Stringfellow Hawke Stringfellow Hawke skrev:
Hur många här inne sökte tillstånd för eldstaden och fick in den på sotnings-plikt? Jag gjorde det men tänker att jag kanske var för seriös?
Jag gjorde det inte. Bygger helt enligt regler men orkar inte med myndigheter som ska ut och tycka och tänka. Sotar själv när det behövs.
Nu tar jag på mig hjälmen och tar skydd från alla tomater som paragrafryttarna kommer kasta ;)
 
  • Gilla
Method Man och 4 till
  • Laddar…
Jag GISSAR att man ligger betydligt bättre till när det gäller ansvarsfrågan, för den händelse det skulle bli brand i bastun, som då i värsta fall skulle kunna sprida sig till hus, ängar och skog.
I mitt fall visade det sig också att det inte räckte med att kalla bastun för Friggebod, utan det erfordrades dessutom en strandskyddsdispens och bygganmälan, så nu är jag glad över att jag har alla papper godkända.
 
  • Gilla
Peter Petterson
  • Laddar…
murak
Stringfellow Hawke Stringfellow Hawke skrev:
Hur många här inne sökte tillstånd för eldstaden och fick in den på sotnings-plikt? Jag gjorde det men tänker att jag kanske var för seriös?
Jag anmälde enligt konstens alla regler. Inte så mycket för värdet på bastun, men för säkerhetens skull, om nått annat skulle brinna eller om någon skadar sig.
 
Jag bygganmälde min eldstad och hade sotarn att inspektera den. När jag bad honom titta på den sa han att det kunde han väl göra, men det var ju inget som behövdes så länge den inte bygganmälts. När jag sa att den var anmäld lyfte han på ögonbrynet och verkade undra vad det var för jävla regelslav han hade med att göra. :rofl:

Men det är då på landsbygden proper, med avstånd till grannar räknat i km. I detaljplanerade områden är väl många lite noggrannare.
 
  • Gilla
NL12345 och 2 till
  • Laddar…
Trallstomme pågår. Badtunnan på sin plats. Byggprojekt med en halvfärdig trallstomme framför en stuga och en installerad badtunna till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Saelen och 1 till
  • Laddar…
Nybyggt litet trähus med altan under konstruktion och en badtunna bredvid, omgivet av byggmaterial och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit elektrisk vägguttag mot en ljus träpanelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är vi nära!
 
  • Gilla
VolvoBm218 och 3 till
  • Laddar…
Stringfellow Hawke Stringfellow Hawke skrev:
Trallstomme pågår. Badtunnan på sin plats.[bild]
Vad är det för mått på din bastustuga
 
H _hemmasnickaren skrev:
Vad är det för mått på din bastustuga
Utvändigt 4,70 x 2,30 typ.
Byggt med 120-regel i vägg.
 
Inuti en bastu med nyligen avtorkade träbänkar och en vedeldad bastuugn, utsikt mot trädgården.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bänkarna precis avtorkade därav lite flammiga.
Supernöjd med resultatet iaf.
 
  • Gilla
proxi och 10 till
  • Laddar…
Inredning av bastu med vedkamin, träbänkar och fönster med utsikt över trädgården.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
O lite inredning.
 
  • Gilla
Ivarsboda och 6 till
  • Laddar…
Fan, riktigt snyggt,! Håller också på och bygger en fristående vedeldad bastu.
Bra isperation dina bilder :strong:
 
  • Gilla
Stringfellow Hawke
  • Laddar…
RIktigt snyggt bastubygge. Under vintern har jag byggt en stomme till en liten bastustuga. Den kommer kläs med falurödfärgad egensågad kilsågad träpanel och yttertak i galvad klassisk pannplåt och ha stora spröjsade fönster. Har sågat egen asp till bänkar och invändig tak- och väggpanel. Min bastu bygger jag av 95*45 och 120*45 mm regler som jag har tagit reda på efter en riven kontorsmodul . Regel stommen blir princip gratis. Kan komma en egen byggtråd om några veckor på mitt bastuprojekt. Ska bara bygga klart den först.
 
  • Handritad planritning och sidoskiss av en liten bastustuga med måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Saelen och 2 till
  • Laddar…
Stringfellow Hawke Stringfellow Hawke skrev:
[bild] O lite inredning.
Snyggt!
Har du behandlat golvet, eller målat det?
 
J Johanviiiche skrev:
Snyggt!
Har du behandlat golvet, eller målat det?
Målade med lasyr. Gissar att det inte håller så länge...
 
  • Gilla
Johanviiiche
  • Laddar…
Laserat utvändigt också. Återställning mark kvar att göra.

Trädäck med lasyr vid stuga, badtunna och skorsten mot en skogsbakgrund i solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kvällsbild av en nylaserad uteplats med trätrall, belyst badtunna, och belysning längs räcken och staket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nino och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.