväggen bitvis inte tilltalande, det är ömsom gråstenar med lite cementputs och ömsom kantiga, utstickande tegel/lerstenar med cementputs. Och däremellan är det som sagt också putsat med cement. Vidare är väggarna helt enkelt inte tillräckligt tjocka (utrymmet har aldrig tjänat som bostad utan som hönshus/redskapsbod), därför har man nog här och där snålat på virkets tjocklek (som man gjorde förr, man tog vad man fick tag i). Huset ligger relativt när vägen och trafikljudet in skulle bli allt för högt.
Vidare har jag nog ändrat mig till att INTE fylla utrymmet, tvärtemot av vad jag skrev i början av tråden Jag tänker nog att det bästa kanske ändå är att försöka påverka korsvirkesväggen så lite som möjligt och helt enkelt bygga upp en komplett vägg innanför, som ett litet hus inuti huset.
För att göra isoleringsfrågan som jag frågade om i början av tråden så enkel som möjligt har jag funderat på att bygga väggen med 290mm isolerblock. På det sättet så behöver jag inte komma på konstiga lösningar med att regla upp en isoleringsvägg mellan lecaväggen (i så fall gjord av vanliga lecablock) och lockpanelen. Vad tror ni om det?
Jag har försökt googla om dessa isolerblock är diffusionsöppna eller -stängda. Någon som vet?
Återigen är jag då inne på att luften i spalten skulle ventileras genom luftspalten i taket och/eller genom takfoten (se bild). Eventuellt får jag kanske ta upp ett par ventiler ut genom korsvirkesväggen (lågt placerade) för att få snurr på luften. Tror ni det funkar?
Det var kul att titta på dina inlägg och fina bilder, Microkatten. Mycket arbete och välförtjänt resultat!
Tankarna springer fram och tillbaka i huvudet... Jag har ändå landat i att det blir en ny lecavägg, anledningarna är flera. Bl a är insidan av korsvirkesväggen bitvis inte tilltalande, det är ömsom gråstenar med lite cementputs och ömsom kantiga, utstickande tegel/lerstenar med cementputs. Och däremellan är det som sagt också putsat med cement. Vidare är väggarna helt enkelt inte tillräckligt tjocka (utrymmet har aldrig tjänat som bostad utan som hönshus/redskapsbod), därför har man nog här och där snålat på virkets tjocklek (som man gjorde förr, man tog vad man fick tag i). Huset ligger relativt när vägen och trafikljudet in skulle bli allt för högt.
Vidare har jag nog ändrat mig till att INTE fylla utrymmet, tvärtemot av vad jag skrev i början av tråden Jag tänker nog att det bästa kanske ändå är att försöka påverka korsvirkesväggen så lite som möjligt och helt enkelt bygga upp en komplett vägg innanför, som ett litet hus inuti huset.
För att göra isoleringsfrågan som jag frågade om i början av tråden så enkel som möjligt har jag funderat på att bygga väggen med 290mm isolerblock. På det sättet så behöver jag inte komma på konstiga lösningar med att regla upp en isoleringsvägg mellan lecaväggen (i så fall gjord av vanliga lecablock) och lockpanelen. Vad tror ni om det?
Jag har försökt googla om dessa isolerblock är diffusionsöppna eller -stängda. Någon som vet?
Återigen är jag då inne på att luften i spalten skulle ventileras genom luftspalten i taket och/eller genom takfoten (se bild). Eventuellt får jag kanske ta upp ett par ventiler ut genom korsvirkesväggen (lågt placerade) för att få snurr på luften. Tror ni det funkar?
Tack!S Skånepåg skrev:
Det blir säkert bra! Man brukar väl vilja putsa leca både på insida och utsida för att vindtäta, så det får man kanske fundera på hur man skall göra med tanke på det begränsade utrymmet som blir på utsida lecavägg? Men det är kanske inga problem, jag är ingen expert på lecaväggar...S Skånepåg skrev:
Vanligt korsvirke och cement är inte en så bra kombo, men din vägg verkar vara ett hopkok av lite olika saker. Det kunde kanske ändå vara en idé att gå över den innan en fristående lecavägg byggs? Det är enklare att renovera väggen om man har tillgång till den även från insidan.S Skånepåg skrev:
När det gäller taket, så har jag använt samma princip där som för väggarna, d.v.s. ett helt separat tak. Men jag har inte behövt gå upp så mycket ovanför hammarband/lejd, så det är bara en lite snutt snedtak i rummet. Men det kanske inte fungerar i ditt fall, t.ex. pga. höjden på väggen?
