Jag ska iväg på en resa och vill få med en mingolfklubba inuti resväskan.

Tyvärr är den för lång och behöver delas.

Frågan är hur jag gör detta på bästa vis?

Hela stången är konisk med tjocka änden uppe vid handtaget och tunnaste längst ned.

Den är 89 cm lång och jag behöver den längden.

Tänkte först kapa och trä på ett rör, men det blir ju vingligt. Skulle isåfallt behövt ett koniskt rör.

Såg att det finns en del delbara klubbor på nätet, då har de en gängad skarv.

Men förmodar att det blir svårt att få in någon gängstång i röret.

Röd golfklubba med svart handtag på vit bakgrund, vertikal orientering.

• Haha
Patrik V.
  • Laddar…
AXS
Kapa och limma i lång mutter på vardera sida. Sen en bit gängstång för att få ihop delarna.

AXS AXS skrev:
Kapa och limma i lång mutter på vardera sida. Sen en bit gängstång för att få ihop delarna.
Undrar om det inte vore bättre att limma fast gängstången helt i den smala änden, och lång mutter i den lite tjockare delen?

Har en tub PL400 lim, det borde väl fästa?

Hur viktigt är det att få med just den klubban? Om du delar och bygger om kommer den inte ha samma egenskaper som du är van med. Om du ska resa till något ställe med banor borde du enklare kunna hyra eller låna där om du ändå inte kan spela med din egen som den är nu.

Eller är jag för tråkig nu och förstör hela utmaningen? Hur kort måste den bli? Den finns förlängningar du kan sätta i skarven mellan handtaget och resten, vilket borde försämra klubban minst.

• Gilla
possum77 och 1 till
  • Laddar…
Det här kan va årets mest udda frågeställning:D.

Alla metoder som innebär mutter kommer betyda att handtaget kanske inte linjerar med klubbhuvudet när du skruvar ihop den, kan du rotera handtaget eller har du med ett nytt att montera på efter hopskruvning?

I övrigt håller jag med @Hep det här kommer ändra klubbans egenskaper drastiskt.

• Gilla
possum77 och 2 till
  • Laddar…
Det är en enkel minigolfklubba för 235:- jag fått i julklapp av barnen.

På semesterorten jag ska till är de flesta mingolfbanorna obemannade, så jag behöver en egen klubba för lite lättsamt spelande.

Cirka 60 cm går in i resväskan.

Nu hittade jag en gammal skidstav i garaget, den verkar ha liknande koniskt rör.

Kanske ska testa och kapa 30 cm från toppen, och se om det går att stoppa i stavens skaft.

Det kanske nyper fast lite. Skulle ju kunna skära upp ett hål längst upp i golfklubbans handtag och stoppa i uppifrån.

• Haha
Patrik V.
  • Laddar…
Det närmaste jag kan tänka mig med enkla/avancerade modulära delar tillsammans med stabilitet är antingen en monopod till en kamera, eller en vandringsstav. Åk runt på lite loppisar och fråga om det finns några vandringsstavar på lager och testa om det blir i närheten av så stummt som du vill ha det? Känns det vettigt så gå frankenstein med en fulklubba och se om det är spelbart. (kan finnas fulkubbor på loppisen också)

Ok, här kommer den. Dela den fint, gå till lokala bilmeken på orten, svetsa ihop.

• Gilla
  • Haha
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
Finns strikta krav på att resväskan max får vara 60cm? Finns det någon möjlighet att sticka ut den på något vis och stadga upp som skydd mot skador vid utsticket?

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Är du begränsad till en enda väska? Annars är det ju bara att fixa någon sorts tub/rör att ha klubban i. Alternativt silbertejpar du fast tuben på väskan, då är det fortfarande ett kolli.

Tar jag den i ett fodral kostar det 700:- extra på flyget, klassas då som sportväska.

Väskan jag har är cirka 60 cm. Att det ska vara så svårt att få den delbar.

Hittade denna skruv i en låda, kanske kan sätta stora plastpluggar i den avkapade stångens ändor och skruva ihop?

En lång skruv av metall mot en ljus bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
Skulle vara kul att se tullarna granska denna blivande skapelse.

Du kan inte låna en större väska eller bag av någon, tycker att det är det enklaste?

• Gilla
  • Haha
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
Dela den på mitten och ta med lite epoxy och kolfiber och laga den när du är framme?

• Gilla
  • Haha
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.