Nyfniken skrev:
Jag tror inte målet kommer ändras, utan måttet.
8 månader senare... Även om det var målet som ändrades.

Är det månne så att inflationen kommer som ett ångande godståg och man är tvungen att tumma på inflationsmålet för att inte krossa högt belånade hushåll och en konjunktur vek som ett korthus?

"Riksbanken får friare tyglar"
 
MickeWedin skrev:
Om räntan höjs mot 10% tror jag vi får en konsumtion som rasar dvs folk gör allt vad de kan för att bo kvar och drar in på annat. En rasad konsumtion innebär massarbetslöshet och kraftiga intäktsminskiningar (moms och inkomstskatter). Frågan är hur staten vill ha det?
Hur ska medelsvensson ha råd att bo kvar vid massarbetslöshet? Självklart kommer många att bli tvingade att sälja om vi får ett nytt scenario motsvarande krisen i början på 90-talet. Själv räknar jag kallt med en väldigt stor internationell kris inom inte alltför lång tid med arbetslöshetssiffror i Sverige på minst 15-20%.
 
Deven skrev:
Hur ska medelsvensson ha råd att bo kvar vid massarbetslöshet? Självklart kommer många att bli tvingade att sälja om vi får ett nytt scenario motsvarande krisen i början på 90-talet. Själv räknar jag kallt med en väldigt stor internationell kris inom inte alltför lång tid med arbetslöshetssiffror i Sverige på minst 15-20%.
Nog för att jag också tror på en konjuktur i form av ett W - dvs att vändningen inte kommer till hösten utan snarare 2011-2012 - men en så dyster prognos tror jag inte alls på.

Inte ens i början på 1990- talet var krisen så djup - även om priserna på bostäder gick ned ca 30 procent på bara 3-4 år och räntorna peakade på 10-15%.

Det enda som skulle kunna orsaka en så djup kris nu tror jag är ett större krig i vår närhet eller ett nytt världskrig...
Och det hoppas jag vi slipper...

/K
 
klaskarlsson skrev:
Nog för att jag också tror på en konjuktur i form av ett W - dvs att vändningen inte kommer till hösten utan snarare 2011-2012 - men en så dyster prognos tror jag inte alls på.

Inte ens i början på 1990- talet var krisen så djup - även om priserna på bostäder gick ned ca 30 procent på bara 3-4 år och räntorna peakade på 10-15%.

Det enda som skulle kunna orsaka en så djup kris nu tror jag är ett större krig i vår närhet eller ett nytt världskrig...
Och det hoppas jag vi slipper...

/K
Du glömmer att utgångsläget i slutet på 80-talet var i princip "full sysselsättning" och i många fall överhettning i ekonomin vilket var en av orsakerna till den höga inflationen. Nu är utgångsläget en öppen arbetslöshet närmare 10% och att ytterligare minst 5% skulle bli arbetslösa känns högst realistiskt.
 
Deven skrev:
Du glömmer att utgångsläget i slutet på 80-talet var i princip "full sysselsättning" och i många fall överhettning i ekonomin vilket var en av orsakerna till den höga inflationen. Nu är utgångsläget en öppen arbetslöshet närmare 10% och att ytterligare minst 5% skulle bli arbetslösa känns högst realistiskt.
Well - jag skulle nog vilja säga att vi hade rätt glödhet ekonomi kring 2000 också - sedan kom en dipp - och ekonomin 2006 var väl kanske inte lika het som i slutet av 80-talet, men det tuffade på rätt bra.
10% arbetslöshet är f.ö enligt det nya sättet att räkna, där ävn heltidsstuderande som anmält sig som arbetssökande på deltid tex räknas med.

Hitills har vi sett en ökning av arbetslösheten, dock inte en katastrof - och industrin - vilket är den första indikatorn, visar på bättre orderingång etc.
Dock tror jag fortfarande på ett W eftersom vi är väldigt exportberoende och det finns risk för en fördröjning av uppgången.

Alla de fiatpengar som nu trycks i EU och USA kommer förstås förr eller senare behöva generas, vilket kommer verka inflationsdrivande, och därmed räntedrivande - jag är dock inte alls säker på att det kommer som en smäll - troligen smetas det ut genom att konjukturcyklerna dämpas och om man mäter ekonomin i en graf kommer man se att vi troligen inte kommer upp till nivåer som rådde innan finanskrisen på bra många år, kanske decennier.

Det behöver inte innebära en extrem arbetslöshet och ve och fasa - men det kommer troligen vara löneökningsdämpande och tillväxtdämpande...

