L Luke79 skrev:
Har en elektriker-kompis som nu svarar mig att brun är fas L, och att vit & svart är brytare och ska in på vågen. Dvs motsatt ditt. Hmm.
Jag tror precis som din kompis.

• Gilla
Luke79 och 1 till
  • Laddar…
Jag tror på etompau.

• Gilla
etompau och 2 till
  • Laddar…
K
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag tror på etompau.
Håller alltid på Bo. 😅

Mina antaganden.
Vid andra brytaren, där borde väl finnas
2 mellantrådar och tändtråd.
Där dimmern ska kopplas in är det 2 mellantrådar och fas.
I den situationen ska alltså fas in vid sinusvåg och mellantrådar vid respektive L.
Om dimmern skulle ha suttit på "andra sidan" då hade det varit tändtråd vid sinus och mellantrådar vid respektive L.
Typ så?

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
K Kardan79 skrev:
Håller alltid på Bo. 😅

Mina antaganden.
Vid andra brytaren, där borde väl finnas
2 mellantrådar och tändtråd.
Där dimmern ska kopplas in är det 2 mellantrådar och fas.
I den situationen ska alltså fas in vid sinusvåg och mellantrådar vid respektive L.
Om dimmern skulle ha suttit på "andra sidan" då hade det varit tändtråd vid sinus och mellantrådar vid respektive L.
Typ så?
Hur vet man att detta inte är ”andra sidan” då? Lurigt detta. Två helt olika scenario. Två läger här. Antingen två bruna i fas och svart & vit i tändtråd eller helt omvänt, svart och vit i fas och bruna i tändtråd. Hmm. Nu när jag har bruna i fas och svart i tändtråd fungerar det ju. Påverkar det situationen nåt? Att det ska vara så komplicerat att man får olika svar från många. Jag trodde det var enklare än såhär. 😅

• Gilla
Kardan79 och 1 till
  • Laddar…
K
L Luke79 skrev:
Hur vet man att detta inte är ”andra sidan” då? Lurigt detta. Två helt olika scenario. Två läger här. Antingen två bruna i fas och svart & vit i tändtråd eller helt omvänt, svart och vit i fas och bruna i tändtråd. Hmm. Nu när jag har bruna i fas och svart i tändtråd fungerar det ju. Påverkar det situationen nåt? Att det ska vara så komplicerat att man får olika svar från många. Jag trodde det var enklare än såhär. 😅
Du har två bruna. Sannolikt fas. Mindre troligt tändtråd.
Det tillsammans med dina andra uppgifter som antydde vanlig trappkoppling baserade jag mina antaganden på.

Edit - hade kunnat vara sparkopplat (fick jag nyss lära mig). Fas, mellantråd och tändtråd finns då på bägge ställen.
Ska kasta mig över egen härva imorgon..
Någon som är sugen?

• Ett tak med synliga elkablar och kopplingar i en dosa mot en gul vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk kopplingsdosa i tak med exponerade och anslutna kablar, inklusive bruna, blå och svarta ledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det går inte att veta enbart genom att titta bakom strömbrytarna.

Du har dock en stark indikering med två bruna ledare på strömställarens "L". Det är osannolikt att det skulle vara två st tändtrådar. Ser du att den ena bruna går nedåt och du har ett uttag i närheten så vet du med tillräcklig säkerhet att det är fas.

Det kan heller inte vara en sparkopplad trapp med två ledare på "L".

Genom att titta i närmaste gemensamma kopplingsdosa så kan man ta reda på hur det ligger till.

Är denna dosa svåråtkomlig så kan man mäta. Det viktiga här är att ordna en känd referens, fas eller jord. Enklast brukar vara att mäta mot skyddsjordsblecket i ett jordat uttag, ev via en skarvsladd om det behövs.

Med lampan släckt så mäter man då 230 V mot "L" i den strömbrytare som har fasen. Vid den andra strömställaren har man 0 V på "L" och 230 V på den ena mellantråden.

• Gilla
J-banan och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det går inte att veta enbart genom att titta bakom strömbrytarna.

Du har dock en stark indikering med två bruna ledare på strömställarens "L". Det är osannolikt att det skulle vara två st tändtrådar. Ser du att den ena bruna går nedåt och du har ett uttag i närheten så vet du med tillräcklig säkerhet att det är fas.

Det kan heller inte vara en sparkopplad trapp med två ledare på "L".

Genom att titta i närmaste gemensamma kopplingsdosa så kan man ta reda på hur det ligger till.

