1 443 läst · 17 svar
1k läst
17 svar
Hur installerar man nätverksuttag?
Men då kopplar man alltså ett modem till koaxen, för att få ut internet via ett RJ45-uttag?Alfredo skrev:
Vi har alltså haft ComHems "gamla vanliga" koaxlösning med "tre hål i väggen", den typ av "antennuttag" jag postade tidigare. Jag vet inte om någon ens använder denna lösning för internet då vi även har Telenor med deras mer "normala" lösning för internet.
På den tiden jag använde ComHem för internet, i annat boende, var det väl en form av "bredbandsmodem" som anslöts via koaxialkabel till "antennuttagets" tredje hål. Gissar att det är liknande lösning än idag.
För kanske tre år sedan valde Tele2 att byta ut inkommande koaxialkabel mot en fiber. Denna "driver" dock det gamla koaxnätet i huset som tidigare. Via detta erbjuds ett "kostnadsfritt" grundutbud av dryga tio digitala TV-kanaler och möjlighet till ytterligare tjänster som exempelvis TV-paket och/eller internet. Dessa får dock var och en abonnera på själva.
Alltså inget internt nätverk i huset via koax där man delar data mellan enheter (server, WiFi, NAS, mm)?
Så hade jag i alla fall i mitt gamla hus, internet gick via kabel-TV föreningens koax, sedan hade jag ett modem, och från det anslöt man via ett vanligt RJ45 uttag.
Koaxen som internt nät har jag bara sett på företag på 90-talet, och det var utdömt redan då.
Men, intressant lösning att kunna köra TV mm på det gamla arvet, kan ju vara praktiskt om man har TV-uttag lite överallt.
Brukade köra LAN med polarna över koax på 90-talet, men med T-kopplingar istället för hub. Men det var nog mest av budgetskäl, kablage fanns det gott om från gamla företagsnät och dåtidens nätverkskort hade ju koaxingång. Ingen ville väl punga ut för tp-kablar och en hub. Funkade bra nog för att lira Quake med typ 6 personerHannuse skrev:
"Spridningsnätet" hemma var även det koax. Tre datorer som delade på en 56k lina.
Ja det var så det gjordes förr! Med tillhörande stötar i fingrarna vid inkoppling!S Staffan-N skrev:Brukade köra LAN med polarna över koax på 90-talet, men med T-kopplingar istället för hub. Men det var nog mest av budgetskäl, kablage fanns det gott om från gamla företagsnät och dåtidens nätverkskort hade ju koaxingång. Ingen ville väl punga ut för tp-kablar och en hub. Funkade bra nog för att lira Quake med typ 6 personer
"Spridningsnätet" hemma var även det koax. Tre datorer som delade på en 56k lina.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Byta TV-jack mot Nätverksuttag (Cat6 i vägg)
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Hur katten installerar jag denna kinesiska lampa?
Belysning -
Ersätta nätverksuttag cat5e till cat6a
Teknik -
Datauttag, nätverksuttag på patchkabel
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Hur installerar man appen till robottgräsklipparen
Robotgräsklippare