/K
 
klaskarlsson skrev:
Well - jag skulle nog vilja säga att vi hade rätt glödhet ekonomi kring 2000 också - sedan kom en dipp - och ekonomin 2006 var väl kanske inte lika het som i slutet av 80-talet, men det tuffade på rätt bra.
10% arbetslöshet är f.ö enligt det nya sättet att räkna, där ävn heltidsstuderande som anmält sig som arbetssökande på deltid tex räknas med.

Hitills har vi sett en ökning av arbetslösheten, dock inte en katastrof - och industrin - vilket är den första indikatorn, visar på bättre orderingång etc.
Dock tror jag fortfarande på ett W eftersom vi är väldigt exportberoende och det finns risk för en fördröjning av uppgången.

Alla de fiatpengar som nu trycks i EU och USA kommer förstås förr eller senare behöva generas, vilket kommer verka inflationsdrivande, och därmed räntedrivande - jag är dock inte alls säker på att det kommer som en smäll - troligen smetas det ut genom att konjukturcyklerna dämpas och om man mäter ekonomin i en graf kommer man se att vi troligen inte kommer upp till nivåer som rådde innan finanskrisen på bra många år, kanske decennier.

Det behöver inte innebära en extrem arbetslöshet och ve och fasa - men det kommer troligen vara löneökningsdämpande och tillväxtdämpande...

/K
SCB ska ha börjat mäta den öppna arbetslösheten enligt det nya sättet fr.o.m. oktober 2007 då vi hade en säsongsrensad siffra på 6,2%. Senaste motsvarande siffra från april i år är 9,1% dvs en ökning med 2,9% på ca 30 månader. Det intressanta är att våra politiker väldigt länge har talat om den kommande arbetskraftsbristen när alla 40-talister har gått i pension. Skulle man inkludera alla förtidspensioneringar skulle jag gissa på att max 20-30% av den generationen fortfarande är aktiva på arbetsmarknaden och arbetslöshetssiffrorna är högre än någonsin. Dessutom är det stora ungdomskullar som snart kommer ut på arbetsmarknaden vilket kommer att höja arbetslöshetssiffrorna ännu mer. Visst är konjunkturen på väg upp nu men mycket av detta beror på den obefintliga räntan. Denna går nu inte att sänka mer och frågan är vad som händer när denna måste börja höjas igen.
 
Hur det an blir med rantorna sa ar den trista sanningen att en vanlig hus/bostadrattskopare idag inte har mojlighet att betala av sina lan. Jag undrar hur manga pa detta forum som ser sig sjalva som skuldfria fore pensionen? Alla kostnader inom boende kan man paverka ratt gott men till och med hoginkomsttagare som inte har en bostadskarriar bakom sig kommer att fa valdigt svart att beta av sina lan med dagens priser.

Det behovs inte att manga fler blir arbetslosa innan vagskalen tippar over och en nedatgaende spiral pressar upp rantorna och pressar ned konsumtionen. Hur vi an vrider och vander pa det sa ar Svenssons hoga bostadslan en allvarlig risk inte bara pa individbasis utan ocksa som ett framtida samhallsproblem.

Titta pa hur det gar for Irland just nu. Jag tror att nasta land som kommer att fa problem med sina belaningsgrader blir Nya Zeeland, tatt foljt av Norge och Sverige.

Men sa lange vi kan halla rantan under 7 procent sa tror jag att vi klarar oss, och ju langre vi kan halla rantan pa en vettig niva desto langre tid har vi att minska belaningsgraden. Det finns fortfarande mycket pengar att hamta inom byggnadsbranschen i form av effektivitetslosningar och materialkostnader.
 
Mikael_L
Fast blir det nedåtgående konsumtion så blir det (troligen) nedåtgående inflation och då ska riksbanken svara med lägre ränta (om inte styr-målet eller -modellen ändras).
 
I teroin ja, men i praktiken. Vi kan enkelt fa ett scenario dar vi stalls infor stark inflation (nar Obamas och Englands upptryckta "stodpengar" skall realiseras) trots en lokalt (svensk) nedatgaende konsumtion. Stobrittanninens ekonomi ar ju om mojligt annu samre an Greklands och vi sag ju vad som hande med dom. Enda anledningen at London klarat sig battre an Aten ar att dom inte behover svara for nagon annan. Annu sa lange.

Sa sag att vi far hogre arbetsloshet samtidigt som Londons banker kor en Wall Street-kopia och Aten dukar under nar Tyskarna drar sig undan och Kina gar med pa USAs (ganska sa langtgaende) krav pa att RMB skall slappas fri (tredubbling i pris over natt...)... da blir den Svensk med kontanter utan lan ganska sa nojd! Och vi andra ganska sa ledsna.

Visserligen ett mardromsscenario men inte alls omojligt.

