Här i regionen har sotarna löst det genom att sota inifrån istället. Men det kanske inte är möjligt i alla skorstenar.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Pratade med Welands och CWL:s produktsupport så nu har jag iallafall deras rekommendation.

I princip:
1. Båda rekommenderar fast stege med ståplatta 50-90 cm under skorstenens kant.
2. Handledare: Här gick åsikten isär beträffande om man skall ha 1 eller 2 handledare, så det finns uppenbarligen argument för båda varianterna.
3. Ståplattans storlek: Båda rundade frågan och menade att deras produkter uppfyller alla regler, dock inte branschstandarden, men det är ju bara en rekommendation, typ.
4. Personligt fallskydd: CWL trodde att man på Gotland nu tillämpar AFS vid sotning och spekulerade i att det kanske är framtiden. Båda systemen kan kompletteras med en skena om det skulle bli nödvändigt, så jag nöjer mig tills vidare med en krok på handledaren så att man kan koppla sig där och i stegpinnarna.

Ansvarig inom kommunförbundet har inte gått att få tag i, så där verkar man inte kunna få någon mer information är det officiella, dvs. att takskyddet kort och gott skall vara "tillräckligt bra".
 
Rickard.
45-50cm är lagomt, då kan man bekvämt sätta ett knä på toppen, då når man långt och det är stadigt. Sätter man plattformen högre måste man spänna akterpartiet i onödan och lägre så tappar man räckvidd ;)
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Rickard. Rickard. skrev:
45-50cm är lagomt, då kan man bekvämt sätta ett knä på toppen, då når man långt och det är stadigt.
Ja, jag hade tänkt sätta mina på 50 cm, högre än så får den inte sitta enligt branschstandarden.
Illustration av person som installerar utrustning med måttmarkering för 500-900 mm.
 
Rickard.
C cpalm skrev:
Ja, jag hade tänkt sätta mina på 50 cm, högre än så får den inte sitta enligt branschstandarden.
[bild]
Det är inte alltid så lätt att veta vad som gäller ;)

Illustration av korrekt montering av takstege och säkerhetsutrustning vid skorsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Rickard. Rickard. skrev:
Det är inte alltid så lätt att veta vad som gäller ;)
Nej, verkligen inte. :thinking:
På den där bilden sticker dessutom ståplattan ut framför stegen, vilket den inte får göra, och dessutom ser inte avståndet mellan handledarna ut att vara minst 600 eller vad det nu skall vara enligt branschstandard taksäkerhet.

Var lite den frustrationen jag försökte få fram i början av tråden. :mad:
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Jag har en lösning som påminner om inlägg #20
Skorstenen är dock kortare än 3 meter så det går inte att jämföra.

Jag funderar på om TS ska se till att bli egensotare och fixa till en taksäkerhet som passar TS? Det är ingen rocket science att sota själv. När jag får sotat hemma så plockar jag ned min kamin vad gäller brännjärn och annat, något som sotarn själv inte gör. Jag ska ansöka om egensotning vad det lider, dock åker man på brandskyddskontroll med ett rätt så glest intervall.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag funderar på om TS ska se till att bli egensotare och fixa till en taksäkerhet som passar TS?
Tanken har slagit mig, men just nu kan jag inte heller själv ta mig upp på skorstenen på något vettigt sätt.
Och när man nu lägger en del pengar på att fixa det vill man ju ha en lösning som alla är nöjda med.
 
Du har ju fått förslag på en lösning som du skrev och det kan vara vettigt att köra på den. Sedan förstår jag din frustration att du vill helst få svart på vitt att det du monterar godkänns av sotaren/räddningstjänsten. Jag skulle skicka in en fråga till räddningstjänsten och be om ett OK. Risken är ju om kommunen senare byter huvudman för sotningen så kan det dyka upp en ny nisse (sotare) som har andra åsikter om taksäkerheten. Men vid den tidpunkten har du blivit egensotare! :):cool:
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
ClasseClas ClasseClas skrev:
Du har ju fått förslag på en lösning som du skrev och det kan vara vettigt att köra på den.
Jepp, tycker mig ha koll på nu vad jag skall ha och har begärt in offerter på materialet. Så mission accomplished så långt. Fortfarande dock intressant att se vad andra har för lösningar och idéer.
 
Rickard.
C cpalm skrev:
Nej, verkligen inte. :thinking:
Illustrationen är nog inte riktigt att lita på utan man får nog använda lite stunt förnuft och vedertagna produkter för att få ett bra resultat ;)
 
C
Rickard. Rickard. skrev:
Illustrationen är nog inte riktigt att lita på
Förmodligen inte, men det är ju lite svagt om illustrationen visar ett kontraexempel.
Men det är nog så illa som att reglerna ändrats från max 0,5 till min 0,5.
Bilden kommer till synes från en äldre utgåva av CW Lundbergs taksäkerhetsbroschyr, så här ser den ut i aktuell utgåva:

Illustration från taksäkerhetsbroschyr som visar skorstensstege, gångbrygga och snöglidhinder på ett tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
C
Efter flera veckors dribblande med en skruvsats som hamnat på villovägar för att sedan upptäcka att Welands konfigurator räkar fel och ytterligare en likadan skruvsats behövdes för att få ihop det (som dock kunde levereras omgående :)) är nu äntligen stegarna på plats.

Blev inte direkt imponerad av Welands skorstensband med sin "omlott"-konstruktion. Monteringen är omständig och tidskrävande, fodrar en god dos uppfinningsrikedom och blir dessutom inte så jättesnyggt. En typisk skrivbordsprodukt känns det som.

Men sammantaget blev slutresultatet helt okej!

Röd tegelskorsten med nyinstallerade stegar och skorstensband i soligt landskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerade metallstegar på en tegelskorsten med en omgivande naturbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ClasseClas och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.