Prova att försöka "vicka" kranratten fram-å-tillbaka.
det är troligen kalk/avlagringar som håller fast kulan i ventilen.

Det kan även hjälpa att knacka på ventilhuset med en hammare samtidigt som man försöker vrida på ratten.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Jag har gjort mig ett trähandtag 😁. Om jag inte rör ventilen på 2-3v går den inte att vrida utan verktyg. Brukar stänga av om jag åker bort ett antal dagar.
Vicka som det är skrivet ovan brukar fungera.
En hand håller en träform bredvid vattenmätare och rör i ett utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träräcke monterat ovanpå ett rör, intill en vattenmätare och vägg, med en korg undertill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
kioskdavid och 11 till
  • Laddar…
p-pennan p-pennan skrev:
Jag har gjort mig ett trähandtag 😁. Om jag inte rör ventilen på 2-3v går den inte att vrida utan verktyg. Brukar stänga av om jag åker bort ett antal dagar.
Vicka som det är skrivet ovan brukar fungera.
[bild] [bild]
Geni!!! 😁
 
  • Gilla
p-pennan
  • Laddar…
Som ni ser har jag lyckats hävstånga och kämpa runt den nästan helt. Trycket har minskat rejält men är inte helt avstängt. Vågar jag ändå fixa blandaren? Ska byta kolv och ventilhylsa.
 
  • VVS-installation med röda och blåa ventiler, rörledningar och isolering i ett teknikrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I Ida Nachos skrev:
Som ni ser har jag lyckats hävstånga och kämpa runt den nästan helt. Trycket har minskat rejält men är inte helt avstängt. Vågar jag ändå fixa blandaren? Ska byta kolv och ventilhylsa.
Måste sitta som ett berg!

Kan du inte stänga av vattnet mot lägenheten någonstans i något gemensamt utrymme en halvtimme eller så? Kanske blir för alla lägenheter då men det borde ju vara OK om du kollar med styrelsen. Jag är inte alls hantverkare någonstans, men det låter väl inte alls bra att byta ut blandaren om vattnet inte är avstängt, det kommer väl rinna massa då? Men som sagt, jag är väldigt okunnig i allt med detta.
 
  • Gilla
Ida Nachos
  • Laddar…
Försök att vrida de fram å tillbaka flera/många gånger, försök att vrida lite längre varje gång.

Om du inte lyckas att få vattnet avstängt (pa annan plats) så kan det gå att öppna alla tappkranar för att minska trycket/flödet på aktuella blandaren.
 
  • Gilla
Ida Nachos
  • Laddar…
Tack så mycket allihopa. Jag lyckades till slut. Fick inte igen kranen helt men tillräckligt så att jag kunde fixa blandaren fast det rann lite vatten under tiden.
 
  • Gilla
sysmali
  • Laddar…
I Ida Nachos skrev:
Tack så mycket allihopa. Jag lyckades till slut. Fick inte igen kranen helt men tillräckligt så att jag kunde fixa blandaren fast det rann lite vatten under tiden.
Grattis :) Spännande att det funkade bra att byta medan det rinner!
 
  • Gilla
Ida Nachos
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.