2 960 läst · 27 svar
3k läst
27 svar
Hur funkar det med kronofogden?
Jag googlade lite snabbt och fann Kronofogdens ”Delgivningshandboken”. Jag måste fortsätta lönearbeta men de som vill fördjupa sig kan läsa där om t ex spikning och kungörelsedelgivning.H hempularen skrev:Fick det förklarat för mig då för ca 30 år sedan. Vi hade ett fall i bostadsrättsföreningen där jag var ordf. Efter några misslyckade försök gör delgivningsmannen en .sk "spikning", namnet kommer av att man förr faktiskt spikade upp delgivningen på ytterdörren, och det förutsätts att man hittat och läst delgivningen en vecka senare. Numera läggs handlingen i brevlådan istället för uppspikning. Men det måste vara på en address där det är känt att personen vistas. I vårt fall var det en proffs målvakt. Han undgick spikning genom att precis innan ringa till fogden och berätta att han numera bodde på en address i Västerås, delgivningen flyttades dit, efter lämplig tid påstod han sig ha flyttat till Södertälje osv. När detta hade pågått i 18 månader, frågade polisens delgin. man om jag hade någon koll på var vår medlem fanns. Jag berättade att han dykt upp en gång efter att hans advokat uppmanat honom att kontrollera ngt i lägenheten (det antyddes att även hans advokat hade fordringar på honom).
Senare samma dag blev han delgiven. Poliserna som just hade lämnat vår expedition hörde ett larm om pågående inbrott i hans lägenhet. Och eftersom de var på plats tog de larmet. Och tyckte det vore bra om hans advokat meddelades om att det var inbrott. Medlemmen dök upp på plats och delgavs.
På den tiden fanns det en telefonkiosk precis mellan vår expedition och där de hade parkerat polisbilen... Jag måste säga att jag var imponerat förvånad.
Moderator
· Stockholm
· 52 531 inlägg
Jag hoppas jag slipper fördjupa mig i den, från båda håll.
räcker med att den är inom "vägområdet"H Hybro skrev:
https://www.trafikverket.se/e-tjanster/flytt-av-fordon-som-star-olampligt-inom-vagomradet/
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 642 inlägg
Nej, en bil parkerade utanför jobbet där jag var ansvarig, jag fick då tipset att visa att den läckte olja (vilket den faktiskt gjorde), kommunen sa bara då att vi som markägare får ta ansvar för att se till att oljan inte kommer ner i dagvattnet och sen kontakta kronofogden för handräckning etc.K Kurtivan skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 642 inlägg
Liknande trådar
-
Hur funkar det för vanliga människor? Ivt greenline ht plus.
Värmepumpar -
Fastighet huvudsäkring lägenhets säkring hur funkar det
El -
Funkar det att stoppa möss med vanlig stålull?
Övrigt husrelaterat -
Fresh 100 Thermo...hur funkar det?
Ventilation -
Funkar det här verkligen? (dräneringsfråga)
Trädgård allmänt