Vi hade påknackning av Hyresgästföreningen igår kväll. De tyckte att vi skulle bli medlemmar igen. Vi sa att vi har planer på att köpa ett hus istället och vi kom in på priser. Bror Duktig i dörren menade att man minsann skulle tänka sig för och att räntorna kommer att stiga enormt inom några år. Ja kontrade med att vår bank minsann räknar med 7% och att de säger att det är högt räknat. Han säger då att det inte alls räcker.

Han talar såklart för sin sak och man ska ta det med en nypa salt. Men man blir ju ändå fundersam. Om räntorna stiger till 9-10% så går vi verkligen på knä med ett bolån på 2-2,2 milj.

Spekulera gärna! :)
 
En rörlig boränta på 7% lär räcka ganska långt tror jag. OM räntorna skall höjas så mycket så bör det ju också innebära att konjunkturen i landet är ganska god samt att inflationen har tagit fart. En hög inflation gör ju att dina reala bolån sjunker. (Detta förutsätter ju att Ni har jobb och är med i löneutvecklingen)

Om man ska räkna med räntor på 10% med dagens förutsättningar i övrigt så kommer vi ha ett duktigt fall på bostadsmarknaden och det tror inte jag. Riksbanken har ju inget intresse av att skape depression i landet, utan motverka överhettning.

Finns säkerligen de som anser motsatsen, men detta är mina synpunkter...
 
Det finn inget skäl över huvud taget att ta råd ang. husköp av Hyresgästföreningen. Det har varken kunskap eller intresse i det.
 
Mikael_L
bonkeman skrev:
Vi sa att vi har planer på att köpa ett hus istället och vi kom in på priser. Bror Duktig i dörren menade att man minsann skulle tänka sig för och att räntorna kommer att stiga enormt inom några år. Ja kontrade med att vår bank minsann räknar med 7% och att de säger att det är högt räknat. Han säger då att det inte alls räcker.
Låter helt klart som ett fall av vanlig svensk avundsjuka ... :D :D :D


Lukasl skrev:
Om man ska räkna med räntor på 10% med dagens förutsättningar i övrigt så kommer vi ha ett duktigt fall på bostadsmarknaden och det tror inte jag. Riksbanken har ju inget intresse av att skape depression i landet, utan motverka överhettning.
Du ska nog inte förlita dig på riksbanken.
Det ingår _inte_ i deras uppdrag att rädda bolånakunder.

Vad en sittande regering kan tänkas hitta på är dock mer intressant, men även svårt att sia om. Självklart är det lite av politiskt självmord att låta en väldigt stor andel av landets befolkning konkursa medan man sitter med händerna i kors.

Men sen har ju även en sittande regering begränsningar över vad dom egentligen _kan_ göra.
Hur stor är hela bolånevolymen idag, jämfört med t.ex. BNP eller statens skatteintäkter eller statsskulden? Har någon lite siffror kunde det vara kul att jämföra sådana där belopp man ändå inte förstår sig på. ;)

Jag tror att så länge västvärldens regeringar fortsätter med en en finanspolitik där målet är 2% inflation så löper vi nog trots allt små risker att se någon speciellt hög ränta, 7% känns för mig helt klart i överkant i utsikt av det.
Men vem vet om det målet helt plötsligt ändras...?
Att målet = hålla växelkursen förbyttes till målet om 2% inflation skedde över natt, visar väl på att sådana målförändringar kan ske rätt plötsligt.

Men _om_ t.ex. Amerikanska ekonomin skulle rasa ihop helt och hållet. ...
Vad kommer ske då ...? Det är nog ingen som vet ...

edit:
Orkar du läsa igenom den här tråden så får du mycket ekonomifilosoferande på hög nivå ;)
http://www.byggahus.se/forum/priser...-m-m/100144-raentan-rasar-men-hur-mycket.html
 
Redigerat:
A
Mikael_L skrev:
Självklart är det lite av politiskt självmord att låta en väldigt stor andel av landets befolkning konkursa medan man sitter med händerna i kors.
Det innebär de "skötsamma" som ser till att inte dra på sig större lån än vad de långsiktigt klarar av och de som ser till att ha marginaler för att klara större räntehöjningar är förlorarna för de kommer inte kunna hänga med på karusellen. "Klart vi höjer budet, det är bara att låna upp över taknocken älskling, räddaren Staten kommer se till att vi inte behöver ta konsekvenserna ifall det går snett".
 
Räntan kan bli obegrännsat hög, men då skulle ju ingen ha råd att bo kvar.
Med en bra fördelning av lån med olika bindningstid etc så tror jag att 7% räcker gott ett tag frammöver. förhoppningsvis så har man amorterat lite under tiden.

Låter som ett solklart fall av svenska avundsjukan...
 
Titta på bundna 10-årsräntorna så ser du vad bankerna tror att räntan (+ vinst%) kommer snitta dom närmsta 10 åren. Bättre än så kan man inte gissa.

Om banken räknar på 7%, spara när det är under och ta från detta sparande om det skulle rusa iväg till mer än 7%.
 
KingHippo,
Räntenivåer har med bankens upplåning att göra, inte med förväntad snittränta.
 
Brukar det ändå inte stämma hyggligt? Har det inte historiskt sett visat sig att den bundna längre räntan legat något högre än den rörliga snitträntan för samma period?
 
HusByggarTomten skrev:
KingHippo,
Räntenivåer har med bankens upplåning att göra, inte med förväntad snittränta.
Men vad tror du bankernas upplåningsränta beror av då?
 
Jag antar att den genomsnittliga räntan de närmaste 10 åren kommer att vara ca 4% eftersom bankerna kollektivt verkar gissa detta vilket visar sig i STIBOR. Räntan kan säkert under denna tid toppa i 7% men det blir troligen under max ett år. Detta är bara halvt kvalificerade gissningar och jag undrar själv vad som gör att många inte tror det är möjligt med de räntor på 10-15% som vi hade för inte så länge sedan. Är det EU medlemskaper som skapar bättre balans?
 
Mikael_L
Jag tror att det är inflationsmålet på 2% som gör jättehöga räntor mindre sannolika.

Förut var det växelkurser och pengaflöden som bestämde räntan.


ajaj, nu är jag långt ut i tassemarkerna och leker kunnig ... :rolleyes: , vilket jag givetvis inte är.:surprised:
Men det är min gissning iaf.
 
Mikael_L skrev:
Jag tror att det är inflationsmålet på 2% som gör jättehöga räntor mindre sannolika.

Förut var det växelkurser och pengaflöden som bestämde räntan.
Jag har svårt att se kopplingen. Personligen tror jag inflationsmåttet kommer ändras de närmsta åren.
 
Om räntorna stiger enormt framöver som representanten för hyresgästföreningen säger lär det ju även drabba hyresgäster. De flesta hyreshus är ju belånade och vid stigande räntor lär hyran höjas.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.