Farzan skrev:
Nu har jag inte gjort den jämförelsen men i medierna har det ju under sista veckorna stått tvärt om, att bankerna har högre marginal på långa lån, varför de skulle ha ett eget vinstintresse när de nu går ut och talar för längre lån.
Däremot har räntegapet mot repon ökat mer för korta bolån än för långa på senare tid, och det beror väl till stor del på att bankerna i allt högre grad har fått ta upp långa krediter som är dyrare för dem för att finansiera de korta. Finansinspektionen skrev om det för c:a ett och ett halvt år sedan, att bankerna har haft växande likvidiseringskostnader för de korta bolånen, vilket skulle vara del av förklaringen till att de har ökat räntemarginalen på dem och slutat ge nya krediter med helt rörlig ränta. (Vi hade ett av våra lån helt rörligt fram till i våras och på slutet var det ett par tiondelar dyrare än tremånaders.)
Tack, Farzan. Jag tänkte nåt liknande när jag såg Klas' kommentar. Egentligen är det väl inte så lätt att förklara varför banken skulle tjäna mer på en typ av lån än en annan. Det enda som är konstant är bankens vilja att tjäna pengar, och den är ju inte beroende av vilken typ av lån det är. Sen tror jag att man tänker fel om man talar om hur stor vinst banken gör på ett visst lån. Det intressanta för banken är ju avkastningen på det egna kapitalet. På ett bolån är det kapital banken måste bidra med (istället för att tex låna av rikgälden) mycket litet, Därför är bolån attraktiva för banken jämfört med tex blancolån.

Är det nån son har statistik på hur lönsamma olika typer av lån är för bankerna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.