Finns det någon information om det?
 
Tack för referensen.
 
S Stefan1972 skrev:
Nu har jag inte läst hela tråden men det handlar om en LED slinga? Vet vi ens om den drivs av 230volt så att det är det som kommer i de ev exponerade tamparna?
Det låter liksom inte rimligt att man beskriver det som att det "blixtrade" eller kändes lite i bröstet första gången. Det kanske mer handlar om nå mer harmlös spänning i slutändan.........
Ja, de var en ledslinga på 230v. Okey, du kanske tycker det är fel uttryck av att säga "blixtrade" till. En stöt så det kändes i hela bröstet.
 
Dahlberg68 Dahlberg68 skrev:
Kort svar ja, du kan känna dig ok men få symptom senare, därav ordvalet fördröjda 🙂
Har du några mer påtagliga gränser för tex ström/tid förutom de välkända typkurvorna från normer etc som man kan använda här? Har svårt att tänka mig speciellt många med dessa fördröjda symptom som känt sig ok just i närtid olykstillfället. Givetvis en gränszon och att det förekommer men hur stor andel av alla fall inklusive otaliga "stötar" helt bortom statistiken. Dvs kanske lite som TS här upplevde.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
M M.skog skrev:
Ja, de var en ledslinga på 230v. Okey, du kanske tycker det är fel uttryck av att säga "blixtrade" till. En stöt så det kändes i hela bröstet.
menade mest att många slingor har ju lägre spänning. En transformator någonstans alltså. En led punkt behöver inte många volt för att lysa. En känning av 230 volt på det viset känns lite mer än det du beskriver.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
menade mest att många slingor har ju lägre spänning. En transformator någonstans alltså. En led punkt behöver inte många volt för att lysa. En känning av 230 volt på det viset känns lite mer än det du beskriver.
Du som verkar så duktig kan ju då beskriva hur det känns. Men det var 230v, de sa elektrikerna på plats!
 
Du behöver inte överdriva, det var bara en tanke..........
 
S Stefan1972 skrev:
Du behöver inte överdriva, det var bara en tanke..........
Okey, jag köper det. Lät som om du visste hur det kändes.
 
Jo jag vet precis hur en kyss från 230volt känns..........Min tes från början var ju om det handlade om en lågvolts belysning. Har man aldrig fått en stöt från 230 volt så kan ju en lägre spänning kännas otäck även den. Får man en 230volt stöt så avbryter man arbetet helt typ och kontrollerar vad det handlar om. Man tar det knappast med en klackspark och fortsätter.
Med din beskrivning så låter det alltså som att det var en lägre spänning på nåt vis.
 
Beroende på omständigheter så kan en smäll från 230V kännas mindre än att slicka på ett 9V batteri, eller så kan det slå ut dig totalt, och hela skalan. Det är inte spänningen som känns, utan strömmen som går igenom din kropp. men en högre spänning driver en större ström igenom din kropp.

Strömmen begränsas av resistansen i din hud, resistansen i ev. kläder/skor som kan vara i kontakt med jord, resistansen i den byggnadsdel du kommer i kontakt med.

Men strömmen ökar linjärt med spänningen. Så om en 12V Led slinga kan leda 1 mA igenom dessa resistanser, så kommer en 230V stöt att kunna leda ca 20 mA. Har du ex, helt torr hud så kan resistansen i huden vara 10 ggr högre än om du just har duschat (men torkat dig), eller om är svettig. Sedan ger en högre ström även att huden bryts ned (brännskada), då kan resistansen i den skadade huden bli nära noll.

I ex. sjukvårdssammanhang räknar man med att även en USB kabel som kan ge 5V, 0,5A kan döda om den lossnar från ett instrument och hamnar i ett öppet operations sår, den typen av utrustning får inte finnas i en operationssal.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Och hur en kyss av 230Volt känns varierar oerhört mycket, från i ingen ting till en mycket stor smärta. Som exempel så måste min g:a "ellärare" slicka på sina fingrar för att över huvud taget känna om det var spänning, för egen del så finns det inga pengar som skulle göra att jag frivilligt skulle ta i en spänningssatt del.
Ps
Han förbjöd oss elever att prova på hans sätt att detektera spänning.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Naturligtvis finns det en mängd omständigheter i detta men den ingående beskrivningen ger ju en ganska konstig bild av hela situationen isåfall. Även om man inte är elektriker så borde man ha nån slags grundläggande skyddstanke om nåt sker. En ignorans av det här slaget är oerhört tragisk egentligen. Arbetet borde ha stoppats omedelbart oavsett graden av "stöt" och varför har inte ts fått den biten av "utbildningen".....?
Sen att jag raljerar om lågvolt är ju mest att det inte verkar vara klarlagt vilken spänning det handlar om. Att något drivs av 230 volt i den änden betyder ju inte att det från en avklippt kanske lågvoltsbelysning kommer 230 volt i andra änden.
 
E elmont skrev:
Och hur en kyss av 230Volt känns varierar oerhört mycket, från i ingen ting till en mycket stor smärta. Som exempel så måste min g:a "ellärare" slicka på sina fingrar för att över huvud taget känna om det var spänning, för egen del så finns det inga pengar som skulle göra att jag frivilligt skulle ta i en spänningssatt del.
Ps
Han förbjöd oss elever att prova på hans sätt att detektera spänning.
Jag har fått en hel del smällar av 220-230 genom åren, känns en del med det värsta jag upplevt var i 10-årsåldern när en gubbe lurade några av oss att ta varandra i hand och den ena i kedjan tar ett tag om elstängslet och den sista i kedjan kör ner handen i det fuktiga gräset...
Jädrar vad det kändes, gubbfan fick väldigt roligt!
Annars hade vi som sport att tävla om vem som kunde hålla längst i stängslet🙂

Näst värsta var när jag pryade på en bilverkstad och tog i en tändningskondensator som nyss blivit urtagen, fick en rejäl kyss vilket gubbarna tyckte var skitkul.
Efter det blev det deras sport att smyga ner en laddad konding i fickorna på min overall, och då jag var förkyld och snorig den veckan med en näsduk i fickan blev det några smällar, kommer ihåg att hela armen var domnad och efter det slutade gubbarna när de insåg att det upphört att vara roligt.

Jag kanske är "tränad" efter de upplevelserna och de smällar från 230 jag fått upplevs som lindrigare.
 
Elstängsel har mellan 2500-5000volt..........ett tändningssystem i en bil 30k volt. Vet dock inte vad en tändningskondensator skulle vara för nåt? Finns inget som kan laddas upp på det viset.......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.