2 157 läst · 32 svar
2k läst
32 svar
Hur göra för att halvera lådan i trä på längden?
Är för petig. Önskar så bra resultat det går att få.Attitudeswe skrev:
Skrivit PM till dig atomlab
Enklast och bäst är nog faktiskt en fintandad handsåg och tålamod. Sen en liten hyvel för att ta bort ev märken från sågen. Att blanda in stora maskiner som behöver ställas in petnoga för bra resultat är att överkomplicera processen.RoTe skrev:
Sen tar både band- och bordsågar någon till typ tre millimeter i sågsnitt, blir två lådor som är typ 9,8cm höga. Finns iofs ingen såg som kan dela ett 20cm stycke till två 10cm stycken utan att de hamnar under mått.
Det finns betydligt bättre handsågar än fogsvans till det här. Är man en centimeter snett när man sågar har man gjort något fundamentalt fel, typ försökt såga precist på frihand utan att rita ut en linje att följa eller fortsatt såga utan korrigering när man kommit av linjen.Attitudeswe skrev:
Tack för att du tog dig tid att svara och dessutom tala om detaljer. Jättekul! Har jag lärt mig mig något nytt!P Pettman skrev:Enklast och bäst är nog faktiskt en fintandad handsåg och tålamod. Sen en liten hyvel för att ta bort ev märken från sågen. Att blanda in stora maskiner som behöver ställas in petnoga för bra resultat är att överkomplicera processen.
Sen tar både band- och bordsågar någon till typ tre millimeter i sågsnitt, blir två lådor som är typ 9,8cm höga. Finns iofs ingen såg som kan dela ett 20cm stycke till två 10cm stycken utan att de hamnar under mått.
Det gör ingenting om lådorna blir ett par mm lägre. Tänkte det var lättast dela dem på hälften och testa hur det funkar till det jag vill ha dem till.
stigen skrev:Hej @AvsAnnelie!
Om det är bråttom och @atomlab inte har tid kan du köra lite längre ut till Värmdö så delar jag biten.
Kontakta mig på PM i så f
Du har PM @stigenstigen skrev:
Halverat och därmed dubblerat!
Stommen var en blandning av fur och MDF.
Dag
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stommen var en blandning av fur och MDF.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Dag