C
Den första länken ser ju ut att vara en universalgrej för att konvertera en fläkt som inte är anpassad för kolfilter till en kolfilterfläkt.
Den andra länken uppfattar jag handlar om en kolfiltersats för fläktar som redan är förberedda för kolfilter och som alltså monteras i själva fläktenheten.

Kolfiltersatsen är densamma i bägge länkarna, så ser Frankes kolfiltersats ut, denna passar till alla deras spisfläktar. De har ju också kolfilterfläktar men de är fula som stryk, eller de som ser ut som den stora vita klumpen vi är vana vid, inget slimmat eller rostfritt.

C
Ja nu ser jag att det är samma artikelnummer också. Ja, då förstår jag förvirringen. :confused:

Rör?

Det vanliga är väl ändå att man inte har något rör? Det är ju därför man har en kolfilterfläkt. För att man inte har nögonstans att leda luften.

• Gilla
Axelida och 1 till
  • Laddar…
Om man har en fläkt som sitter i ett skåp är det en fördel att leda bort luften som återcirkuleras t.ex ovanpå skåpet, där får man inte heller ha för liten luftspalt då riskerar man baksug i fläkten. Man kan låta luften gå ut i skåpet men riskerar då att skåpsdörrarna står och fladdrar, dessutom är risken stor att man får mycket fett i skåpet. Fläkten tar ju inte bort allt, bara en del. Det här är i alla fall vad olika försäljare sagt till mig när jag försökt förstå mig på kolfilterträsket.

Jo, men vad skulle poängem vara med att ha ett filter i den bortre änden istf vid fläkten?

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Det borde vara samma sak men när jag ringde Frankes kundtjänst och de förklarade för mig hur fläkten med kolfiltersats ska monteras så sa han så att kolfiltersatsen ska monteras där röret slutar dvs inte direkt på fläkten, det sa desutom någon av vitvaruförsäljarna också men många andra är förvånade över det.

Researchern skrev:
... så sa han så att kolfiltersatsen ska monteras där röret slutar ...
Normalt monterar man detta kolfilter så, jag har sett det monterat med utblås på ovansidan av skåp och man drar slangen som vanligt i skåpet.
Så slipper man se kolfiltret.

Redigerat:
  • Gilla
Researchern
  • Laddar…
A
Inte tror jag att man vill ha utsläppet i ögonhöjd eller inne i fläktskåpet så jag väljer rör eller slang en bit mot taget eller nått

• Gilla
Researchern
  • Laddar…
R Researchern skrev:
Ja som jag har förstått det sitter ju alltid fettfiltret först, det som alla fläktar har, men kolfiltret är ju till för att rena luften som fläktats bort innan den blåser ut i rummet igen eftersom den recirkulerar/återcirkulerar istället för att gå ut i en ventilationskanal. Så just kolfiltersatsen borde ju kunna sitta i slutet av fläktröret eller direkt på fläkten. Men det är just detta som det är svårt att få svar på. Det förvånar mig verkligen att ingen av fläkttillverkarna har några installationshänvisningar på sina sidor för kolfilter/återcirkulation….
Jag har precis samma problem och frågor och det är nu februari 2019!

Först måste du klargöra om du bor i villa eller bostads/hyresrätt. I villa kan du göra i stort sett som du vill. Bor du i Brf. el. Hr. bör du ta reda på hur du får göra.

A
Det beror på kolla i bruksanvisningen

• Gilla
tank77
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.