Hej

Är i stånd att renovera en lägenhet. Men vet inte hur jag skall göra med alla entreprenörer och ansvaret man har som byggherre.

Jag upplever det som mer prisvärt att upphandla från separata företag än att ta ett till allt. Ex ta in en som river först, sen någon som drar fram elen, en annan som hanterar snickerier , någon som gör avlopp och badrum och någon som gör kök samt någon som sedan målar. Dessutom är det svårt att upphandla allt på en gång för allt vad gäller materialval och utseende är inte bestämt så jag har svårt att skicka ut en sådan förfrågan utan att det blir ett väldigt luddigt avtal eftersom allt från blandare till kakel till kök inte är bestämt än.

Jag tänker själv koordinera endel av arbetet men tänker ta totalentreprenad för Kök resp. Badrum där de får gör allt med el,avlopp, bygg etc men övriga delar i lägenheten är ju bara lite golvläggning, eldragning och målning… elen drar elektrikern fram till kök resp badrum men sedan får de fortsätta inom med de egna hantverkare som de har för Kök resp Badrum.

Hur skall jag göra här? Någon av entreprenörerna säger att jag måste utse någon till totalentreprenör för att hantera alla entreprenörer som ev är på plats samtidigt?

Vad har jag egentligen för ansvar som byggherre?

Hur kan jag enklast upphandla allt fristående och samtidigt uppfylla mitt ansvar som byggherre vad det nu innebär.

Tips, tankar och idéer?
 
Ska du inte göra nått själv?
Borde finnas många företag som kan ta på sig helentrepenad.
Om du inte ska göra nått själv så är det väll lika att göra så, brukar vara det normala.
 
Tänk på arbetsmiljöansvaret.
Om du är privatperson och tar in en hantverkare för ett jobb har hantverkaren arbetsmiljöansvaret på arbetsplatsen. Tar hantverkaren in underentreprenör står hantverkaren fortfarande med arbetsmiljöansvaret.
Om du som privatperson däremot tar in underentreprenörerna samtidigt hos dig hamnar hela arbetsmiljöansvaret på dig.
Kan vara bra att ha koll på. Jäkligt dyrt om Arbetsmiljöverket dyker upp eller om någon skadar sig.
 
  • Gilla
Stuff
  • Laddar…
Jag tror det kan bli rätt stora problem om du dels har en totalentreprenör som gör vissa delar, och andra som du tar dit direkt själv. En del av finessen med totalentreprenad försvinner.

Fördelen med totalentreprenad är att du har EN entreprenör som har ett totalansvar. Blir något fel så kan han inte skylla på någon annan. Och denna fördel betalar du för. Men har du då andra hantverkare på plats, så kommer totalentreprenaden att skylla ALLT på dem. De har varit ivägen och orsakatr försening, som du får betala stillestånd för. Och när badrummet läcker så fattar väl vem som helst att det beror på killen som målade vardagsrummet.

Oftast accepterar inte en totalentrprenör att andra entreprenörer arbetar samtidigt. Det brukar stå i avtalet att de har monopol på arbetsområdet under byggtiden (inte ens du som beställare har självklar rätt att komma dit). Det handlar även om försäkringar. Entrprenörens ansvarsförsäkring gäller för det "hans" gubbar kan ställa till med. Men om då målaren i vardagsrummet lyckas elda upp köket som var precis klart blir det oklart om någon försäkring tar skadan.
 
  • Haha
  • Gilla
Klass0n och 2 till
  • Laddar…
Du har fått flera bra svar ovan men en annan sak som är värt att påpeka är att som privatperson kan det vara svårt att få hantverkare att hålla sig till de tidplaner man satt upp. Koordineringen är svår då olika moment kan vara svåra att separera helt och då är det bra att ha en firma som ansvarar (de samarbetar då vanligtvis med andra som de är vana att samarbeta med)
Vad händer om elektrikern inte är klar när köket ska byggas, om de inte är klara i badrummet när något annat rum ska målas... etc