Jag tror att de fenomenala bostader vi hade under 1940-2010 kommer att sta sig som lite konstiga lite langre fram i tiden. Mindre ytor, trangre och lagre standard blir nog framtidens melodi. Om inte annat for att Sveriges snabbast vaxande befolkningsgrupper inte har nagon bostadskarriar bakom sig och redan nu bor ratt sa trangt.
 
Tror att det finns en viss risk att Europa tillsammans med USA hamnar i en Japansk deflation. Möjligen
kan de stöd paket som klubbats ge en inflation men vem vet...

Blir det hög inflation så kanske man skulle binda lånen...
 
loffes skrev:
Tror att det finns en viss risk att Europa tillsammans med USA hamnar i en Japansk deflation. Möjligen
kan de stöd paket som klubbats ge en inflation men vem vet...

Blir det hög inflation så kanske man skulle binda lånen...
Jag tror nog, tyvärr ,att inflation är troligare med tanke på alla pengar som "trycks".
Och det är ju iof en tanke att binda lånen vid hög inflation, men bindningen lär ju kosta då också...

Vid hög inflation skall man ju äga tillgångar - så bopriserna lär väl skjuta i höjden, tillbakahållna av höga räntor då iof ?

@Tokyoboy: Jag kan också tro att alternativa boendelösningar är ngt som kommer här med.
I England tex bor ju de flesta studenter och "förstagångsboende" - oftast yngre utan familj och precis kommit ur skolan, tillsammans kanske 4-5 st i en större lägenhet eller ett radhus.

/K
 
Tokyoboy skrev:
Hur det an blir med rantorna sa ar den trista sanningen att en vanlig hus/bostadrattskopare idag inte har mojlighet att betala av sina lan. Jag undrar hur manga pa detta forum som ser sig sjalva som skuldfria fore pensionen? Alla kostnader inom boende kan man paverka ratt gott men till och med hoginkomsttagare som inte har en bostadskarriar bakom sig kommer att fa valdigt svart att beta av sina lan med dagens priser.
Varför skulle man vara skuldfri innan pensionen? Jag tror tvärtom att det är mångas medvetna val att inte sikta på att alla lån ska vara betalda när man fyller 65. Kanske är det en generationsfråga eller en förändrad attityd mot att inte "äga" sitt hus utan att man tycker att det är OK att banken "äger" en viss del. Visst, det kanske blir en billigare boendekostnad per månad om huset är betalt, men hur kul är det att trilla av pinnen med ett hus som är värt flera miljoner när man istället kunde använt pengarna när man var i livet.;)
 
Vi uppskattar att 3-mån räntan ligger på 3,2% i oktober 2012.i Sverige, Främsta osäkerheten är EUR/USD relationen.
 
klaskarlsson skrev:
Jag tror nog, tyvärr ,att inflation är troligare med tanke på alla pengar som "trycks".
Och det är ju iof en tanke att binda lånen vid hög inflation, men bindningen lär ju kosta då också...

Vid hög inflation skall man ju äga tillgångar - så bopriserna lär väl skjuta i höjden, tillbakahållna av höga räntor då iof ?

@Tokyoboy: Jag kan också tro att alternativa boendelösningar är ngt som kommer här med.
I England tex bor ju de flesta studenter och "förstagångsboende" - oftast yngre utan familj och precis kommit ur skolan, tillsammans kanske 4-5 st i en större lägenhet eller ett radhus.

/K
Högre inflation och högre nominella räntor skulle garanterat göra att bostadspriserna föll. Det var ju den situationen vi hade fram till början av nittiotalet. Tänk efter, hur många skulle betala tre miljoner för en villa om räntan var 12%? Det skulle ge en räntekostnad om 30000 per månad. OK, om man hade ett stort lån och hade turen att binda strax före inflationen drog iväg skulle man göra en bra affär, men hur lätt är det att matcha marknaden så väl?
 
lurk12345 skrev:
Högre inflation och högre nominella räntor skulle garanterat göra att bostadspriserna föll. Det var ju den situationen vi hade fram till början av nittiotalet. Tänk efter, hur många skulle betala tre miljoner för en villa om räntan var 12%? Det skulle ge en räntekostnad om 30000 per månad. OK, om man hade ett stort lån och hade turen att binda strax före inflationen drog iväg skulle man göra en bra affär, men hur lätt är det att matcha marknaden så väl?
Jo precis - när räntan höjs för att trycka ned inflationen så kommer ju priserna sjunka.
Men man kan ju ganska lätt se ett scenario där inflationen sen sjunker tillbaka och därmed räntorna, men då har iett par år tryckt upp priser, löner mm

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.