Har just köpt ett suterränghus från 1974 på 180 kvm som har direktverkande el stöttat av en LLVP per våningsplan. Huset ligger Kungsbacka. Frugan är frusen och elen är dyr så jag tänkte konvertera till vattenburet med LVVP. Nu några frågor om radiatorer.

Hur högt över golv skall underkanten på radiatorn vara? Eller räknar man från underkant fönster?

Skall man använda sådana där snäppfästen i plast för rören eller vad är bäst? Hur högt över golv skall man sätta mittpunkten, tänkte dra tvårörssystem.

Om man skall passera en dörr, är det bara att dra rören runt dörren eller blir det problem med flödet då? Eller blir det bättre att gå längs taket i just det utrymmet och göra avstick nedåt?

Vilken grovlek rekommenderas, 12mm eller 15mm? Vi talar alltså om en modern LVVP med cirkulationspump.

Det är betonghålsten (tror jag) i källaren utan utseglade väggar så jag tänkte dra utanpåliggande rör som man gör i industrier , verkstäder osv. Personligen har jag inga problem med rör. Prisol är dyrt, hårda kopparrör sisådär och galvade stålrör billigast. Men galvade stålrör kräver en dyr pressmaskin för klämkopplingarna, eller?

Är det lätt att måla galvade stålrör eller krävs dyr specialfärg?
 
Ska du inte dra rören i källaren och göra avstickare upp för varje element?

Kör på sånna galvade tunna rör och presskopplingar.
Du kan ju installera allt och sedan hyra en pressmaskin och pressa allt på samma dag.

Klok investering detta tycker jag!
 
Tror det kommer se jättekonstigt ut om du skall dra rören runt dörrarna.

Enklast är väl att borra hål i golvet och dra rören i källartaket.
Och då kan du använda pex-rör, som är billigare och lättare att installera än metallrör.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Jag brukar vilja åtminstone 15 cm underkant element för att det ska se bra ut tycker jag ev 20cm om man ska dra rör på vägg under elementet. Det går å använda klämringskopplingar även på som jag tror du menar elförzinkande stålrör
 
På markplan har vi elementen 12cm till underkant samt 5cm under fönster, förutom ett element där fönsterna går längre ner, där är det bara 10cm till underkant samt bara 2cm under fönster.
I källaren har vi 17cm till underkant, men de två nya i vårt sovrum i källaren monterade jag 22cm över golvet.
 
Tack för alla svar!

Jag tänker sätta LVVP i tvättstugan i källaren. Källaren har idag laminatgolv direkt på råa betongen, det finns inte bygghöjd att dra rören dolt mellan platta och golv utan jag tänker riva upp golven och lägga Platon och nytt tunt 7mm trägolv. Inte bra men det är ofta sådana här lösningar i 70-tslshus.

Det är därför jag måste dra utanpåliggande rör.

Från källaren kan man göra avstick upp till övervåningen men jag tycker det ser fult ut med en massa avstick så troligen tråcklar jag upp stammen till övervåningen och fortsätter dra utanpåliggande där.

Men visst ser det konstigt ut att gå förbi en dörr. Kanske bättre att gå upp till taket i angränsande rum och dra rören i takhöjd i hallen med avstick neråt.

Någon som vet vad en presdmaskin kostar att hyra?
 
Var finns ytterdörrar mm på markplan samt i förhållande till där LVVPn ska stå.
Lägg gärna upp planlösningarna.

Ju fler elementet som ligger på stammen tu grövre bör stammen vara.

På varje högpunkt så måste det finnas avluftning.
 
Tänk på att 22 mm kopparrör räcker till ca 5 kW värme om man kör lågtemperatursystem för värmepump. Sedan får man räkna om det till andra typer av rör. Blir nog två sådana stammar ut från VP (minst).
 
Kan du inte göra en kombo att på de ställen du tänkt gå runt en dörr så går du istället upp genom golvet en gång på andra sidan o drar sedan längst väggen så långt du kan? Då behöver du inte gå upp för varje radiator men heller inte dra längs taket på övervåningen, vilket jag personligen (av smak sak) skulle undvika.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Kan du inte göra en kombo att på de ställen du tänkt gå runt en dörr så går du istället upp genom golvet en gång på andra sidan o drar sedan längst väggen så långt du kan? Då behöver du inte gå upp för varje radiator men heller inte dra längs taket på övervåningen, vilket jag personligen (av smak sak) skulle undvika.
Dra längs taket tänkte jag göra i källarplan, i övre plan tänkte jag gå nere vid golvet. En bild kanske förklarar.
Ritning över ett tvåplanshus med entré, vardagsrum, sovrum, badrum, kök, balkong och förråd markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Observera att entrén alltså är i källarplan och att bakdörren som ser ut att vara övre plan alltså i själva verket är en halv trappa upp. Övre plan har bara utgång till balkong och terass.

