1 027 läst · 23 svar
1k läst
23 svar
Hur installerar jag en ny dragregulator?
Då är det nog dags att uppgradera anläggningen. Dragregulator var en vettig lösning när man eldade koks. Med ved fungerar de pannorna inte särskilt bra.
Det går bra tills det någon gång finns pengar till en uppgradering.D Daniel 109 skrev:
Vi bor ju på hyra just nu så här vill jag inte lägga ned tiotals tusen euro på ett nytt värmesystem. I ett hus som ägarfamiljen tydligen funderar på att kanske riva i framtiden. Det här fungerar ju.
Hos föräldrarna en bit bort så finns det inte heller någon ackumulatortank. Det var ju byggt för oljeeldning. de har inte de pengarna just nu som en ombyggnad skulle kosta.
Då är det bättre att köra med dragregulator och sota litet oftare.
Jag kommer inte att installera en ny dragregulator. Det har länge fungerat bra att elda till runt 90-95 manuellt och ställa luckorna förhand med en liten träbit. Efter ett tag sitter det i fingertopparna. Det är endast stödeldning för att luft/vatten inte ska behöva gå så hårt hela tiden, när veden är så billig.J jonaserik skrev:Ja ni, tänkte mer på en dragis som ändrar ett spjäll i rökröret och inte en panndel. Den typen är lite så där, mäter panntempen och öppnar/stänger primär och sekundärluckorna på pannan. Nu verkar du ha en självdragspann lika som mig. Min dragis har jag kopplat ur och ställer luckorna för hand. Har då även ett spjäll ( som jag själv gjort ) i rökröret som jag ställer om. För att inte tala om att ha en rökgastermometer som visar gastempen. Den i rökröret gör att draget kan ställas in, har då en ganska exakt temp på ca 250 C ut från pannan som det ska vara normalt. Eldar helt efter rökgastempen och inte efter panntempen, som kan variera med eldhärden.
Med ett spjäll i röret och pyspynka via sekundärluckan, så får jag ca 900 - 1000 C i pannas eldrum, gaserna tänder tänder då och temp stiger på gaserna. Så jag säger kanske, se hur du kan göra med luckorna manuellt först. För att hålla dom i läge, så sätter jag bara en spik mellan, klart man får i bland ändra lite. Kommerr inte att sätta en regulator för luckorna.
Då är du hemma som det kallas. Du har kommit underfund med hur din panna fugerar med luckor och annat. Bara som lite lätt, vad för panna är det. En del av äldre, är s.k överförbrännare och mycket lätt att en rökgastemp, få många hundra grader och då måste luckorna stängas rejält.C chsu0709 skrev:Jag kommer inte att installera en ny dragregulator. Det har länge fungerat bra att elda till runt 90-95 manuellt och ställa luckorna förhand med en liten träbit. Efter ett tag sitter det i fingertopparna. Det är endast stödeldning för att luft/vatten inte ska behöva gå så hårt hela tiden, när veden är så billig.
J jonaserik skrev:
Är en kombipanna med oljeaggregat, ingen speciell verkningsgrad på den. Men går att elda i. Om jag inte har fel nu, så är det en överbrännare, den kör ut rökgaser i topp på pannan och intened bakom genom kanaler. Om du har funderingar att fortsätta elda, så kolla vad som finns begagnat på blocket. det finns dom som byter ut helt till VP och säljer ut vedpannaor billigt, lite klurigt med transporter kan det vara.
Lite klurigt att baxa hela detta åbäcke ut ur källaren också. Jag tycker ändå att det fungerar bra att elda i den. Luft/vatten går mycket mindre när det eldas och värmen i hela huset blir bekvämare i många timmar. Är det så stor skillnad på den här och andra vedpannor?J jonaserik skrev:Är en kombipanna med oljeaggregat, ingen speciell verkningsgrad på den. Men går att elda i. Om jag inte har fel nu, så är det en överbrännare, den kör ut rökgaser i topp på pannan och intened bakom genom kanaler. Om du har funderingar att fortsätta elda, så kolla vad som finns begagnat på blocket. det finns dom som byter ut helt till VP och säljer ut vedpannaor billigt, lite klurigt med transporter kan det vara.
Ja det är stor skillnad på dom pannor som är i dag mot den du har, men fungerar.C chsu0709 skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Inåtgående eller utåtgående: Fråga till er som installerar nya balkong/terassdörrar
Fönster & Dörrar -
Hur installerar jag IKEA "nyttig" golvskydd till 45cm diskmaskin?
Kök -
Hur installerar man en ny diskmaskin?
Vitvaror -
Vem installerar tv/bredbandsnät i nya bostäder?
Övrigt Off Topic -
Lägga nytt golv innan man installerar nytt kök?
Golv