3 529 läst · 22 svar
4k läst
22 svar
Hur hårt vågar jag ta i när jag ska stänga huvudkranen?
Prova att försöka "vicka" kranratten fram-å-tillbaka.
det är troligen kalk/avlagringar som håller fast kulan i ventilen.
Det kan även hjälpa att knacka på ventilhuset med en hammare samtidigt som man försöker vrida på ratten.
det är troligen kalk/avlagringar som håller fast kulan i ventilen.
Det kan även hjälpa att knacka på ventilhuset med en hammare samtidigt som man försöker vrida på ratten.
Jag har gjort mig ett trähandtag 😁. Om jag inte rör ventilen på 2-3v går den inte att vrida utan verktyg. Brukar stänga av om jag åker bort ett antal dagar.
Vicka som det är skrivet ovan brukar fungera.
Vicka som det är skrivet ovan brukar fungera.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Måste sitta som ett berg!I Ida Nachos skrev:
Kan du inte stänga av vattnet mot lägenheten någonstans i något gemensamt utrymme en halvtimme eller så? Kanske blir för alla lägenheter då men det borde ju vara OK om du kollar med styrelsen. Jag är inte alls hantverkare någonstans, men det låter väl inte alls bra att byta ut blandaren om vattnet inte är avstängt, det kommer väl rinna massa då? Men som sagt, jag är väldigt okunnig i allt med detta.
Försök att vrida de fram å tillbaka flera/många gånger, försök att vrida lite längre varje gång.
Om du inte lyckas att få vattnet avstängt (pa annan plats) så kan det gå att öppna alla tappkranar för att minska trycket/flödet på aktuella blandaren.
Om du inte lyckas att få vattnet avstängt (pa annan plats) så kan det gå att öppna alla tappkranar för att minska trycket/flödet på aktuella blandaren.
Tack så mycket allihopa. Jag lyckades till slut. Fick inte igen kranen helt men tillräckligt så att jag kunde fixa blandaren fast det rann lite vatten under tiden.