Medlem
· Södermanland
· 10 inlägg
Behöver hjälp! Vid inflytt för 10 år sedan ”klippte” en elektriker kabeln till lyktstolpen intill gången till vårt hus eftersom marken intill var strömförande och stolpen av sedan länge. Nu vill vi installera ny stolpe på samma gjutna betongfäste, och tänkte lokalisera ingångarna till 1) betongfästet, och 2) huset. Grävt rätt djupt, 40cm ner, runt fästet men hittar ingenting. Drog man kabeln rakt underifrån in i fästet på sent 60-tal? Vet inte ens var jag ska börja leta efter ingången till huset. Tips någon?
Medlem
· Södermanland
· 10 inlägg
Tack för svar! Går det verkligen att hitta en kabel med sökare om den är ”klippt”?
Hur kabeln var dragen till betongfäste/armatur borde bero på hur grejorna var konstruerade. Svårt på distans att gissa hur kabeln gick in i fäste och fundament. Särskilt om det är grejor som är +50 år gamla.
Kanske var kabeln dragen till någon förrådsbyggnad invid huset, tror inte den går in i grunden på huset.
Kanske var kabeln dragen till någon förrådsbyggnad invid huset, tror inte den går in i grunden på huset.
Nu kanske jag är på fel spår, men varför leta efter den gamla kabeln som ändå verkar oanvändbar?
Jag skulle nog plocka undan en rad med betongplattor och gräva ner ett nytt elrör. Enkel återställning, bara lägga tillbaks plattorna
Jag skulle nog plocka undan en rad med betongplattor och gräva ner ett nytt elrör. Enkel återställning, bara lägga tillbaks plattorna
Medlem
· Södermanland
· 10 inlägg
Rätt säker på att den går mot entrédörren på huset, en knapp (som nu inte tänder något) sitter vid entrén och tror nog den har tänt stolpen en gång i tiden
Medlem
· Södermanland
· 10 inlägg
Tänker att det enklaste måste vara att dra genom samma kanaler i både fundament och in till huset, annars måste jag ju betongborra nya hålÅkeSun skrev:
Om det nu finns en kanalisation? Hos oss (hus byggt 1950) var utelampan matad med en kabel förlagd direkt i marken och ingjuten i källargolvet…J jonashenricson skrev:
Ja, man öppnar en armatur och sätter sändaren där signalen följer sedan kabeln tills den tar slut.J jonashenricson skrev:
Det finns lite olika modeller, en del sätter man en klämma runt hela kabeln och andra ansluter man till en ledare inne i kabeln.
OBS det handlar inte om dom i stort sett värdelösa kabelsökare som man försöker hitta dolda rör i väggar och som finns att köpa i bygghandeln, därav rådet att hyra.
Medlem
· Södermanland
· 10 inlägg
Om du har tur och hittar gamla kabeln så kan du se var den går in i huset.
Har du jättetur ligger den i nån sorts kanal in genom väggen
Har du maximal otur får du borra ett nytt hål
Oavsett vad som händer vid huset måste du gräva ner ett nytt rör till från stolpe till vägg, så inget grävjobb är bortkastat
Har du jättetur ligger den i nån sorts kanal in genom väggen
Har du maximal otur får du borra ett nytt hål
Oavsett vad som händer vid huset måste du gräva ner ett nytt rör till från stolpe till vägg, så inget grävjobb är bortkastat
Medlem
· Södermanland
· 10 inlägg