13 284 läst · 21 svar
13k läst
21 svar
Hur grov kabel till spisen?
har B10 dvärgar, går att köra alla plattor samt ugnen på max i en halvtimme innan en av dom löser, men vem gör så?
(jag gjorde det för att huset var svinkallt efter jag vart borta och behövde värmas lite)
(jag gjorde det för att huset var svinkallt efter jag vart borta och behövde värmas lite)
Ja, där ser man, ännu ett användningsområde för spisen
och, nej det är nog ingen annan än du som gör så 
ja, då så... då har vi dragit slutsatsen att 10A bör räcka för de flesta om man inte har nån extremt eltörstig spis.
och så kan jag nämna att det blev ordentligt varmt hemma den gången, men vad gör man när man kommer hem halv 12 och ska krypa till sängs och det är plus fem inomhus för att man glömt ställa timern på luftvärmepumpen... jo man vrider på allt på max... jag kunde ju inte låta bli att ta en titt på hur snabbt elmätaren snurrade (hade den gamla då) och jäklar det gick knappt se den röda markeringen på skivan när den swichade förbi.
och så kan jag nämna att det blev ordentligt varmt hemma den gången, men vad gör man när man kommer hem halv 12 och ska krypa till sängs och det är plus fem inomhus för att man glömt ställa timern på luftvärmepumpen... jo man vrider på allt på max... jag kunde ju inte låta bli att ta en titt på hur snabbt elmätaren snurrade (hade den gamla då) och jäklar det gick knappt se den röda markeringen på skivan när den swichade förbi.
jo jag känner till det, men mina plattor glödde knappt, jag kommer ihåg när morsan hade glömt en platta på och vi var borta under dagen och kom hem, då var den illröd, det var kokhett och luktade bränt i hela lägenheten och morsan blev livrädd och stängde av huvudbrytaren, varpå det knallröda skenet från köket såg ännu mer skräckinjagande ut.. så det är väl därifrån jag fått ideerna om spisens utökade användningsområde...cheetah1 skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Tillbehör dubbelladdstolpe (betongsugga, kabelhållare, stolpfäste)
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Vad ska jag ha för kabel till utebelysningen?
El -
Vad ska jag använda till källarväggar, gipsbruk eller grovspackel?
Övrigt husrelaterat -
Vad bör man använda, gipsbruk eller grovspackel, till en källare?
Inredning -
Hur grov/vilken kabel till mätaren
El