Om du skall ha fönster i nya rummet så blir det ganska djupa fönsternischer med dubbla väggar, inkl den kalla luftspalten. Jag valde att lägga lite isolering i luftspalten runt fönstret, vilket kanske kan anas här.
Ja, och nu när jag läser uppifrån i tråden vad du Microkatten skrev allra först, så var det just det med att låta väggen vara och bygga separat inifrån
Jag planerar att använda isolerblock, så jag gissar att kärnan av cellplast gör blocket vindtätt nog utan yttre putslager. Alternativt skulle man kunna putsa blocken på backen innan jag murar upp dem (så kommer kanske lite bruk att tryckas ut i fogarna), fast det känns som överkurs.
Ja, det är ett litet hopkok. Det är nog som sagt en blandning av att man tog vad man hade, det var aldrig ett rum för människor samt att det nog renoverats under årens lopp utan vidare tanke på att hålla det "stilrent". Men bra tips! Jag ska se över väggarna och laga dem lite innan jag murar väggen.
Taket är i sammanhanget nytt, det lades sannolikt om för ca 50år sedan. Jag tänker mura lecaväggen upp till underarmen i takstolen och där "del-avlasta" korsvikesväggen lite med lecaväggens hammarband. Inte för att det behövs nu, men skulle jag behöva renovera korsvirket framöver så ligger i alla fall taket då kvar på den nya väggen Och därigenom blir taket med dess isolering då också ganska separerad från korsvirkesväggen.
Också bra idé att isolera luftspalten runt fönstret
Jag planerar att använda isolerblock, så jag gissar att kärnan av cellplast gör blocket vindtätt nog utan yttre putslager. Alternativt skulle man kunna putsa blocken på backen innan jag murar upp dem (så kommer kanske lite bruk att tryckas ut i fogarna), fast det känns som överkurs.
Ja, det är ett litet hopkok. Det är nog som sagt en blandning av att man tog vad man hade, det var aldrig ett rum för människor samt att det nog renoverats under årens lopp utan vidare tanke på att hålla det "stilrent". Men bra tips! Jag ska se över väggarna och laga dem lite innan jag murar väggen.
Taket är i sammanhanget nytt, det lades sannolikt om för ca 50år sedan. Jag tänker mura lecaväggen upp till underarmen i takstolen och där "del-avlasta" korsvikesväggen lite med lecaväggens hammarband. Inte för att det behövs nu, men skulle jag behöva renovera korsvirket framöver så ligger i alla fall taket då kvar på den nya väggen Och därigenom blir taket med dess isolering då också ganska separerad från korsvirkesväggen.
Också bra idé att isolera luftspalten runt fönstret
Vem anlitade du för detta? Tar tacksam mot tips. Har en lada med garage och förråd som jag skulle vilja räddaMicrokatten skrev:Jo, jag. Men varje hus och situation är unik, vilket gör det svårt att bara kopiera en lösning. Liksom du har jag många gånger önskat hitta konkreta gör-så-här-beskrivningar men det är svårt att hitta.
Du kan kanske också se det från synvinkeln att väggarna (den bärande stommen) behöver ändå snart renoveras, så varför inte göra det nu och samtidigt få ett nytt rum?
En vanlig dimension på korsvirke är just 15 cm (6 tum). En av väggarna på vårt hus (korsvirke/lerhus) är så tjock, med putsad insida och panel på utsidan. Så har den varit i 150 år. Vi håller på att restaurera huset och har ställts inför ett antal dilemman och överraskningar på vägen som har fått lösas allt eftersom. Man får helt enkelt starta med en ansats.
Man kan t.ex. fortsätta mura en bit upp på gaveln. Eller köra linisolering. Om det finns plats m.a.p. takutstick och grund kan man isolera lite på utsidan. Eller lägga på 45 mm extra på insida, även nedtill. Eller allt på en gång. Eller något annat. Som sagt, det krävs lite diskussioner, helst på plats.
Har ni haft kontakt med någon timmer/korsvirkesman? Det finns några åt Österlenhållet till eller mot Hörby/Höör. Om ni inte har gjort det så kunde det kanske vara en idé att be någon titta på möjligheter till att renovera väggen och varmställa utan separat extravägg i leca?
Fast det är ganska kul!
För de som kan är det inte så komplicerat. Här bytte vi t.ex. fotträ på en fasad, det var "bara" att stötta upp väggen, ta ut det gamla fotträt, in med det nya och sänka väggen igen! Men oväntade problem får man nog räkna med i gamla hus, oavsett hur man gör...