S Stefan1972 skrev:
Elstängsel har mellan 2500-5000volt..........ett tändningssystem i en bil 30k volt. Vet dock inte vad en tändningskondensator skulle vara för nåt? Finns inget som kan laddas upp på det viset.......
Jo men varken elstängslet eller tändningssystemet kan leverera speciellt hög ström. Du kan se det som att stängslet har en inbyggd mycket hög resistans. OM vi tänker oss 5000V och inre matningsresistans på 5 Meg. Så blir det en kortslutningsström på 1 mA. Om det istället är din kropp som "kortsluter" staketet, så blir det ungefär 1 mA oavsett om din resistans är 100 ohm eller 100 000 ohm. Det blir 5000 V igenom 5 100 000 ohm eller 5000 V genom 5 000 0100 ohm. Strömmen blir ungefär densamma oavsett om du är helt torr eller gått en halvtimme i ösregn.
 
H hempularen skrev:
Jo men varken elstängslet eller tändningssystemet kan leverera speciellt hög ström. Du kan se det som att stängslet har en inbyggd mycket hög resistans. OM vi tänker oss 5000V och inre matningsresistans på 5 Meg. Så blir det en kortslutningsström på 1 mA. Om det istället är din kropp som "kortsluter" staketet, så blir det ungefär 1 mA oavsett om din resistans är 100 ohm eller 100 000 ohm. Det blir 5000 V igenom 5 100 000 ohm eller 5000 V genom 5 000 0100 ohm. Strömmen blir ungefär densamma oavsett om du är helt torr eller gått en halvtimme i ösregn.
jo detta vet jag men jag tänkte mest på den som skrev det och jämförde det med övrigt diskussionen.
 
Mikael_L
H hempularen skrev:
Jo men varken elstängslet eller tändningssystemet kan leverera speciellt hög ström. Du kan se det som att stängslet har en inbyggd mycket hög resistans. OM vi tänker oss 5000V och inre matningsresistans på 5 Meg. Så blir det en kortslutningsström på 1 mA. Om det istället är din kropp som "kortsluter" staketet, så blir det ungefär 1 mA oavsett om din resistans är 100 ohm eller 100 000 ohm. Det blir 5000 V igenom 5 100 000 ohm eller 5000 V genom 5 000 0100 ohm. Strömmen blir ungefär densamma oavsett om du är helt torr eller gått en halvtimme i ösregn.
Nja, det finns elstängselaggregat på över 10 Joule stötenergi, och de lämnar strömmar på flera ampere.
Det här verkar kunna prestera 13A
https://www.p-lindberg.se/varor/sta...elaggregat/elstangselaggregat-duo-titan-n6500

Jag får fram att det finns ett EU-regelverk (begränsning) som innebär ungefär:
Enligt föreskrifterna får en stängselapparat aldrig lämna mer än 10 kV under några som helst förhållanden, och den får inte lämna mer än 5 kV i en 500 ohms last (det ger alltså 10 A toppström).

Här skrivs det om totalt tre dödsfall av elstängsel (men ett var kanske inte pga stängslet)
https://www.atl.nu/eu-beslut-om-svagare-elstangsel-uppror

Det som räddar folk från att dö är nog främst den otroligt korta tiden för spänningspulsen.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
Aha, låter som jag missuppfattat hur skyddet ser ut med elstängsel. Att det istället för strömbegränsning är en tidbegränsning.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.