Det skall vara rörmanschetter runt alla rörgenomföringar i ett badrum, även om de är uppe vid taket.

I just dte här fallet så är det extra viktigt, eftersom ett vanligt ställe för vattenläckor är från kopplingar till blandaren. Vatten följer då röret, och skall hindras från att komma in i golvkonstruktionen.
 
H hempularen skrev:
Det skall vara rörmanschetter runt alla rörgenomföringar i ett badrum, även om de är uppe vid taket.

I just dte här fallet så är det extra viktigt, eftersom ett vanligt ställe för vattenläckor är från kopplingar till blandaren. Vatten följer då röret, och skall hindras från att komma in i golvkonstruktionen.
Det ska väl vara rörmanchetter där rör passerar tätskikt, vad är det annars för poäng med dessa?
 
H Hutton skrev:
Det ska väl vara rörmanchetter där rör passerar tätskikt, vad är det annars för poäng med dessa?
Jo men det skall ju vara tätskikt på klacken, sås rör passerar genom tätskiktet där. Eller tolkade du mitt inlägg som att man skulle ha manschetter nere mot golvet inne i klacken?
 
Kan du inte ta lite fler bilder så man ser hela väggen?
 
H hempularen skrev:
Jo men det skall ju vara tätskikt på klacken, sås rör passerar genom tätskiktet där. Eller tolkade du mitt inlägg som att man skulle ha manschetter nere mot golvet inne i klacken?
Nä jag tänkte att klacken blir våtzon 2 ovanför tätskiktet på golvet. Det kommer ju inte att gå att få de rörgenomföringarna bra då de sitter för nära väggen. Vatten som skulle hamna på en manchett rinner ut på området bredvid manchetten och kan ju hamna i väggen, man måste ju ha typ vätskebaserat/rollat tätskikt kring detta för reglerna beskriver ju bara genomföringen genom just tätskikt. Men det är klart om det är tätskikt på klacken så ska det ju vara manchett, frågan är bara om det ens är någon poäng då avstånden är fel? Det är ju utanför reglerna hur man än gör.

Det bästa vore väl att bygga en hög låda som en vägghylla eller motsvarande och formellt låta rören gå i "väggen" och passera ut genom denna på rätt sätt så reglerna kan tillämpas.

Men taket? Blir det våtzon 2 det också?
 
Jo, men rörmanschetter hade jag räknat med. Det är ju ändå i sammanhanget en extremt billig lösning.

På bilderna syns bjälklaget samt väggen ovanför tvättställsavloppet (bor inte i huset för tillfället så kan inte ta nya bilder, men hade lite dokumentation från snickarna).

Pratade precis med rörmockaren. Han föreslog oxå en klacklösning, samt att man lägger ett mindre fall på denna. Lutandes bort från tvättställsavloppet. Sedan täta med tätskickt, rörmanschetter och gummimassa. Vet inte exakt vad denna gummimassa är för något, men det är något man köper på burk tydligen, och användes förr för att täta hela badrum.

Samma lösning föreslog han för värmerören, men att där var man tvungen att klippa sönder rörmanschetten, och kanske kompensera med att lägga några fler lager av det där gummit.

Bjälklag och väggen ovanför avlopp med synliga rör och isolering under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träbjälklag och en oisolerad vägg med rör och elledningar vid ett fönster under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hutton
  • Laddar…
I praktiken fungerar den föreslagna lösningen säkert bra, även om den inte är godkänd.
 
Ja man får göra så gott det går i gamla hus kan jag tänka.
 
Gör det bästa av situationen bara. Personligen skulle jag inte ha intentionen att få det tätt för det blir det aldrig. Bättre att ha det öppet där och helt enkelt veta att det är så. Man behöver ju inte spola hej vilt i rummet och antalet läckage i ett renoverat rum är nog ganska blygsamma och om det nu skulle ske så märks det nog innan det är katastrof.
 
Jag missade visst att svara till era stöttande och uppmuntrande ord. Tack! Om någon är intresserad ska jag göra mitt bästa för att komma ihåg att ladda upp bilder på den färdiga ful-lösningen :)
 
Hur planerar du att göra?
 
Planen är:
- Gjuta upp en klack på ca 10 cm med finbetong
- Försöka fixera PEX rören under gjutningen på ett sådant sätt att avståndet till avloppet ökas, men att det fortfarande är lodräta.
- Försöka skapa ett fall när betongen börjat bli trögflytande, så att vatten rinner från avloppet bort från vattenrören.
- Lägga tätskickt över klacken enligt tätskicktsanvisningarna (tätmembran, tätfolie och rörmanschetter)
- Sedan vet jag inte riktigt.. kommer nog inte kakla över klacken. Det blir för pilligt. Skulle även vilja lägga på något extra skickt av tätning - römockaren pratade som gummi på burk "som man använde förr", men jag hittar ingen sådan produkt. Vad kan man använda? Gummifärg? Våtrumsfärg? Silikon? Något som är tätt och vattenavstötande tänker jag mig vore bra.

Några kommentarer?

(Extra fråga: Någon som vet hur man borde göra när man är tvungen att klippa sönder rörmanschetter för att få dit dem? Ska man inte bry sig om dem alls eller ska man tänka på något särskilt?)
 
Gummi på burk är väl tätmembran han menar?
 
Jo, jag tänkte att det kunde vara så oxå..

Man skulle ju kunna ta några extra lager tätmembran oxå.
 
Intresset av att få se den färdiga fullösning var väl lagom svalt, men här kommer lite bilder ändå :)

Gick loss och krossade lite spillplattor för att använda till mosaik. Gjorde bedömningen att mina kaklingsskills inte var riktigt tillräckligt goda för att kunna kakla in klacken på ordinärt vis utan att det skulle se bedrövligt ut.

En hörna av ett rum under renovering med en grov betongkonstruktion för röranslutning intill vita kakelväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DIY-projekt av en klack täckt med hemgjord mosaik av krossade vit kakelplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Badrum med vitt handfat och WC, och en handbyggd klack täckt av mosaik från spillplattor under handfatets rörinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Astridsmatte och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.