6 201 läst · 91 svar
6k läst
91 svar
Hur fylla på vatten till radiatorer oljepanna
Den (oljepannan) går på elpatron då vi ska byta till jordvärme längre fram i vinter.D Dilato skrev:Pannan producerar ju värme som går till elementen i en ledning.
Den ledningen kan du lägga handen på och känna att den är varm (med din 11 graders innetemp borde ledningen vara i vart fall 40 grader eller mer).
Om pannan styrs från den termostaten du visade så kan den (termostaten) ju vara trasig.
Går pannan överhuvudtaget (pannor brukar höras när dom bränner oljan) ?
Oljepannan ska gå på elpatron då oljan är slut.J jonaserik skrev:
Ok, och elpatronen är aktiv?L Lennart19 skrev:
Din termostat i hallen går till den blå burken ovanpå pannan, reglercentralen.
Beskrivning och manual hittar du här:
http://www.termoventiler.com/application/files/2214/5935/5312/CBJ_Manual.pdf
J jonaserik skrev:
Jag vet inget om din panna...
Funkar denna termostaten (elpatronsmaxtemperatur)?
Lampan som lyser borde vara indikator på att elpatronen är inkopplad, om du sänker på ratten så borde den slockna när du kommer under ~28 grader.
Det borde också kanske höras ett klick när kontaktor/relä slår från/till.
Detta i sig betyder ju inte att elpatronen i sig fungerar men....
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lampan som lyser borde vara indikator på att elpatronen är inkopplad, om du sänker på ratten så borde den slockna när du kommer under ~28 grader.
Shunten vill öppna som synes, men det är ingen värme i pannan, termometern på nästan noll. Undrar om inte den vänstra ratten är för el-patronen. Om du vrider den vänstra ratten från noll till max hur många klick hörs. Vattentrycket är bra nu. Men dom står båda på hög temp och då ska normalt bli värme i pannan.
Det kan vara ett överhettningskydd son löst ut för patronen och det sitter innanför frontplåten har jag för mig
Ta ett foto lite närmare rattarna, tycker mig se ett litet hål strax till vänster om den vänstra ratten, var för text där.
Edit det är en Focus panna kan du se någon skylt där det står vad det är för modell.
Det kan vara ett överhettningskydd son löst ut för patronen och det sitter innanför frontplåten har jag för mig
Ta ett foto lite närmare rattarna, tycker mig se ett litet hål strax till vänster om den vänstra ratten, var för text där.
Edit det är en Focus panna kan du se någon skylt där det står vad det är för modell.
Japp det klicka när den kom under 28 grader. Jag vred på en kran (trodde den var öppen) nu verkar graderna stiga sakta. Se bild kranD Dilato skrev:Jag vet inget om din panna...
[bild]
J jonaserik skrev:Shunten vill öppna som synes, men det är ingen värme i pannan, termometern på nästan noll. Undrar om inte den vänstra ratten är för el-patronen. Om du vrider den vänstra ratten från noll till max hur många klick hörs. Vattentrycket är bra nu. Men dom står båda på hög temp och då ska normalt bli värme i pannan.
J jonaserik skrev:Shunten vill öppna som synes, men det är ingen värme i pannan, termometern på nästan noll. Undrar om inte den vänstra ratten är för el-patronen. Om du vrider den vänstra ratten från noll till max hur många klick hörs. Vattentrycket är bra nu. Men dom står båda på hög temp och då ska normalt bli värme i pannan.
Termometern nästan 0 är väl om oljepanna hade varit i drift?J jonaserik skrev:Shunten vill öppna som synes, men det är ingen värme i pannan, termometern på nästan noll. Undrar om inte den vänstra ratten är för el-patronen. Om du vrider den vänstra ratten från noll till max hur många klick hörs. Vattentrycket är bra nu. Men dom står båda på hög temp och då ska normalt bli värme i pannan.