Mikael_L
M M.skog skrev:
Är det mig som du ställde rågan till? Är inte riktigt hemma i hur denna sidan fungerar så blev inte riktigt klok på vem som skriver till vem 😂
Japp.
Jag citerade ju lite konstigt, dvs mitt eget inlägg, för det var sista inlägget i vår lilla utvikning. Det kan diskuteras om det är korrekt, det ställer ju till det på precis detta sättet, ibland citerar jag flera i rad för få fram hela sammanhanget, kunde ha gjort så här.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Japp.
Jag citerade ju lite konstigt, dvs mitt eget inlägg, för det var sista inlägget i vår lilla utvikning. Det kan diskuteras om det är korrekt, det ställer ju till det på precis detta sättet, ibland citerar jag flera i rad för få fram hela sammanhanget, kunde ha gjort så här.
De hände inget speciellt på sjukhuset. Jag kom in direkt, dom tog ekg och en massa prover på mig. Sen tog dom ekg igen för att ha de under bevakning. Men allt såg bra ut så fick åka hem på kvällen igen.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Mikael_L Mikael_L skrev:
Här har ni en film med lite av det arbete som föregick den kunskap som vi har som har varit nyttiga för att välja gränser för jordfelsbrytare för personskydd.
Prof. Ing. Dr. phil. Gottfried Biegelmeier testar strömgenomgång på sig själv i en lång rad med experiment.

Drygt 3 minuter in i filmen ser ni ett litet clip när han kör en test
[media]
Länge leve ett vetenskapligt synsätt och de frivilliga försökskaninerna, var de än finns och som offrar sig till mänsklighetens fromma.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Länge leve ett vetenskapligt synsätt och de frivilliga försökskaninerna, var de än finns och som offrar sig till mänsklighetens fromma.
När jag gick på högskolan fick vi se tabeller över hur stor del av befolkningen som klarar att slita sig loss vid olika strömstyrkor. Tabellerna gick till över 30mA. Någon procent klarar även det.

Vi skojade om att det kanske var teknologer som fått vara försökskaniner, att det kunde räknas som muntlig tentamen att ställa upp.
 
  • Haha
MultiMan
  • Laddar…
Mikael_L
M M.skog skrev:
De hände inget speciellt på sjukhuset. Jag kom in direkt, dom tog ekg och en massa prover på mig. Sen tog dom ekg igen för att ha de under bevakning. Men allt såg bra ut så fick åka hem på kvällen igen.
OK, tack för svaret, jag bad ju om svar. ;) 👍
 
Mikael_L
H hempularen skrev:
När jag gick på högskolan fick vi se tabeller över hur stor del av befolkningen som klarar att slita sig loss vid olika strömstyrkor. Tabellerna gick till över 30mA. Någon procent klarar även det.

Vi skojade om att det kanske var teknologer som fått vara försökskaniner, att det kunde räknas som muntlig tentamen att ställa upp.
Vet ni varför man kan krampa fast och inte släppa vid strömgenomgång?
 
H hempularen skrev:
När jag gick på högskolan fick vi se tabeller över hur stor del av befolkningen som klarar att slita sig loss vid olika strömstyrkor. Tabellerna gick till över 30mA. Någon procent klarar även det.

Vi skojade om att det kanske var teknologer som fått vara försökskaniner, att det kunde räknas som muntlig tentamen att ställa upp.
Det var amerikanska teknologer. Det är därför gränsen i USA är 6mA medan i Europa är den 30mA. Skillnaden är att USA valt utifrån att testpersonen kan släppa taget, Europa utifrån att testpersonen inte får hjärtstillestånd. Tyskarna hade väl andra testpersoner att tillgå.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
OK, tack för svaret, jag bad ju om svar. ;) 👍
Ja, men jag har inte riktigt koll på när vilka som varit till mig.
 
Som lite kuriosa kan jag nämna att den lägsta spänning som jag känner till som vållat dödsfall var en peson som låg inne i ett stålrör och svetsade med ca 48 Volt, till saken hör att personen i fråga även var blöt/fuktig. Så om det är farligt eller ej beror på, som alltid när det gäller el.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Som lite kuriosa kan jag nämna att den lägsta spänning som jag känner till som vållat dödsfall var en peson som låg inne i ett stålrör och svetsade med ca 48 Volt, till saken hör att personen i fråga även var blöt/fuktig. Så om det är farligt eller ej beror på, som alltid när det gäller el.
Oj, jösses. De är så pass...
 
E elmont skrev:
Som lite kuriosa kan jag nämna att den lägsta spänning som jag känner till som vållat dödsfall var en peson som låg inne i ett stålrör och svetsade med ca 48 Volt, till saken hör att personen i fråga även var blöt/fuktig. Så om det är farligt eller ej beror på, som alltid när det gäller el.
Enligt den här obekräftade historien räcker det med 9 V.

https://darwinawards.com/darwin/darwin1999-50.html
 
useless useless skrev:
Enligt den här obekräftade historien räcker det med 9 V.

[länk]
Det måste vara en skröna.
Instrumentet i fråga (Simpson 260-8) genererar max 75 uA ström med 9-voltbatteriet.

Spänningen är 1,5V när det finns någon ström att tala om.
Specifikationstabell för Simpson 260-8-multimeter som visar resistansområden, centerläsningar och strömvärden.
 
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vet ni varför man kan krampa fast och inte släppa vid strömgenomgång?
Ingen som svarade.
Men det är alla muskler som krampar (drar ihop sig), men "nyp ihop"-muskeln är starkare (mer tränad bl.a) än "släpp loss"-muskeln, och vinner därmed och man kan inte släppa taget.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.