D Daniel 109 skrev:
Jo, jag är medveten om att det rekommenderas från olika håll när man vill ha ryggen fri. Men vilka kommande hjärtfel är det ni syftar på? 1177 rekomenderar som sagt inte besök om man inte har symptom.
Du får läsa sidan du länkade till igen. Det står att man SKA söka vård i ett sådant fall som det tråden handlar om (huvudkriteriet för att inte söka vård finns redan i rubriken, OM DU ÄR HEMMA). För det första är det på en arbetsplats, då ska man alltid uppsöka vård i dessa fall (strömgenomgång), annars bryter arbetsgivaren mot arbetsmiljölagen. Sedan var det ju strömgenomgång (det blixtrade till i bröstet) utan att jordfelsbrytaren löste ut första gången, det är också listat under sådant som man bör söka vård för.

Däremot behöver man inte ringa 112 i detta fall. Känns som om det är det avsnittet du läste på?
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det är vad Elsäkerhetsverket tycker. Och jag litar faktiskt mer på elsäk i det här fallet.
Om jag minns rätt så är de ännu mer ordentliga i Norge när det hänt en el olycka.
Det står samma på 1177, Daniel 109 har läst slarvigt.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vad menar du att jag har missat när jag läste?
 
H hempularen skrev:
När jag gick på högskolan fick vi se tabeller över hur stor del av befolkningen som klarar att slita sig loss vid olika strömstyrkor. Tabellerna gick till över 30mA. Någon procent klarar även det.

Vi skojade om att det kanske var teknologer som fått vara försökskaniner, att det kunde räknas som muntlig tentamen att ställa upp.
Om man vill dubbelkolla med sin egen kropp om det finns el nånstans (efter att man gjort vad man kan för att säkerställa att det är bortkopplat, helst inklusive att mäta) är säkraste sättet att känna efter med baksidan av höger hand. Om det är el och man därigenom bildar en farlig krets kommer man inte att krampa fast, utan armen slås automatiskt bort när det krampar.

Funkar tex på elstaket som man ju inte kan koppla bort hur som helst. Testade det faktiskt senast idag innan jag kröp igenom ett elstaket, trots att jag med säkerhet visste att det inte var inkopplat för säsongen ännu.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vad menar du att jag har missat när jag läste?
Du har missuppfattat texten om när man inte behöver söka vård.

Viktigaste missen är den här rubriken: "Ström genom kroppen i mindre än en sekund när du är hemma". Det är som sagt lag på att uppsöka vård efter en sådan här händelse på jobbet och det kan mycket väl ha varit mer än en sekund, två gånger samma dag dessutom

Sedan i avsnittet "När och var ska jag söka vård?" står det "Ring telefonnummer 1177 om du känner dig osäker på vad du har varit med om." vilket ju också stämmer in, tiden är osäker och även strömgenomgång som kändes i bröstkorgen.

Sedan följer ju kriterier för om det är så allvarligt att man måste ringa 112 och det var det ju inte här, men det var definitivt såpass allvarligt att jag hade rekommenderat att iallafall ringa 1177 även om det sker i hemmet.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag tolkar ”när du är hemma” som att de syftar på vanlig 230V. Jag hittar inget motsvarande ”när du är på jobbet@ som säger något annat. Du får gärna peka på vilken lag som gör att man ska söka vård för annat om du är på jobbet. 1177 rekommenderar de för alla som inte har koll.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag tolkar ”när du är hemma” som att de syftar på vanlig 230V. Jag hittar inget motsvarande ”när du är på jobbet@ som säger något annat. Du får gärna peka på vilken lag som gör att man ska söka vård för annat om du är på jobbet. 1177 rekommenderar de för alla som inte har koll.
Nej, det är inte så de menar. "När du är hemma" betyder just det, dvs "när du inte är på jobbet". Givetvis gör man en bedömning av hur allvarlig olyckan är, men gränsen är helt klart lägre när det gäller arbetsrelaterade elolyckor.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Det är din tolkning. Det finns inget i texten som antyder det, för vårdens del finns det ingen anledning till att ha olika bedömningsgrunder. Hälsan påverkar på samma sätt oavsett var det sker.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag tolkar ”när du är hemma” som att de syftar på vanlig 230V. Jag hittar inget motsvarande ”när du är på jobbet@ som säger något annat. Du får gärna peka på vilken lag som gör att man ska söka vård för annat om du är på jobbet. 1177 rekommenderar de för alla som inte har koll.
Vanlig 230V Finns det fler sorters 230V?
Aah den som kommer frånd vindkraft, helsnurrig
Så vi pratar om ström. 16A 230V vanlig är garanterat dödlig. Troligtvis även ovanlig.
16A tre fas är lika dödlig den.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
  • Skärmdump av en artikel som diskuterar omedelbara och långvariga effekter av elolyckor på människokroppen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Är det skador som uppkommer i så liderliga fall att man känner sig okej? Eller handlar det om långvariga följder efter allvarliga elskador?
 
Nu har jag inte läst hela tråden men det handlar om en LED slinga? Vet vi ens om den drivs av 230volt så att det är det som kommer i de ev exponerade tamparna?
Det låter liksom inte rimligt att man beskriver det som att det "blixtrade" eller kändes lite i bröstet första gången. Det kanske mer handlar om nå mer harmlös spänning i slutändan.........
 
D Daniel 109 skrev:
Är det skador som uppkommer i så liderliga fall att man känner sig okej? Eller handlar det om långvariga följder efter allvarliga elskador?
Kort svar ja, du kan känna dig ok men få symptom senare, därav ordvalet fördröjda 🙂
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Är det så?
 
D Daniel 109 skrev:
Är det så?
Ja.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.