Är denna dosa svåråtkomlig så kan man mäta. Det viktiga här är att ordna en känd referens, fas eller jord. Enklast brukar vara att mäta mot skyddsjordsblecket i ett jordat uttag, ev via en skarvsladd om det behövs.

Med lampan släckt så mäter man då 230 V mot "L" i den strömbrytare som har fasen. Vid den andra strömställaren har man 0 V på "L" och 230 V på den ena mellantråden.
Jag har ju som jag nämnde en brytare till samma taklampa på andra sidan rummet så det är trappkopplat. Jag mätte strömmen och brun matar ström. Fas. Vit och svart var strömförande om vartannat beroende på när jag tryckte på brytaren på andra sidan rummet. Så svart och vit är tändtråd. Frågan är bara om brun ska vara i fas och svart/vit i tändtråd (som jag trodde) eller omvänd som ni menar. Svårt.

L Luke79 skrev:
Jag mätte strömmen och brun matar ström.
Jag hoppas du mätte spänningen.

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
L Luke79 skrev:
Jag har ju som jag nämnde en brytare till samma taklampa på andra sidan rummet så det är trappkopplat. Jag mätte strömmen och brun matar ström. Fas. Vit och svart var strömförande om vartannat beroende på när jag tryckte på brytaren på andra sidan rummet. Så svart och vit är tändtråd. Frågan är bara om brun ska vara i fas och svart/vit i tändtråd (som jag trodde) eller omvänd som ni menar. Svårt.
Och som jag nämnde nu när brun är kopplade i L och svart i sinus/pil så fungerar det. Så borde väl vara rätt?

L Luke79 skrev:
Då är vit och svart till trappkopplingen, och vit som du kopplade till N ska inte vara kopplad där. Koppla loss den och koppla bort den andra strömbrytaren eftersom dimmern inte har stöd för trappkoppling ändå.

Om det fungerade med svart ut från dimmern borde den vara rätt kopplad.

S sjoelund skrev:
Då är vit och svart till trappkopplingen, och vit som du kopplade till N ska inte vara kopplad där. Koppla loss den och koppla bort den andra strömbrytaren eftersom dimmern inte har stöd för trappkoppling ändå.

Om det fungerade med svart ut från dimmern borde den vara rätt kopplad.
Men andra strömbrytaren fungerar också. Varför koppla bort? Den vill jag ju använda. Bör jag flytta vit från N till sinus? Dvs sitta tillsammans med svart?

L Luke79 skrev:
Jag har ju som jag nämnde en brytare till samma taklampa på andra sidan rummet så det är trappkopplat.
Ja så mycket är klart, det är en traditionell trappkoppling, inte en sparkoppling.
L Luke79 skrev:
Jag mätte strömmen och brun matar ström.
Med lampan släckt? Och mätte du mot jord? Du måste vara mer exakt för att det ska gå att förstå hur du mäter.
L Luke79 skrev:
Vit och svart var strömförande om vartannat beroende på när jag tryckte på brytaren på andra sidan rummet.
Mätt mot jord?
Den mätningen tyder på att du har fasledaren vid den andra strömställaren som inte är på bild.
L Luke79 skrev:
Så svart och vit är tändtråd.
Mycket troligt ja.
L Luke79 skrev:
Frågan är bara om brun ska vara i fas och svart/vit i tändtråd (som jag trodde) eller omvänd som ni menar. Svårt.
Vara i vadå?
L Luke79 skrev:
Och som jag nämnde nu när brun är kopplade i L och svart i sinus/pil så fungerar det. Så borde väl vara rätt?
Vad menar du med fungerar? Kan du tända/släcka från båda ställena?

Helt oberoende av hur det ligger till med fas och tändtråd så ska dimmerns kopplas så här för en traditionell trappkoppling:
- L på strömställaren till S (vågen) på dimmern.
- Utgångarna på strömställaren till varsin L på dimmern.

• Gilla
Luke79
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag hoppas du mätte spänningen.
Ja spänningen. Jag är inte så insatt i begreppen som ni märker.

K
L Luke79 skrev:
Vit då?

Kolla om du har fas vid andra brytaren. Har du det, då är det nog en sparkoppling. Sitter det ett uttag under den andra brytaren så är det kanske så...

Edit - det finns tydligen mer än ett sätt att koppla det här på.

L Luke79 skrev:
Bör jag flytta vit från N till sinus?
JA JA JA, fast inte till S utan till L på dimmern.

• Gilla
Luke79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.