Claes Sörmland
B Bror9 skrev:
Momsen utgör 20% av det uttaxerade beloppet till näringsidkaren bara att räkna i huvudet och skriva ner . Max 4 minuter.
😃👍
Men moms ska inte redovisas på budgeterat belopp utan på faktiska utgifter. Så den metoden fungerar då inte.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
B
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men moms ska inte redovisas på budgeterat belopp utan på faktiska utgifter. Så den metoden fungerar då inte.
Utgifter för GA är grusning, sladdning av väg och snöröjning, som köps av åkeri.
Moms 25% på alla inköp som debiteras medlemmar. hur svårt kan det vara?

Jag har aldrig haft något problem tidigare men denna styrelse är problematisk.

Redigerat:
Claes Sörmland
B Bror9 skrev:
Utgifter för GA är grusning, sladdning av väg och snöröjning, som köps av åkeri.
Moms 25% på alla inköp som debiteras medlemmar. hur svårt kan det vara?

Jag har aldrig haft något problem tidigare men denna styrelse är problematisk.
Den har ju uppenbarligen kompetensproblem givet vad du skriver i den andra tråden. Så precis som jag menade, detta är ingen enkel sak för den som inte kan.

I föreningen där jag tidigare var ordförande fick vi ett brev från Sveaskog varje år med begäran om momsintyg. Det tog väl oss en halvtimme att summera momsen och skriva intyget. Ett hundpensionat med högt andelstal begärde också intyg. Andra fastigheter med mindre verksamheter som fick nys om möjligheten tröttnade snabbt när de insåg att det bara blev småpengar kvar när vi räknade bort bostadens del i andelstalet.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
B
D darey skrev:
I föreningen där jag tidigare var ordförande fick vi ett brev från Sveaskog varje år med begäran om momsintyg. Det tog väl oss en halvtimme att summera momsen och skriva intyget. Ett hundpensionat med högt andelstal begärde också intyg. Andra fastigheter med mindre verksamheter som fick nys om möjligheten tröttnade snabbt när de insåg att det bara blev småpengar kvar när vi räknade bort bostadens del i andelstalet.
Jag har olika fastigheter för bostad och för näringsfastighet med olika andelstal i GA, det är näringsfastigheten som jag har rätt att lyfta/kvitta momsen från.
Inga jättesummer, men en viktig lättnad i alla kostnader och andra krångligheter men företag.
😎

• Gilla
Perplexus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.