/M
 
  • Gilla
Jennie For
  • Laddar…
altaxis altaxis skrev:
Tänk på arbetsmiljöansvaret.
Om du är privatperson och tar in en hantverkare för ett jobb har hantverkaren arbetsmiljöansvaret på arbetsplatsen. Tar hantverkaren in underentreprenör står hantverkaren fortfarande med arbetsmiljöansvaret.
Om du som privatperson däremot tar in underentreprenörerna samtidigt hos dig hamnar hela arbetsmiljöansvaret på dig.
Kan vara bra att ha koll på. Jäkligt dyrt om Arbetsmiljöverket dyker upp eller om någon skadar sig.
Förlåt min okunskap här men jag kanske inte förstår skillnaden mellan att då ta in en "hantverkare" och som då tar på sig arbetsmiljöansvaret även om den tar in underentreprenör eller om jag tar in en underentreprenör själv. För att förenkla saken och jag skall förstå 🤔 så tänker jag mig gången så här.

1 Rivare går in och gör grovrivning och spårar för el. Det tar jag in själv.
2 När rivning är klar släpper jag in Elektrikern som drar fram all el. Det skall fällas in i vägg och monteras dosor i alla rum. Till kök och badrum så dras det dock bara fram till en fördelningsdosa el motsvarande.
3 VVS kille drar sedan avlopp till stam under de golv som ligger utanför badrummet, dvs från stam till badrum (denna VVS är samma som sen skall göra allt rörarbete i badrum och tas in eller är anställd av de som gör hela badrummet)
4 Golvläggning görs i de vanliga rum där de brutits upp, dvs med golvspån, golvgips och ytskikt. Dock ej badrum.
5 Badrum görs av de som skall göra badrum (de gör då allt där inkl EL från fördelning till badrum samt vvs) här tänker jag då att jag kör totalentreprenad dvs att de gör allt i badrummet.
6 Hela lägenheten kompletteras med lite snickerier och bredspacklas/målas (ej badrum) tas in separat
7 Köket levereras av en separat firma som också monterar det. Det är ett krav från köksleverantören. De har dock inte VVS och Elektriker så här måste jag kanske hitta en bra lösning som samarbetar.

Ja typ så... Vad är det här jag skall vara försiktig med? När totalentreprenaden för Badrum pågår så skall inga andra in? Är det så ni menar?
 
H hempularen skrev:
Jag tror det kan bli rätt stora problem om du dels har en totalentreprenör som gör vissa delar, och andra som du tar dit direkt själv. En del av finessen med totalentreprenad försvinner.

Fördelen med totalentreprenad är att du har EN entreprenör som har ett totalansvar. Blir något fel så kan han inte skylla på någon annan. Och denna fördel betalar du för. Men har du då andra hantverkare på plats, så kommer totalentreprenaden att skylla ALLT på dem. De har varit ivägen och orsakatr försening, som du får betala stillestånd för. Och när badrummet läcker så fattar väl vem som helst att det beror på killen som målade vardagsrummet.

Oftast accepterar inte en totalentrprenör att andra entreprenörer arbetar samtidigt. Det brukar stå i avtalet att de har monopol på arbetsområdet under byggtiden (inte ens du som beställare har självklar rätt att komma dit). Det handlar även om försäkringar. Entrprenörens ansvarsförsäkring gäller för det "hans" gubbar kan ställa till med. Men om då målaren i vardagsrummet lyckas elda upp köket som var precis klart blir det oklart om någon försäkring tar skadan.
OK, så egentligen så slipper jag mao problemen om de inte arbetar exakt samtidigt utan går i sekvens? Är det så du menar?
 
R
A Andreas Kneg skrev:
Förlåt min okunskap här men jag kanske inte förstår skillnaden mellan att då ta in en "hantverkare" och som då tar på sig arbetsmiljöansvaret även om den tar in underentreprenör eller om jag tar in en underentreprenör själv. För att förenkla saken och jag skall förstå 🤔 så tänker jag mig gången så här.

