30 630 läst · 250 svar
31k läst
250 svar
Hur funkar strålning från trådlösa apparater?
Jag vet inte om de är farliga, men du spara en hel del el på att dra ut dem ur jacket när de inte används. Jag försöker att ha laddarna på ett grenutag med strömbrytare, så slipper man att dar ut/stoppa i dem varje gång.
Troberg pratar om risken att krocka pga mobiltelefonprat och jämför detta med att prata med en passagerare. Du Per, pratar om risken att bli kokt.Per Eskilsson skrev:Troberg, Det där kan inte ens själv tro på. På finska motsvarigheten till Strålsäkerhetsmyndigheten, Strålsäkerhetscentralen, STUKs hemsida, står det följande varning "I sämre mottagarförhållanden, till exempel i bilen, strålar apparaten mera än i förhållanden där signalen är bra." Texten är tagen från [länk]
I takt med att alla som vuxit upp med att "messa" varandra (en miljardindustri för operatörerna) tar körkort så kommer det säkerligen vara lämpligt med ett förbud mot användning i bilen.
Och ja, en telefon anpassar sändareffekten efter mottagningsförhållandena så om det är svårare att få kontakt med basstationen från bilen så kommer telefonen sända med lite högre effekt.
Administrator
· Skåne
· 6 536 inlägg
Det jag vill komma till är att mobiltelefonernas verkliga SAR-värde under ideala förhållanden ofta är högre än det tillverkarna uppger. Att USA har en lägre toleransgräns än EU (1,6 istället för 2,0) därför att deras toleransgräns fastställdes senare, år 2003 istället för 1999. Att vi pratar mer och mer i mobilen, smsar, e-postar, surfar och vi bygger in mer och mer trådlöst i våra hem utan att tänka så mycket på det. Jag är numera övertygad om att vi tar enormt stora risker, risker som inte behöver ta om vi är mer välinformerade. Och de som kommer få betala priset för vår oförsiktighet är vi själva, men framför allt våra barn.MathiasS skrev:
Administrator
· Skåne
· 6 536 inlägg
Borde det inte vara dags med ett förbud redan nu? Jag har e-postat, smsat, surfat massor med gånger NÄR jag kört bil. Och jag tror inte jag är ensam om detta.MathiasS skrev:
Jag menade ur trafiksäkerhetssynpunkt.Troberg, Det där kan inte ens själv tro på. På finska motsvarigheten till Strålsäkerhetsmyndigheten, Strålsäkerhetscentralen, STUKs hemsida, står det följande varning "I sämre mottagarförhållanden, till exempel i bilen, strålar apparaten mera än i förhållanden där signalen är bra." Texten är tagen från [länk]
Dessutom, så starka är inte mobiltelefoner, så det är inget problem ändå.
Tja, pratar du om strålning när du pratar om ljud? Det är också en vågrörelse.
Exakt. Om det var så farligt, varför ser vi inte det i vården?Men nu har massor med forskare försökt bevisa att radiovågorna från mobiltelefoner är skadligt under en lång rad år. Vi har vid det här laget en mycket stor population av människor runt jorden som använt mobiltelefoner under lång tid. Många av dem under mobilerans barndom när telefonerna typiskt sände på 5 - 10 ggr högre effekt än i dagens system.
Annat exempel: Motorstyrkan i bilar mäts av tillverkaren som utgående axeln på motorn, inte på hjulen, vilket trots allt är vad man har tillgängligt för att sätta i asfalten.
Jo, det är ju en spole med järnkärna, och matas direkt med 220V, så de har definitivt kraftigare fält.
Å andra sidan så är man såvitt jag vet fortfarande inte säker på att folk som jobbar i extrema miljöer, tex transformatorstationer eller tågförare, tar skada av det. Fälten från en vanlig "väggvårta" är inte ens på samma skala som de fält som dessa jobbar i.
Det roligaste jag hört var en som inte kunde åka bil för att han var så elallergisk, elektroniken i bilen gjorde honom illamående och yr. Så, för att undvika det så åkte han tåg. Japp, då sitter du alldeles under en kraftledning istället...
Du är knappast ensam om det. Själv pratar jag förstås i telefon när jag kör bil men jag undviker det i tät trafik (men inte kö) helt enkelt för att jag vill fokusera på körningen. Har oftast barn i bilen så övriga aktiviteter håller jag mig ifrån så länge bilen rullar.Per Eskilsson skrev:
Förbud eller inte? Tja, jag är ingen fan av förbud och tror på frihet under ansvar. Jag skulle hellre se att polisen la 30 minuter på att plocka rattfyllon (och spöade dom med batongen) istället för att plocka tusen bilar på Essingeleden i rusningstrafik när folk pratar i telefon på väg till jobbet. Krav på hansdfree kanske är rimligt om det faktiskt gör någon skillnad.
