Nimajneb skrev:
Tänker du huspris eller boendekostnad här??? Jag trodde i min enfald att bostadskostnader ingick i inflationsberäkningen och CPI.
Vad jag har förstått det räknar man med ränteutgifter i kpi. Men eftersom räntan är så låg så blir även inflationen låg. Hade man räknat på huspriserna som vilken annan kapitalvara som helst istället för räntekostnaderna skulle bilden varit annan. Nu räknar man som sagt bara med räntekostnaderna. Finns olika sätt att räkna inflation på och sverige har tydligen valt att bortse från huspriserna?
 
Nimajneb skrev:
Vi har haft räntenivåer på 500% för inte så länge sedan
Marginalränta ja. Det var ingen som hade 500% i ränta. Bostadslånen toppade väl på runt 20%?
 
il duce: kpi och inflation skall väl spegla levnadskostnaderna och inte fastighetsprisutvecklingen. Mycket beroende på att man inte skriver av ett hus på 5 år.

nyfniken: hade räntan legat kvar på 500% så hade bostadslånen gått upp dit åxå. Vad som i princip hände var ju att krigsbanken stoppade utlåningen då ingen var intresserad att låna för 500%...

Kan dock ha dimmart till mig lite här...det var ju inte igår det hände.
 
Har inte läst hela tråden, men efter bankbesöket i fredags, så fick jag veta att banken räknar att den når 10% inom en femårsperiod.
 
JLAINE skrev:
Har inte läst hela tråden, men efter bankbesöket i fredags, så fick jag veta att banken räknar att den når 10% inom en femårsperiod.
då ljög dom för dig då 5 årsräntan idag ligger på <5%.
Jag tror att det är många banker som försöker lockaq till sig oerfarna kunder med att binda räntor idag på 5-10 år.
 
Nimajneb skrev:
då ljög dom för dig då 5 årsräntan idag ligger på <5%.
Jag tror att det är många banker som försöker lockaq till sig oerfarna kunder med att binda räntor idag på 5-10 år.
Menar du att bankernas inlåningsränta från riksbanken är på 5%?
Vi räknade mellan tummen och pekfingret på ett lån med rörlig ränta och då skulle man räkna på att räntan i genomsnitt är 10% på en femårsperiod.
 
jag skrev att banken lånar ut till dig till 5% över 5 år.

gäller förvisso bara med en god säkerhet.

ska du åka jorden runt o betala av på 5 år så låter 10% helt ok.
 
Redigerat:
Ok, dock så ville inte min bank låna ut för 5% över 5 år.
 
se min redigering
 
Nimajneb skrev:
jag skrev att banken lånar ut till dig till 5% över 5 år.

gäller förvisso bara med en god säkerhet.

ska du åka jorden runt o betala av på 5 år så låter 10% helt ok.
Nja kanske, tycker ändå inte att man ska påstå att banken generellt lånar ut för den räntan.
 
Men snälla du, allt beror ju på vilken säkerhet du kan lämna.

Vill jag ta ett lån för en jordenruntresa så kanske jag får betala kanske 1,5% i ränta medans du tydligen får betala 10%.
 
Jag behövde inte betala 10%, men man skulle räkna på en sådan ränta på ett lån över 5 år.

Sedan så lånar banken knappast ut 100000 till ren konsumtion för 1,5% oavsett vilken säkerhet du lämnar. Däremot kan du få låna 100000 till resan utan säkerhet men mot ca 20% ränta.
 
Det här med räntehöjningar och "kvarts% -höjningar gör mig alldeles snurrig! Jag hänger inte med. Men tydligen så verkar det ju gå i vågor med räntorna så man får väl kolla baköver och försöka lista ut ;-) .
Man vill ju försöka välja rätt men vi fegade lite när vi lånade sist och band lånet på lite olika tider, då sprider man ju riskerna lite tyckte vi i alla fall.
 
JLAINE skrev:
Ok, dock så ville inte min bank låna ut för 5% över 5 år.
Inte? Vad har du då för bank? Min bank släpper en 5-åring för 4,20.
 
Förutom räntenivån kan lånevillkoren påverkas på ett antal andra sätt:

- Krav på amorteringstakt kan skärpas (idag har många inga amorteringskrav på lånen ö h t, vilket knappast är hållbart sett över en 20-årsperiod).

- Krav på säkerheterna kan förändras.

- Kreditgivarna kan bli mer noggranna och intresserade i fastighetens skick.

- Kreditgivarna kan tycka att småhus är en sämre affär och därför höja ränta eller försämra lånevillkoren jämfört med idag. Ungefär som vad man i dag tycker om "strukturerade produkter" jämfört med för två år sedan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.