1 Rivare går in och gör grovrivning och spårar för el. Det tar jag in själv.
2 När rivning är klar släpper jag in Elektrikern som drar fram all el. Det skall fällas in i vägg och monteras dosor i alla rum. Till kök och badrum så dras det dock bara fram till en fördelningsdosa el motsvarande.
3 VVS kille drar sedan avlopp till stam under de golv som ligger utanför badrummet, dvs från stam till badrum (denna VVS är samma som sen skall göra allt rörarbete i badrum och tas in eller är anställd av de som gör hela badrummet)
4 Golvläggning görs i de vanliga rum där de brutits upp, dvs med golvspån, golvgips och ytskikt. Dock ej badrum.
5 Badrum görs av de som skall göra badrum (de gör då allt där inkl EL från fördelning till badrum samt vvs) här tänker jag då att jag kör totalentreprenad dvs att de gör allt i badrummet.
6 Hela lägenheten kompletteras med lite snickerier och bredspacklas/målas (ej badrum) tas in separat
7 Köket levereras av en separat firma som också monterar det. Det är ett krav från köksleverantören. De har dock inte VVS och Elektriker så här måste jag kanske hitta en bra lösning som samarbetar.

Ja typ så... Vad är det här jag skall vara försiktig med? När totalentreprenaden för Badrum pågår så skall inga andra in? Är det så ni menar?
Om du inte har erfarenhet av samordning av byggen och upprättanden av tidsplaner så kan detta bli stökigt för dig..
Sedan är det du som är arbetsmiljöansvarig i egenskap av byggherre har du dessa kunskaper att upprätta en arbetsmiljöplan?
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Hej

Jag förstår inte vad det är som är så krångligt med att samordna detta? Det är ju bara lite El, golv o målning o snickerier, det kan göras i sekvens det är ju inte så att Elektrikern kan göra klart allt innan snickerier o målning är klart. Badrummen är ju dock krångligare då det är flera hantverkare som stökar där.

Som sagt, det krångliga såklart är ju badrummen och El i köket.

För badrummen får de ju göra sin helentreprenad där ostört och i fred med sina hantverkare. Byggarbetsplatsen/etableringen är ju badrummen för dessa?

För köket får jag väl hitta någon som tar allt då men jag kan ju göra färdigt hela rummet med golv o framdragen el.

Jag fattar att det är enklare att köra helentrepenad men det är ju helt omöjligt att upphandla en sådan för jag har helt enkelt inte tid att göra det. Badrummets utseende och köksleverantör är ju inte utsedd. Men jag vet ju att jag skall riva, dra EL, lägga golv, fixa diverse snickerier...
 
A Andreas Kneg skrev:
Förlåt min okunskap här men jag kanske inte förstår skillnaden mellan att då ta in en "hantverkare" och som då tar på sig arbetsmiljöansvaret även om den tar in underentreprenör eller om jag tar in en underentreprenör själv. För att förenkla saken och jag skall förstå 🤔 så tänker jag mig gången så här.

1 Rivare går in och gör grovrivning och spårar för el. Det tar jag in själv.
2 När rivning är klar släpper jag in Elektrikern som drar fram all el. Det skall fällas in i vägg och monteras dosor i alla rum. Till kök och badrum så dras det dock bara fram till en fördelningsdosa el motsvarande.
3 VVS kille drar sedan avlopp till stam under de golv som ligger utanför badrummet, dvs från stam till badrum (denna VVS är samma som sen skall göra allt rörarbete i badrum och tas in eller är anställd av de som gör hela badrummet)
4 Golvläggning görs i de vanliga rum där de brutits upp, dvs med golvspån, golvgips och ytskikt. Dock ej badrum.
5 Badrum görs av de som skall göra badrum (de gör då allt där inkl EL från fördelning till badrum samt vvs) här tänker jag då att jag kör totalentreprenad dvs att de gör allt i badrummet.
6 Hela lägenheten kompletteras med lite snickerier och bredspacklas/målas (ej badrum) tas in separat
7 Köket levereras av en separat firma som också monterar det. Det är ett krav från köksleverantören. De har dock inte VVS och Elektriker så här måste jag kanske hitta en bra lösning som samarbetar.

