Önskar aty fler satte upp kameror. Men gör det dolt! Inga blinkande röda lysdioder. Men rörelsedetektor. Gärna flera, en i huset där de hamnar vid inbrott, en utanför som tittar på någon trolig angreppspunkt och en riktad mot gatan trots att det nog är olagligt, är de doldabehöver inte ens polisen få veta om den "den här bilden tog jag när jag hörde tjuvarna". Polisen har ofta koll på vilka gäng som gör inbrott "just nu" i ditt område, men de behöver hjälp med bevisningen. Kameror med bra bildkvalitet. Koppla upp dem mot ditt Wifi och fixa så att du får larm och film i mobilen så kan du ringa polis och grannar när det händer.
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
7ender 7ender skrev:
Vi hade två inbrott i förra huset, innan vi skaffade larm.

Första gången krossades glaset i fönsterdörr i souterrängplan på baksidan. Mitt på dagen en vardag. Gavelradhus med gångväg intill. Tyvärr satt det en nyckel i låset på insidan så det var bara att kliva in. Inbrottet avbröts av en granne som var ute med hunden. Tre polispatruller, en med hund, var där på två minuter men fick inte tag i dom. Spåren slutade vid bilväg på andra sidan en skogsdunge. Vi är inte så känsliga att nån varit inne i huset och kladdat, utan det absolut värsta den gången var allt glassplitter det dragit runt i hela huset.

Veckorna innan inbrottet grävdes det för fiber i området. En av grävkillarna klev då helt ogenerat in på vår tomt och tog vatten från utkastaren bredvid dörren. Bara spekulerar om det kan ha nåt samband.

Andra gången bröts ett smalt källarfönster upp och lyftes av. Bortresta en midsommarhelg.

Ingen av gångerna saknade vi något.

Härom året fick grannen (som har larm) i nya området inbrott. Sen söndagkväll och mörkt. Fönster krossat på baksidan. Förövarna hade navigerat förbi rörelsesensorn på entréplan, som om de visste var den satt.
Till slut gick larmet, polis fort på plats men hann inte ta dom. Tjuvarna fick med sig en hel del. Även här väntande bil på andra sidan en skogsdunge.
7ender 7ender skrev:
Vi hade två inbrott i förra huset, innan vi skaffade larm.

Första gången krossades glaset i fönsterdörr i souterrängplan på baksidan. Mitt på dagen en vardag. Gavelradhus med gångväg intill. Tyvärr satt det en nyckel i låset på insidan så det var bara att kliva in. Inbrottet avbröts av en granne som var ute med hunden. Tre polispatruller, en med hund, var där på två minuter men fick inte tag i dom. Spåren slutade vid bilväg på andra sidan en skogsdunge. Vi är inte så känsliga att nån varit inne i huset och kladdat, utan det absolut värsta den gången var allt glassplitter det dragit runt i hela huset.

Veckorna innan inbrottet grävdes det för fiber i området. En av grävkillarna klev då helt ogenerat in på vår tomt och tog vatten från utkastaren bredvid dörren. Bara spekulerar om det kan ha nåt samband.

Andra gången bröts ett smalt källarfönster upp och lyftes av. Bortresta en midsommarhelg.

Ingen av gångerna saknade vi något.

Härom året fick grannen (som har larm) i nya området inbrott. Sen söndagkväll och mörkt. Fönster krossat på baksidan. Förövarna hade navigerat förbi rörelsesensorn på entréplan, som om de visste var den satt.
Till slut gick larmet, polis fort på plats men hann inte ta dom. Tjuvarna fick med sig en hel del. Även här väntande bil på andra sidan en skogsdunge.

Det verkar som om det är skitdumt att bo i närheten av en skogsdunge, då har man lärt sig det ;-)
 
  • Haha
7ender
  • Laddar…
Heij83
K Korsfarare skrev:
Varsågod och länka till sådana mediaartiklar eller hänvisa till någon dom. Jag påstår att det där är skrönor som "Svärjevänner" far runt med för att visa hur illa det är i "det här jävla landet". Gå inte på det. Enda gången det kan bli tal om skadestånd till en inbrottstjuv som halkar är om du gillrar fällor. Rekommenderar därför inte filmerna Ensam Hemma som inspirationskälla.
Om hunden biter inbrottstjuven så är du ansvarig.


LAWLINE SVARAR
Hej och tack! Ägaren är ansvarig för fastighetens underhåll och kan bli skadeståndsskyldig gentemot besökare som halkar. Men när det gäller kvalificerat obehöriga besökare som inbrottstjuvar utgår inget skadestånd p.g.a. vårdslöst handlande. Om tjuven däremot skadar sig p.g.a. ägarens uppsåtliga handlande, te.x. en uppsatt fälla eller liknande, kan ägaren bli skadeståndsskyldig. Vad gäller hundbettet, däremot, har ägaren strikt ansvar, oberoende av vållande, vilket innebär att hundägaren kan bli skadeståndsskyldig t.o.m. gentemot en inbrottstjuv. Tillämpligt lagrum är 19 § lagen (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter, se https://lagen.nu/2007:1150 Med vänlig hälsning,

https://lawline.se/answers/6507
 
  • Gilla
pelig och 1 till
  • Laddar…
Strikt ansvar gäller om hunden skadar tjuven, men ev. skadestånd kan jämkas vid uppsåt eller grov vårdslöshet. Blir tjuven biten inne i en bostad som hen har brutit sig in i är det nog att anse som grov vårdslöshet och skadeståndet kan jämkas till noll kronor, i värsta fall (för tjuven). https://lagen.nu/1972:207#K6P1S1
 
  • Gilla
Agynna och 1 till
  • Laddar…
Heij83 Heij83 skrev:
Om hunden biter inbrottstjuven så är du ansvarig.


