Räntan har om möjligt blivit en mer central fråga de senaste dagarna.

Att Riksbanken var oeniga vid senaste beslutet om både räntenivå och framtida räntebana känner nog de flesta till. Halva direktionen reservarde sig mot senaste höjningen och mot prognosen över framtida räntebana. De som reserverade sig ville ha en lägre framtida räntebana.

Att Regeringens prognos är en ränta på 3% under 2009 har de flesta nog också läst.

Sedan Riksbankens protokoll offentliggjordes har flera analytiker tidigarelagt kommande räntesänkningar, som en del tror kommer att tvingas fram av marknaden.

Att ha en uppfattning om framtida räntebana är centralt för det mesta, inte minst vad gäller att bygga hus och boende. Så låt oss gissa räntan! Alternativen är 2 st för att man ska kunna svara kort. Man anger det alternativ man tror ligger närmast framtida verkliga utfall.

Om ett år kan vi gå tillbaka och följa upp resultatet. Nedanstående bygger på att dagens ränta i dag är sex procent och att spannet mellan reporäntan och den rörliga räntan håller sig på 1,25 procent. (iofs onormalt högt). Bruttokostnaden för 1 mkr i lån är 60 000 kr.


Alternativ 1:
Stefan Ingves, riksbankschef:
Reporänteprognos 4,5,
Ger en rörlig ränta på 5,75.
Bruttokostnad för ett miljonlån: 57 500.
Kostnad om ett år jämfört med i dag per 1 mkr i lån: – 208 kr/mån

Alternativ 2:
Regeringen, finansminster Anders Borg:
Reporränteprognos 3,0,
Ger en rörlig ränta på 4,25.
Bruttokostnad för ett miljonlån: 42 500.
Kostnad om ett år jämfört med i dag per 1 mkr i lån: –1 458 kr/mån

Så låt oss gissa vem av de sk experterna som får rätt?

Kostnadsminskningarna för ex en villa med 3 mkr i lån blir stora om finansministerns prognos infaller. Brutto blir kostnaden 52 488 kr lägre per år. (men med Riksbankens prognos blir kostnadslättnaden "bara" 7488 kr brutto)

Och man kan väl inte starta en sträng utan att själv bidra med den första gissningen.

Magkänsla, erfarenhet, prisfallet för olja och andra råvaror säger mig att Riksbankens inflationsprognos baserad på ett oljepris på 119 usd per fat blivit obsolet på ca 1 vecka. Detta talar starkt för att Riksbankens offentliga prognos om framtida räntebana är lika obsolet.

Min gissning blir därför att Regeringens prognos (alternativ 2) är den som kommer att ligga närmast utfallet. Även faktorer som att USA aldrig mig veterligen har sänkt räntan till 2% utan att vi förr eller senare har följt efter med i storleksordningen lika stora räntesänkningar bidrar även till denna uppfattning.

Då gissar vi! Vi är minst lika goda prognosmakare som experterna! :D:D
 
# ALTERNATIV 2

Dock inte lika lågt som finnansministern men närmare det än Ingves!
 
#Alternativ 2

Håller med ovanstående att dock blir det inte så lågt.
 
Alternativ 1. (Eller enkommafem...:) )
 
Jag tror också alternativ 1.
 
Alternativ 1
 
Alternativ 1
 
Jag tror inte inflationen sjunker så dramatiskt på så kort tid som ett år att det föranleder Riksbanken att sänka så mycket som Anders Borg tror.

Dock tror jag att räntesänkningen blir större än Ingves vill ge sken av.

Alltså vi hamnar närmare alternativ 1.
Jag kan gissa på att reporäntan ligger på ca 4% denna tid nästa år.
 
Någon som har en bra länk till riksbankens räntekurva historisk ?

Jag såg nämligen hur den amerikanska ser ut historisk - och när de går ner går det ruggigt fort, upp går mer än dubbelt så långsamt - misstänker att det kan vara samma för riksbanken ?

I så fall - Borg får rätt (och vi får en total överj*vlig inbromsning av konjunkturen...)
 
Jag håller i stort sett med WeeBe om att reporäntan hamnar någonstans mitt imellan de båda förslaget.

Dock tror jag att skillnaden mellan repan och bostadslån kommer att öka i takt med att marknaden långsiktigt ändrar sin riskbedömning av bostadslån (se senast Swedbank idag), så att nettokostnaden för huslånet blir nästan exakt som idag.
 
Jag tror också på ErikL.
Jag börjar få lite mer koll på riksbanksräntan vs bolåneräntorna nu också.

Så bara för att vara jobbig så tror jag varken 1 eller 2 utan snarare 2 fast med alt. 1 för låntagarna....


/K
 
Angelven skrev:
Någon som har en bra länk till riksbankens räntekurva historisk ?

Jag såg nämligen hur den amerikanska ser ut historisk - och när de går ner går det ruggigt fort, upp går mer än dubbelt så långsamt - misstänker att det kan vara samma för riksbanken ?

I så fall - Borg får rätt (och vi får en total överj*vlig inbromsning av konjunkturen...)

http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Ekonomi/Finansiell_utveckling/Styrrantan/
 
Ah - den ser HELT annorlunda ut än kurvan jag såg, hittar den tyvärr inte just nu - men den här är ungefär rätt:

http://tutor2u.net/blog/index.php/e...y-interest-rates-in-the-euro-zone-uk-and-usa/

Om man tittar på USA så har de en tendens att snabbt gå ner och långsamt upp - europa tenderar att göra tvärtom - och Sverige ännu mera tydligt.

Så, får vi se en lång period av långsamma räntesänkningar nu ? (Och därtill hörande långsamt uppblåsande av boendeballong ?)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.