5 146 läst · 51 svar
5k läst
51 svar
Hur installera jordfelsbrytare i diezed-central anno 1960?
Jag tänker på elsäkerheten. Om någon person i huset skulle skadas pga avsaknad jordfelsbrytare, kommer man att gräma sig något infernaliskt att man inte har monterat in långt tidigare.
På sommarhuset, där det finns jordfelsbrytare, har jag sett i elcentralen att luftluft-värmepumpen inte skyddas av någon jordfelsbrytare. Elektrikaren kanske tyckte att en luftluft-värmepump kommer att orsaka jordfelsströmmar och lade den utanför jordfelsbrytaren. Jordfelsbrytaren monterades först och sedan kanske 4 år senare installerades luftluft-värmepumpen.
På sommarhuset, där det finns jordfelsbrytare, har jag sett i elcentralen att luftluft-värmepumpen inte skyddas av någon jordfelsbrytare. Elektrikaren kanske tyckte att en luftluft-värmepump kommer att orsaka jordfelsströmmar och lade den utanför jordfelsbrytaren. Jordfelsbrytaren monterades först och sedan kanske 4 år senare installerades luftluft-värmepumpen.
Om du kan så öppna locken, skulle tro att dessa SEF Osterman centraler av den årsmodellen inte har lämplig nollskeneutrustning för enkel delning. Och att skylla på krypströmmar är inte vettigt som sagt bör allt hållas i skick oavsett JFB eller ej. Och det är grund 1A för att undvika olyckor av olika slag dvs hålla allt i god ordning både fasta och lösa delar.
Och att hålla olika elpatroner och värmekällor utanför JFB är normalt det bästa för bra dridtsäkerhet. Rätt installerat och kontrollerat är det inget som påverkar elsäkerheten.
Och att hålla olika elpatroner och värmekällor utanför JFB är normalt det bästa för bra dridtsäkerhet. Rätt installerat och kontrollerat är det inget som påverkar elsäkerheten.
Känner igen den centralen årgången gör att det troligtvis inte finns någon delbar nollskena då funkar det inte med jfbr lämplig kapsling med automater är 3x13 den kommer passa perfekt kostnad ca 3000 för material och 3-4 tim arbete med rotavdragA Arnodt skrev:Det finns ingen jordfelsbrytare för elen i huset.
Enfamiljshuset byggdes ca 1960 och elcentralen är från den tiden, även elledningar i huset är original. Det har väl kompletterats med någon ny ledning sedan dess.
Jag har för mig sett i ett uttag i köket att jordningsledaren var röd.
Serviskabel är också original från 1960-talet.
Hur ska en jordfelsbrytare få plats? Den gamla Diazed-centralen är ju tokstor och finns ingen plats för jordfelsbrytare, se bild.
Jag har redan en jordfelsbrytare Hager CDS 440 D, 3-fas 40A, 30 mA, se bild.
Huvudsäkringarna är max och på 25A och max vad som går att ha i elcentralen.
Varför svara på en tråd som är 2 år gammal? Troligen redan löst.E elveteran skrev:
Liknande trådar
-
Laddbox installerad på befintlig jordfelsbrytare?
Laddboxar & Elbilar -
Nyinstallerad jordfelsbrytare löser ut vid belastning
El -
Installera vägguttag för tvättmaskin där jordfelsbrytare saknas?
El -
Installera jordfelsbrytare - måste jag ha jordade vägguttag
El -
Installera jordfelsbrytare före, efter eller medan badrummet är utrivet?
Badrum