LAWLINE SVARAR
Hej och tack! Ägaren är ansvarig för fastighetens underhåll och kan bli skadeståndsskyldig gentemot besökare som halkar. Men när det gäller kvalificerat obehöriga besökare som inbrottstjuvar utgår inget skadestånd p.g.a. vårdslöst handlande. Om tjuven däremot skadar sig p.g.a. ägarens uppsåtliga handlande, te.x. en uppsatt fälla eller liknande, kan ägaren bli skadeståndsskyldig. Vad gäller hundbettet, däremot, har ägaren strikt ansvar, oberoende av vållande, vilket innebär att hundägaren kan bli skadeståndsskyldig t.o.m. gentemot en inbrottstjuv. Tillämpligt lagrum är 19 § lagen (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter, se [länk] Med vänlig hälsning,

[länk]
Varför skriver du detta till mig?
 
L Leanore skrev:
Vi har en ganska avslappnad inställning, vill en inbrottstjuv ta sig in, så lär de göra det. Oavsett larm eller belysning. Låser givetvis dörren, men det är allt. Sen har vi en stor inhägnad bredvid ytterdörren, synlig från vägen. Många tror att det är en hundgård, vilket kanske avskräcker. De skulle bli förvånade när de såg våra sju kaniner som bor där
Attackkaninenr skall inte underskattas !
bad-rabbit-ransomware-attacks-highlight-risk-of-propagating-malware-outbreaks.jpg
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
Charlieflower och 2 till
  • Laddar…
F FixarLars skrev:
Önskar aty fler satte upp kameror. Men gör det dolt! Inga blinkande röda lysdioder. Men rörelsedetektor. Gärna flera, en i huset där de hamnar vid inbrott, en utanför som tittar på någon trolig angreppspunkt och en riktad mot gatan trots att det nog är olagligt, är de doldabehöver inte ens polisen få veta om den "den här bilden tog jag när jag hörde tjuvarna". Polisen har ofta koll på vilka gäng som gör inbrott "just nu" i ditt område, men de behöver hjälp med bevisningen. Kameror med bra bildkvalitet. Koppla upp dem mot ditt Wifi och fixa så att du får larm och film i mobilen så kan du ringa polis och grannar när det händer.
Du kan få stora problem med det där dock: Använder du argumentet "den där bilden tog jag" i en rättegång mot ev tagen gärningsperson, fast det är taget med olovlig dold kamera, så ljuger du ju i rätten !
Inne i huset får du ju montera kameror dock, så där kan man köra på det.
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Du kan få stora problem med det där dock:
Att ljuga i rätten kan man nog få problem från. Att ha en olaglig kamera känns inte lika besvärligt. Det är ju i första hand skadeståndet till den som blivit förtalad eller kränkt när du publicerat materialet som kan kosta och har man bara lämnat material till polisen tror jag det problemet är litet?

Påföljden för otillåten kamerabevakning är ju rätt påtagligt, men det första som händer är ju att du blir tillsagd att ta ner kameran, så att det skulle hända något besvärligt direkt ställer jag mig högst tveksam till.
 
  • Gilla
Erik JS och 1 till
  • Laddar…
H
P paralun skrev:
Bor själv i ett äldre centralt område och det enklaste förfaller vara varningsskyltar om TV/Videoövervakning.
Har man sedan då även en kamera installerad utomhus så verkar tjuvklientelet klart undvika huset.
Sen kan man då plussa på med larm och där får man ta sig en funderare på om det är värt uttryckningar?
Så det här är en god start och ingen tjuv verkar vilja bli filmad!
[länk]
Plus en morrande Hund av den större sorten så är man nog rätt säker.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag är medveten om att många är övertygade om det. Det är därför jag hoppas på en ändring av den uppfattningen.
Jag hade trott att det hjälpte till viss del men håller med om att rörelseaktiverad rimligen är både effektivare och bättre på andra sätt.
 
Min äldre granne hade inbrott för några år sedan larmet gick och 5 minuter senare var väktare på plats men tjuven var redan borta + lite smycken.

Var ute med ungen i barnvagnen så jag valde att bara titta dock så pratade jag med polisen som dök upp några minuter efter väktaren

Dom kollar upp var äldre personer bor = dom har ofta guld smycken. Sen springer dom till närmsta postlåda och skickar det till "beställaren" troligtvis utomlands.

Vart dock imponerad på deras försök att hitta tjuven då dom sprang iväg med 2 hund patruller.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
M
Stridskatter funkar de också avskräckande? Får man ha dem?
Rolig skylt. Text "Vorsicht! KAMPF-KATZE!" Tyska. Svartvit teckning av arg katt. Varnande budskap. Humoristisk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Nu vet jag inte hur det är med hundar och katter, men en jag känner fick inbrott i sin ladugård.
De tjuvarna fick uppsöka akuten med ganska allvarliga skador.
Han jag känner gick fri helt och hållet.
Varför?
Tja sätter man upp skyltar med
"VARNING för tjuren! Tillträde på egen risk" vid alla dörrar och en skylt på gården och tjuvarna ändå envisas med att gå in till tjurarna ... tja då de vara glada om de kommer undan med livet i behåll.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn
M mnils skrev:
Stridskatter funkar de också avskräckande? Får man ha dem?
[bild]
Kanske med en större katt...
Familj sitter i soffa med en stor tiger liggandes framför dem inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
TRJBerg
  • Laddar…
Man kan också fundera på vad hunden gör i skarpt läge.

Jag vet vad som händer när vi är hemma (det blir ett jädra liv och inte roligt för främmande), men när vi är borta är inte vaktinstinkten alls lika stark.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.