OT: En vän till mig (trafikingenjör, så jag litar hyfsat på sanningshalten) berättade att andelen påverkade i trafiken (alkohol eller andra droger) är ungefär lika många som andelen taxibilar. Räkna antalet taxibilar du möter när du är ute och kör, och tänk dig att ungefär lika många bilar framförs av drogpåverkade förare! Rätt skrämmande...
Jag tycker du raljerar helt i onödan kring detta. Status just nu är att man inte kan visa att det är ofarligt och inte heller att det är farligt. Således är det enda rimliga att vara försiktig, hur försiktig är förstås upp till var och en att avgöra. Försök låta bli att göra din egen uppfattning (tro) i frågan till en vedertagen sanning.Troberg skrev:
Visst är det lite foliehattsvarning på delar av denna tråd, men faktum kvarstår - långtidseffekterna av elektromagnetiska fält känner vi inte till fullo.
Moderator
· Stockholm
· 52 420 inlägg
Det är fullt tänkbart att framtida forskning kommer att kunna påvisa att fält från telefoner, datorer, är farliga. Men om det vore en "mycket stor fara" så hade det redan identifierats i vårdstatistiken för länge sedan. Dvs OM det finns faror så kommer de att ligga på nivån att mobiltelefoner skapar ex. 10 cancerfall per år i Europa, eller mindre. Så låga siffror har vi idag svårt att korrelera mot olika miljöpåverkan. Då måste man också ifrågasätta hur många som INTE får cancer efterssom de inte längre utsätts för de betydligt kraftigare fälten från gammal elutrustning som numera ger svagare fält pga. ny teknisk kunskap som möjliggjorts genom telecomutvecklingen.
Den här typen av debatt har alltid en tendens att angripa tekniska prylar som uppfattas som nya, ger nya okända risker. Man måste kunna sätta in det hela i ett perspektiv.
Ex. så ger en helt vanlig gammaldags telefon elektromagentiska fält som borde vara minst lika starka som de som kommer från en modern mobiltelefon (de drar ungefär lika mycket ström genom luren aldeles vid örat, de innehåller klart kraftigare elektromagneter).
Det finns en väsentlig skillnad i frekvens, men inget tyder på att en högre frekvens skulle vara farligare.
Den här typen av debatt har alltid en tendens att angripa tekniska prylar som uppfattas som nya, ger nya okända risker. Man måste kunna sätta in det hela i ett perspektiv.
Ex. så ger en helt vanlig gammaldags telefon elektromagentiska fält som borde vara minst lika starka som de som kommer från en modern mobiltelefon (de drar ungefär lika mycket ström genom luren aldeles vid örat, de innehåller klart kraftigare elektromagneter).
Det finns en väsentlig skillnad i frekvens, men inget tyder på att en högre frekvens skulle vara farligare.
Moderator
· Stockholm
· 52 420 inlägg
Den tror jag inte på. Då skulle polisens stickprovskontroller ge mycket fler gripanden. Nu tror jag att de tar obehagligt många ändå.b8q skrev:OT: En vän till mig (trafikingenjör, så jag litar hyfsat på sanningshalten) berättade att andelen påverkade i trafiken (alkohol eller andra droger) är ungefär lika många som andelen taxibilar. Räkna antalet taxibilar du möter när du är ute och kör, och tänk dig att ungefär lika många bilar framförs av drogpåverkade förare! Rätt skrämmande...
Administrator
· Skåne
· 6 536 inlägg
Du menar att en stationär telefon kan vara farligare än en mobiltelefon? Låter helt otroligt. Eller har jag missuppfattat?hempularen skrev:
Jag tror att man nog kan sluta att oroa sig för mobiltelefoner. Radiovågor och magnetfält har funnits i hemmet i över 50år. Det är troligen en större hälsorisk att gå och oroasig än den faktiska risken. Någon klok sa till mig att man inte ska oroa sig: 99,9% oroar man sig i onödan och den sista promillen kan man inte göra något åt i alla fall.
Är nog betydligt större cancerrisker med att käka grillad mat, men vem kan låta bli nu när våren kommer?
Är nog betydligt större cancerrisker med att käka grillad mat, men vem kan låta bli nu när våren kommer?