Ja typ så... Vad är det här jag skall vara försiktig med? När totalentreprenaden för Badrum pågår så skall inga andra in? Är det så ni menar?
Inget att be om ursäkt för, de flesta privatpersoner har inte en aning om vad som gäller här.
Jag tar ett exempel:
Du (privatperson) tar in en snickare för att byta fönster. Snickaren har då arbetsmiljöansvaret för projektet.
Under projektets gång kommer ni på att vindskivorna behöver målas och ni passar på när ni ändå har en ställning på plats. Om snickaren anlitar målaren behåller snickaren arbetsmiljöansvaret och ansvarar även för målarens arbetsmiljö.
MEN om du själv anlitar målaren tar du samtidigt över arbetsmiljöansvaret för både snickaren och målaren.

Nedanstående är en killgissning eftersom jag inte jobbar med dessa delar.
Om de olika delarna är skilda åt i tid bör det vara så att respektive hantverkare du själv anlitar ansvarar för sin egen arbetsmiljö.
Dock kan det ändå bli ditt ansvar i din stora renovering då det är samma projekt.

I en så stor renovering som du ska göra hade jag antingen gjort allt själv eller tagit en totalentreprenad.

Kan tillägga att om du har arbetsmiljöansvaret och inte upprättar en arbetsmiljöplan så är det ganska saftiga sanktionsavgifter från arbetsmiljöverket vid kontroll.
 
A Andreas Kneg skrev:
Hej

Är i stånd att renovera en lägenhet. Men vet inte hur jag skall göra med alla entreprenörer och ansvaret man har som byggherre.

Jag upplever det som mer prisvärt att upphandla från separata företag än att ta ett till allt. Ex ta in en som river först, sen någon som drar fram elen, en annan som hanterar snickerier , någon som gör avlopp och badrum och någon som gör kök samt någon som sedan målar. Dessutom är det svårt att upphandla allt på en gång för allt vad gäller materialval och utseende är inte bestämt så jag har svårt att skicka ut en sådan förfrågan utan att det blir ett väldigt luddigt avtal eftersom allt från blandare till kakel till kök inte är bestämt än.

Jag tänker själv koordinera endel av arbetet men tänker ta totalentreprenad för Kök resp. Badrum där de får gör allt med el,avlopp, bygg etc men övriga delar i lägenheten är ju bara lite golvläggning, eldragning och målning… elen drar elektrikern fram till kök resp badrum men sedan får de fortsätta inom med de egna hantverkare som de har för Kök resp Badrum.

Hur skall jag göra här? Någon av entreprenörerna säger att jag måste utse någon till totalentreprenör för att hantera alla entreprenörer som ev är på plats samtidigt?

Vad har jag egentligen för ansvar som byggherre?

Hur kan jag enklast upphandla allt fristående och samtidigt uppfylla mitt ansvar som byggherre vad det nu innebär.

Tips, tankar och idéer?
Tips, om du delar upp det Ordentligt (typ en månad start->slutförande->start mellan varje arbetsmoment badrum/kök/resten går det säkert helt ok.

Tänkte du ha allting löpandes samtidigt är det en helt annan grej.

Isf behöver du stå för daglig samordning själv vilket en totalentreprenör normalt hanterar, det kan bli en jäkla soppa om "dina" elektriker är där samtidigt som elektrikerna till de som står för t.ex badrummet.

Det är inte bara att spåra/riva, ofta sker det i samklang med hantverkarna som ska montera i det som spårats, är det t.ex dåligt bilat när elektrikern ska dra sina rör så får du ta dit dina rivare igen (eller ställa dig själv?) med risk för bomtid för elektrikern.

Det normala är att ta in en snickare som håller i totalen ink kök och badrum.

De har oftast ett brett kontaktnät med samordning samt arbetsmoment som löper över hela tidsplaneringen.

Bara en så banal grej som nyckelhantering blir en stor grej om du inte har faktisk tid att avsätta.
 