I tvättstugan sitter dörren i verkligheten mer till höger (upp i bild) och varmvattenberedaren sitter idag i utrymmet mellan dörr och badkar. Tänkte ersätta badkar med duschkabin och sätta LVVP där VVB är idag. Sedan gå med en stam genom förråden och genom vardagsrummet.

Sedan kan man låta den stammen mata radiatorer under de 4 källarfönstren (de är 30 cm höga) och fortsätta runt till det stora fönstret på framsidan. Det blir då en lång stam.

Alternativt kan man dra en till stam från tvättstugan genom de två sovrummen och ut i hallen. Den senare stammen skulle då kunna gå i taket med avstick nedåt så man slipper en ful passage av entrédörren. I detta alternativ blir dessutom varje stam kortare.

Vad tycker ni?

Sedan får man göra avstick på första stammen och på något sätt gå upp till övre plan. Övre plan bryr jag mig dock inte så mycket om just nu. Det är min erfarenhet av ett tidigare likadant hus med suterränghus från 1974 att eldar du på för fullt i källarplan blir det halvvarvet i källaren och kokhett i övre plan utan att radiatorerna i övre plan behöver gå särskilt mycket så man värmer övervåningen med undervåningen och därför är det ok att befintliga elradiatorer sitter kvar som stöttning.
 
Jag hade troligen dragit likt följande,
Planritning med överstrukna linjer som föreslår dragning av rör till element i bostaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag hade troligen dragit CU 22mm i stammen uppe vid taket, sedan 12mm eller 15mm till varje element, om två element matas från en avgrening så hade jag dragit 15mm.
 
Orkar vattnet ner till radiatorerna om man drar stammen uppe vid taket? Är det cirkulationspumpen som tar hand om allt?

Sedan såg jag att Rinkaby Rör säljer REMS Hot Dog 2 lödtång för lödda kopplingar vilket jag tycker är klart snyggare än klämringskopplingar. Någon som har erfarenhet, är det något man vågar sig på själv?

Vad tycker ni om svarta rör, något som rekommenderas för nyinstallation eller är det en teknik från stenåldern?
 
A Anders_Nilsson skrev:
Orkar vattnet ner till radiatorerna om man drar stammen uppe vid taket? Är det cirkulationspumpen som tar hand om allt?

Sedan såg jag att Rinkaby Rör säljer REMS Hot Dog 2 lödtång för lödda kopplingar vilket jag tycker är klart snyggare än klämringskopplingar. Någon som har erfarenhet, är det något man vågar sig på själv?

Vad tycker ni om svarta rör, något som rekommenderas för nyinstallation eller är det en teknik från stenåldern?
Du behöver inte tänka på att kapaciteten för elementen påverkas av om rören dras nere eller vid taket. Pumpen gör samma jobb oavsett för cirkulationen det påverkas bara av dimensioner och rörlängder vad man kan få ut.

Mjuklödning med tång och tillhörande rördelar är enkelt att jobba med. Bara att vara noga med rengöring och rätt lod och flussmedel precis som vid all lödning. Inget konstigt snarare bra som hempularmetod.

Även om svarta rör kanske kan ses som stenålder är det riktigt bra för värmesystem. Men där tror jag de flesta hempulare och många nutida rörmokare faller bort. Verkligen tungjobbat särskilt utan rätt verktyg och kräver nog lite vana för ett bra upplägg. För de i yrket faller det på att det kostar en del extra i tid mot andra metoder åtminstone i medeltal.
 
  • Gilla
Anders_Nilsson och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Du behöver inte tänka på att kapaciteten för elementen påverkas av om rören dras nere eller vid taket. Pumpen gör samma jobb oavsett för cirkulationen det påverkas bara av dimensioner och rörlängder vad man kan få ut.

Mjuklödning med tång och tillhörande rördelar är enkelt att jobba med. Bara att vara noga med rengöring och rätt lod och flussmedel precis som vid all lödning. Inget konstigt snarare bra som hempularmetod.

Även om svarta rör kanske kan ses som stenålder är det riktigt bra för värmesystem. Men där tror jag de flesta hempulare och många nutida rörmokare faller bort. Verkligen tungjobbat särskilt utan rätt verktyg och kräver nog lite vana för ett bra upplägg. För de i yrket faller det på att det kostar en del extra i tid mot andra metoder åtminstone i medeltal.
Tack för ett jättebra svar! Jag har lött en hel del elektronik så jag förstår det där med att flussa och att värma upp arbetsstycket först och sätta till lodet sen. Låter som en bra metod.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.