I USA krävs det ofta en security deposit på motsvarande 1-2 månadshyror när kontrakt skrivs. Sabbar man saker i lägenheten eller lämnar kvar skräp tar hyresvärden från denna security deposit efter utflyttning för att fixa lägenheten. Vad som sedan är kvar får hyresgästen tillbaka efter utflyttning.

Du har inte något liknande upplägg med dessa hyresgäster antar jag?
 
  • Gilla
/nenne
  • Laddar…
Självklar ska du lägga ett ärende för obetald hyra hos kronofogden, det är lätt att göra online och kostnaden för tjänsten läggs på skulden.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
Självklar ska du lägga ett ärende för obetald hyra hos kronofogden, det är lätt att göra online och kostnaden för tjänsten läggs på skulden.
Rekommenderar att hyra ut via Qasa. Dom lägger på 5% men garanterar 6 månaders hyra (Max 60k). Och har dessutom försäkring. Dom hanterar indrivning av obetald hyra o vräkning.

Om hyran inte är betald och det är 3 kalendermånader kvar av hyresgaranti kan du säga upp kontraktet och vara garanterad hyran tills utflyttningsdatumet.

Om hyresgästen har bra kreditkontroll behövs inte ens en deposit.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
A Alicero skrev:
Efter lång tid fick vi äntligen våra väldigt besvärliga hyresgäster till att flytta ut. De har inte betalat nån hyra alls sen oktober och vägrat flytta. De är uppsagda per sms i december. De har själv inte sagt upp lägenheten. Men de har per sms sagt att de flyttar i slutet av februari månad. Och i torsdags flyttade de. Dock har de lämnat lägenhet i dåligt skick och det finns lite söndriga och skitiga möbler kvar. Och lösöre och skräp slängt överallt. Det mesta ser ut att vara värdelöst. Nu verkar de dock tycka att de kan hämta lite saker då och då när det passar dom. De anser att jag begår hemfridsbrott om jag går in i lägenheten eftersom de inte sagt upp den och har saker kvar. De har inte flyttat sin adress ännu. Jag har förra veckan uppmanat dem att hämta sina saker.
De omfattas av privatuthyrningslagen och har ingen besittningsrätt.
Jag tolkar lagen som att jag kan anse lägenheten övergiven och kan därmed återta den omgående och byta lås.
Men vad räknas som värdelös egendom som jag kan slänga? Och vad måste jag spara i 3 månader? Jag tänker att jag flyttar deras saker till garaget.
Tillägger att detta är riktigt besvärliga människor som saknar vett och respekt. De har flyttat runt länge med samma beteende överallt med obetalda hyror och problem. Skulder och kronofogden efter sig.
När det gäller saker som är kvar lämnade skall du förvara dem i minst 3 månader samt uppmana hyresgästen att hämta dem. Under tiden har du vårdplikten för sakerna. Fotografer dem och skriv ett protokoll över vad som lämnats kvar och i vilket sick, få något utomstående att vara med och skriva under protokollet. Finns skadedjur i de kvar lämnade sakerna får du kasta dem men måste dokumentera väl, vilken sorts skadedjur som finns använd gärna ett skadedjursbekämpnings företag för detta.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Såna där parasiter till hyresgäster ska svartlistas. Är man inte intresserad av att hjälpa varandra i samhället ska man hängas ut. Efterlyser att man kollar upp person innan den flyttar in .
Kan person inte slänga upp tre månaders hyra i förväg och utan någon som går i borgen för personen så hyr man inte ut. Regelverket är så sjukt skrivet så ägaren får problem inte den som är problemet.
Klart less på daltandet i samhället
 
Enklast är väl att städa ur och hävda att hyresgästerna lämnat lägenheten tom. Släng alla kvarlämnade saker, fotografera och städa. Skicka räkningen för städningen till de fd hyresgästerna eftersom de inte flyttstädat.

Saknas det nyklar, så byt lås och skicka räkningen till de fd hyresgästerna eftersom de slarvat bort nyklarna.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
@Alicero Har du loggat in på kronofogden?
Gör det där ser du hur lätt det är att lägga ett ärende.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.