  • Gilla
mgranbom
  • Laddar…
BirgitS
A Andreas Kneg skrev:
1 Rivare går in och gör grovrivning och spårar för el. Det tar jag in själv.
2 När rivning är klar släpper jag in Elektrikern som drar fram all el. Det skall fällas in i vägg och monteras dosor i alla rum. Till kök och badrum så dras det dock bara fram till en fördelningsdosa el motsvarande.
Nu är det nog så att rivarna inte får/vill/ska riva innan elektrikern har kopplat bort strömmen i alla befintliga dosor. Normalt behöver elektrikern komma 3 gånger, innan rivningen för att koppla bort, efter rivningen för att dra rör och sätta dosor samt när väggarna är på plats för att koppla in uttag och strömbrytare. Du behöver alltså koordinera olika hantverkare så att elektrikern har ledig tid just när andra har klarat av sina jobb. Om t.ex. elektrikern blir sjuk så får du betala stilleståndsersättning när andra hantverkare inte kan göra vad det var planerat att de skulle göra.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
Du vill nog hålla ner detta till att vara några få moment där varje moment har en firma som är ansvarig.

Du skulle kunna börja med att ta in en firma som river golv och drar vatten, samt återställer undergolv när dragningen är klar (tex golvbjälklag och flytspackel).
Efter detta är klart och arbetet är godkänt kan du ta nästa steg.

Ska du dra in el överallt får nog nästa steg bli att ta in en hantverkare som anlitar elektriker som tar arbetet med att riva, spåra och dra el så att du har det även till badrummet. Man drar ju oftast inte elen i golvet så det borde vara ok att du har undergolven på plats här. Sen bör samma hantverkare återställa väggarna så de är klara för målning, om du inte vill sätta spackla eller sätta gips själv. Målningen kan dock vänta.

Efter det kan du renovera badrummet med en firma.

Slutligen kan du lägga parkett eller vad du önskar, med en firma, eller kanske göra det själv.

Sen kan du ta in en målare eller måla själv.

Det viktiga är ju att du slutför och granskar varje moment innan du börjar på nästa. Stora problemet blir om något tex blivit fel med vattendragning eller el som inte upptäcks förrän i nästa steg. Vet inte hur man gör då enklast...

Och en stor risk med detta är att väntetiden mellan varje moment blir lång.
 
Redigerat:
  • Gilla
adron
  • Laddar…
Den allra största risken är nog just att någonting blir fel i ett steg och att det påverkar alla steg därefter. Du kommer stå för hela risken där. Oavsett om det innebär att nästa steg inte kan påbörja sitt jobb vid planerad tidpunkt och du får ersätta dem för det, eller om det innebär att nästa steg måste rivas upp och göras om för att felet upptäcks för sent.
 
Grejen är också att du ska lyckas få tag i hantverkare som kan göra jobben åt dig. Det kanske inte passar deras inplanerade veckor, vilket gör att du har ett rum som står i 2 veckor utan att något händer, för snickaren har andra kunder. Sen bör du ha lite baskunskaper för i vilket skede man tar in rätt hantverkare. Nu hoppas jag att du har koll på det och har god kontakt med hantverkare som kan få bygget att flyta på, så du inte behöver bo i byggkaos allt för länge.

Och en annan sak. SNÄLLA BESTÄM DIG för vad du ska ha. Jag är elektriker och jag kan inte fatta hur man INTE vet vad man ska ha men ändå påbörjar en renovering. Det gör ALLT mycket svårare att planera, för man får höfta och det blir sällan bra. Är det bara ett sovrum är det sällan problem, men ett badrum eller kök är mer viktigt att få rätt. Vissa badrumsskåp ska ha fast ström till ett uttag, vissa inte. En del skåp är det noga med vart elen kommer ut ur väggen, andra är mer förlåtande. Vill du ha uttag i kommoden till hårför/rakapparat? Spottar i taket? Belysning bredvid spegeln? Vill du ha uttag på väggen i köket eller hörnboxar? Kanske pop-up/twist uttag i köksbänken?

Många saker att ta ställning till och att veta exakt vad man vill ha och vart underlättar väldigt mycket. Många saker kan man diskutera under byggtiden, men det äter också tid. Du har säkert en väldigt bra bild över vad du vill ha, men ta ett par dagar att själv sitta ner och hitta de produkter du vill ha och försök få fram hur de ska monteras för att avlasta hantverkarna med den uppgiften är ett bra tips.
 
  • Gilla
Rejäl och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.