Hej.
Ska installera en dimmer istället för befintliga brytaren. Idag finns en svart, en vit och 2 bruna kopplade enligt bild. Hur ska man koppla in dessa i dimmern? Svart sitter idag på N. Antar den ska fortsätta vara där? Men sen är frågan om brun eller vit är L? Och vilken som till brytaren? Mäter ström mellan svart-vit och svart-brun men ej mellan brun-vit. Någon som vet? Finns även en brytare på andra sidan rummet som styr samma lampor i taket.
Ska installera en dimmer istället för befintliga brytaren. Idag finns en svart, en vit och 2 bruna kopplade enligt bild. Hur ska man koppla in dessa i dimmern? Svart sitter idag på N. Antar den ska fortsätta vara där? Men sen är frågan om brun eller vit är L? Och vilken som till brytaren? Mäter ström mellan svart-vit och svart-brun men ej mellan brun-vit. Någon som vet? Finns även en brytare på andra sidan rummet som styr samma lampor i taket.
Kan tillägga att allt funkar som det ska trots att jag tar bort den vita. Även när man tar bort den ena bruna. Men tar man bort den andra bruna slocknar det.L Smetana skrev:Hej.
N-märket är ett godkännandemärke för Norge! Det var en rejäl missuppfattning.
Du har en dimmer som gärna vill ha en neutralledare ansluten, kan funka utan.
Du har vidare en trappkoppling.
De två bruna till våg med pil, svart och vit till var sin L-terminal, bör funka.
Du har en dimmer som gärna vill ha en neutralledare ansluten, kan funka utan.
Du har vidare en trappkoppling.
De två bruna till våg med pil, svart och vit till var sin L-terminal, bör funka.
Tack för svar. Jag fick denna som svar från en bekant. Och det fungerade! Hm. Ajja det funkar iaf. Så man ska nog inte ändra nåt nu.E etompau skrev:
Det där ser inte vettigt ut.L Smetana skrev:
Funkar verkligen allt som det ska?
Här ser du hur dimmern ska kopplas in - https://pm-asset.azureedge.net/api/asset-download?id=71445738
Baserat på din bild av hur brytaren var inkopplad så saknar du nolla/neutral.
Din dimmer behöver dock inte nödvändigtvis nolla/neutral.
Enligt din egen beskrivning har du två strömbrytare till samma strömförbrukare. Brytarna är alltså trappkopplade. Det är därför du har en svart och en vit ledare på brytarens ovansida (inte bara en ledare).
Såhär förklarar Kjelle saken:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Edit - prova att slå om den kvarvarande brytaren, och prova sedan att använda dig av dimmern.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 52 838 inlägg
Det där ser som sagt väldigt fel ut.
Ja N-märket var en rejäl missuppfattning. Haha. N:et stod precis där en kabel sattes fast. Så jag trodde det var N som i nolla. Och så visar det sig att där inte ens finns en nolla i denna koppling. (Skulle vara jag isf) 😅E etompau skrev:
Ska testa detta senare. Är inte hemma nu. Men jag uppfattade det som att allt fungerade. Men du menar att ev inte dimmer kommer funka om man bryter strömmen på andra brytaren?K Kardan79 skrev:Det där ser inte vettigt ut.
Funkar verkligen allt som det ska?
Här ser du hur dimmern ska kopplas in - [länk]
Baserat på din bild av hur brytaren var inkopplad så saknar du nolla/neutral.
Din dimmer behöver dock inte nödvändigtvis nolla/neutral.
Enligt din egen beskrivning har du två strömbrytare till samma strömförbrukare. Brytarna är alltså trappkopplade. Det är därför du har en svart och en vit ledare på brytarens ovansida (inte bara en ledare).
Såhär förklarar Kjelle saken:
[bild]
Edit - prova att slå om den kvarvarande brytaren, och prova sedan att använda dig av dimmern.
Så hur hade du kopplat in dessa 4 trådar? Svart, vit och 2 bruna. Jag är med på att svart och vit är till brytare. För dom har har ström växelvis när jag bryter strömmen på andra brytaren. Den ena bruna har ström men den andra är ej strömförande och verkar inte påverka något. Konstiga är att det som sagt fungerar när jag kopplar enligt bild ovan.useless skrev:
Den ena bruna går sannolikt vidare till ett uttag, eller kanske annat ställe där det behövdes en fas. Det är den bruna du påstår inte påverkar något.L Luke79 skrev:Så hur hade du kopplat in dessa 4 trådar? Svart, vit och 2 bruna. Jag är med på att svart och vit är till brytare. För dom har har ström växelvis när jag bryter strömmen på andra brytaren. Den ena bruna har ström men den andra är ej strömförande och verkar inte påverka något. Konstiga är att det som sagt fungerar när jag kopplar enligt bild ovan.
De två bruna var förhoppningsvis sammankopplade av en anledning...
Börja alltid med att läsa manualen.
Inkoppling för trappfunktion finns i medföljande dokument.
https://www.elko.se/getfile.php/132...07146/documents/WD_SBDLED-RC_EN_1500x1500.jpg
Inkoppling för trappfunktion finns i medföljande dokument.
https://www.elko.se/getfile.php/132...07146/documents/WD_SBDLED-RC_EN_1500x1500.jpg
Har en elektriker-kompis som nu svarar mig att brun är fas L, och att vit & svart är brytare och ska in på vågen. Dvs motsatt ditt. Hmm.E etompau skrev: