12 229 läst · 130 svar
12k läst
130 svar
Hur fungerar relationen: elbil, laddbox, elleverantör ?
Får garaget en egen matning från markskåpet?S Styrman_jansson skrev:
Då måste ju ev strömtransformatorer sitta där och då är du tillbaka på ruta ett liksom.
Dvs enklaste lösningen är en P1/HAN läsare med Wi-Fi och någon utomhus AP (i värsta fall en med riktverkan).
Allvetare
· Östergötland
· 4 255 inlägg
Japp egen matning från markskåpet förstås. Kanske skiter i styrning. Funkar ju fint med nerställd laddström nu så behovet är ju lite tveksamt. Det skulle vara när andrabilen går på el medblackarrow skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 945 inlägg
Ja, när det kommer till elbilar med li-ion så går det inte att jämföra med (iaf äldre) mobiltelefoner.kisumisu skrev:+1 på det här!
Hybriden står konstant på laddning, medans elbilen behöver laddas kanske 1 gång i veckan!
Rent slitage mässigt borde det också vara bättre att man inte jämt pluggar in kablar tänker på kabeln och uttaget i bilen! Men även batteriet, hade lite smått ångest på min semester när man laddade med mormorsladdare hos vänner o släkt som ville att man skulle ladda med "natt-el". Blev att man småladdade och kom sakta mot målet 80-100%. Pga att man ibland även tog en tur med bilen. Säg man hade lyckats ladda till 60%...sen körde man och var nere i 30% och nästa natts laddning var man på 70% osv osv....borde ju slita mer på batteriet än att man laddar bilen när den är på 15% till 80% på en enda gång..?
Har lite den här erfarenheten av mobiltelefoner. Men det kanske fel jämföra dessa fast det än är samma typ av batterier i elbilarna.
Men även på laddaren i bilen och själva laddboxen som behöver slå på och slå av borde det bli slitage...?
Men det kanske inte är nåt som slits så?
Skillnaden ligger i den grad av styrning och övervakning av cellerna som sker i en modern elbil jämfört med den nästan totala brist av styrningen av laddning och cellkonditionen i en mobiltelefon.
Till att börja med så betyder 100% och 0% helt olika saker i en elbil och en telefon. För telefonen så var det 100% dvs helt full cellspänning på den enda (eller möjligtvis par) av celler som satt i telefonen. Och 0% betydde typiskt helt urladdat.
Att ladda till 100% och, framförallt ladda ur till 0% misshandlar li-ion-kemin ganska ordentligt. Om man håller sig mellan (säg) 20% till 80% så åldras cellen med betydligt större behag. (Kring 70% finns en sweet-spot för långtidslagring, men det är sällan aktuellt med en elbil...)
Så elbilar är betydligt smartare när det kommer till laddning och urladdning. De kontrollerar många parametrar per cell (eller mindre block av celler) bla laddstatus, hur väl de tar laddning, temperatur, osv. osv. och optimerar och fördelar lasten s.a. cellslitage undviks. De laddar dessutom sällan celler helt fullt (eller varnar iaf tydligt för att man skall undvika det), och drar framförallt inte ur dem till 0%.
Så att ladda från 20%-60% och sedan från 60%-80% tar bara längre tid. Det ökar inte slitaget jämfört med att ladda från 20% direkt till 80%. Att ladda långsamt, med lägre laddström minskar dessutom slitaget eftersom man måste tumma på vissa parametrar för att snabbladda. Det medför större slitage. Notera dock att all laddning man gör hemma räknas som "långsam".
Mao, så kan man säga att det är den totala användningen, räknat exv. i körda mil, som är det enda som räknas. (Ja om man inte snabbladdar till 100% stup i kvarten då. Då kostar det extra.)
Vad gäller slitaget på laddkontakten så är det minimalt eftersom man aldrig tar ur, eller sätter i när ström flyter. Bilen stänger av strömmen innan man kan ta ur, och slår inte på den förrän kontakten är i. Det skulle inte förvåna mig om det gick jämt ut med de oxider man sliter bort vid ur/i-koppling oftare, kontra att de hinner byggas upp lite tjockare om man inte laddar lika ofta.
Samma gäller kontaktorn i laddaren. Den bryter inte heller ström, utan den sluter innan bilen börjar dra ström (alla bilar jag sett rampar upp laddströmmen ganska långsamt) och det flyter ingen ström när kontaktorn bryter.
Så även om man lätt kan bygga en kontaktor som håller för tiotusentals, eller hundratusentals brytningar med full last (eller iaf hög last) och det alltså vore en icke-fråga ändå, så spelar det ingen roll här eftersom kontaktorn inte bryter någon last. Den kommer alltså att hålla "för evigt" försåvida den inte rostar ihop. (Eftersom användning leder till viss uppvärmning med mindre risk för korrosion så är det faktiskt positivt att använda oftare ur den aspekten...)
Men jag avslutar med en fråga för att se om någon orkat läsa så långt...
Vi har själva Tesla som dagpendlar 4 mil om dagen totalt. Jag har ingen timdebitering, förty jag orkar inte hålla på med det. Vi har effekttaxa redan som är ganska brant och inte tar någon hänsyn till dag/natt eller något annat. Jag orkar inte bry mig om den heller. Det fick bli 20% dyrare fast avgift för abonnemanget och så fick jag reta mig på något annat.
Istället så laddar vi bilen på natten med start 01:00 med 16A 3-fas vilket räcker för att ladda upp även om vi kört långt dagen innan.
Hur mycket pengar skulle jag kunna spara på ett år om jag orkade med allt extra arbete med timdebitering, appar, optimeringar osv? Hur mycket kostar min bekvämlighet att slippa bry mig?
Så långt så är skillnaden mellan att tanka el och att tanka Volvon vid bensinpumpen så stor att jag är mer än nöjd med den besparingen (att jag slipper meka så mycket ej att förglömma). Så hur mycket mer finns det att spara här?
Om du bara kör den sträckan så bör du ju inte behöva ladda varje dag, för det mesta borde du klara dig med den laddning du får som Grid Rewards (Tibber), på 5 månader har jag fått 1715kr för att ladda bilen och inte laddat så värst mycket "vanlig" betald laddning.lars_stefan_axelsson skrev:Ja, när det kommer till elbilar med li-ion så går det inte att jämföra med (iaf äldre) mobiltelefoner.
Skillnaden ligger i den grad av styrning och övervakning av cellerna som sker i en modern elbil jämfört med den nästan totala brist av styrningen av laddning och cellkonditionen i en mobiltelefon.
Till att börja med så betyder 100% och 0% helt olika saker i en elbil och en telefon. För telefonen så var det 100% dvs helt full cellspänning på den enda (eller möjligtvis par) av celler som satt i telefonen. Och 0% betydde typiskt helt urladdat.
Att ladda till 100% och, framförallt ladda ur till 0% misshandlar li-ion-kemin ganska ordentligt. Om man håller sig mellan (säg) 20% till 80% så åldras cellen med betydligt större behag. (Kring 70% finns en sweet-spot för långtidslagring, men det är sällan aktuellt med en elbil...)
Så elbilar är betydligt smartare när det kommer till laddning och urladdning. De kontrollerar många parametrar per cell (eller mindre block av celler) bla laddstatus, hur väl de tar laddning, temperatur, osv. osv. och optimerar och fördelar lasten s.a. cellslitage undviks. De laddar dessutom sällan celler helt fullt (eller varnar iaf tydligt för att man skall undvika det), och drar framförallt inte ur dem till 0%.
Så att ladda från 20%-60% och sedan från 60%-80% tar bara längre tid. Det ökar inte slitaget jämfört med att ladda från 20% direkt till 80%. Att ladda långsamt, med lägre laddström minskar dessutom slitaget eftersom man måste tumma på vissa parametrar för att snabbladda. Det medför större slitage. Notera dock att all laddning man gör hemma räknas som "långsam".
Mao, så kan man säga att det är den totala användningen, räknat exv. i körda mil, som är det enda som räknas. (Ja om man inte snabbladdar till 100% stup i kvarten då. Då kostar det extra.)
Vad gäller slitaget på laddkontakten så är det minimalt eftersom man aldrig tar ur, eller sätter i när ström flyter. Bilen stänger av strömmen innan man kan ta ur, och slår inte på den förrän kontakten är i. Det skulle inte förvåna mig om det gick jämt ut med de oxider man sliter bort vid ur/i-koppling oftare, kontra att de hinner byggas upp lite tjockare om man inte laddar lika ofta.
Samma gäller kontaktorn i laddaren. Den bryter inte heller ström, utan den sluter innan bilen börjar dra ström (alla bilar jag sett rampar upp laddströmmen ganska långsamt) och det flyter ingen ström när kontaktorn bryter.
Så även om man lätt kan bygga en kontaktor som håller för tiotusentals, eller hundratusentals brytningar med full last (eller iaf hög last) och det alltså vore en icke-fråga ändå, så spelar det ingen roll här eftersom kontaktorn inte bryter någon last. Den kommer alltså att hålla "för evigt" försåvida den inte rostar ihop. (Eftersom användning leder till viss uppvärmning med mindre risk för korrosion så är det faktiskt positivt att använda oftare ur den aspekten...)
Men jag avslutar med en fråga för att se om någon orkat läsa så långt...
Vi har själva Tesla som dagpendlar 4 mil om dagen totalt. Jag har ingen timdebitering, förty jag orkar inte hålla på med det. Vi har effekttaxa redan som är ganska brant och inte tar någon hänsyn till dag/natt eller något annat. Jag orkar inte bry mig om den heller. Det fick bli 20% dyrare fast avgift för abonnemanget och så fick jag reta mig på något annat.
Istället så laddar vi bilen på natten med start 01:00 med 16A 3-fas vilket räcker för att ladda upp även om vi kört långt dagen innan.
Hur mycket pengar skulle jag kunna spara på ett år om jag orkade med allt extra arbete med timdebitering, appar, optimeringar osv? Hur mycket kostar min bekvämlighet att slippa bry mig?
Så långt så är skillnaden mellan att tanka el och att tanka Volvon vid bensinpumpen så stor att jag är mer än nöjd med den besparingen (att jag slipper meka så mycket ej att förglömma). Så hur mycket mer finns det att spara här?
34,5kr/kW för snittet av de tre dyraste timmarna på månaden. Om vi antar att du annars ligger på runt 4kW i snitt så blir det nu 7*34,5 kr/mån - ca 250kr/mån och därmed ca 3kkr/år.lars_stefan_axelsson skrev:Ja, när det kommer till elbilar med li-ion så går det inte att jämföra med (iaf äldre) mobiltelefoner.
Skillnaden ligger i den grad av styrning och övervakning av cellerna som sker i en modern elbil jämfört med den nästan totala brist av styrningen av laddning och cellkonditionen i en mobiltelefon.
Till att börja med så betyder 100% och 0% helt olika saker i en elbil och en telefon. För telefonen så var det 100% dvs helt full cellspänning på den enda (eller möjligtvis par) av celler som satt i telefonen. Och 0% betydde typiskt helt urladdat.
Att ladda till 100% och, framförallt ladda ur till 0% misshandlar li-ion-kemin ganska ordentligt. Om man håller sig mellan (säg) 20% till 80% så åldras cellen med betydligt större behag. (Kring 70% finns en sweet-spot för långtidslagring, men det är sällan aktuellt med en elbil...)
Så elbilar är betydligt smartare när det kommer till laddning och urladdning. De kontrollerar många parametrar per cell (eller mindre block av celler) bla laddstatus, hur väl de tar laddning, temperatur, osv. osv. och optimerar och fördelar lasten s.a. cellslitage undviks. De laddar dessutom sällan celler helt fullt (eller varnar iaf tydligt för att man skall undvika det), och drar framförallt inte ur dem till 0%.
Så att ladda från 20%-60% och sedan från 60%-80% tar bara längre tid. Det ökar inte slitaget jämfört med att ladda från 20% direkt till 80%. Att ladda långsamt, med lägre laddström minskar dessutom slitaget eftersom man måste tumma på vissa parametrar för att snabbladda. Det medför större slitage. Notera dock att all laddning man gör hemma räknas som "långsam".
Mao, så kan man säga att det är den totala användningen, räknat exv. i körda mil, som är det enda som räknas. (Ja om man inte snabbladdar till 100% stup i kvarten då. Då kostar det extra.)
Vad gäller slitaget på laddkontakten så är det minimalt eftersom man aldrig tar ur, eller sätter i när ström flyter. Bilen stänger av strömmen innan man kan ta ur, och slår inte på den förrän kontakten är i. Det skulle inte förvåna mig om det gick jämt ut med de oxider man sliter bort vid ur/i-koppling oftare, kontra att de hinner byggas upp lite tjockare om man inte laddar lika ofta.
Samma gäller kontaktorn i laddaren. Den bryter inte heller ström, utan den sluter innan bilen börjar dra ström (alla bilar jag sett rampar upp laddströmmen ganska långsamt) och det flyter ingen ström när kontaktorn bryter.
Så även om man lätt kan bygga en kontaktor som håller för tiotusentals, eller hundratusentals brytningar med full last (eller iaf hög last) och det alltså vore en icke-fråga ändå, så spelar det ingen roll här eftersom kontaktorn inte bryter någon last. Den kommer alltså att hålla "för evigt" försåvida den inte rostar ihop. (Eftersom användning leder till viss uppvärmning med mindre risk för korrosion så är det faktiskt positivt att använda oftare ur den aspekten...)
Men jag avslutar med en fråga för att se om någon orkat läsa så långt...
Vi har själva Tesla som dagpendlar 4 mil om dagen totalt. Jag har ingen timdebitering, förty jag orkar inte hålla på med det. Vi har effekttaxa redan som är ganska brant och inte tar någon hänsyn till dag/natt eller något annat. Jag orkar inte bry mig om den heller. Det fick bli 20% dyrare fast avgift för abonnemanget och så fick jag reta mig på något annat.
Istället så laddar vi bilen på natten med start 01:00 med 16A 3-fas vilket räcker för att ladda upp även om vi kört långt dagen innan.
Hur mycket pengar skulle jag kunna spara på ett år om jag orkade med allt extra arbete med timdebitering, appar, optimeringar osv? Hur mycket kostar min bekvämlighet att slippa bry mig?
Så långt så är skillnaden mellan att tanka el och att tanka Volvon vid bensinpumpen så stor att jag är mer än nöjd med den besparingen (att jag slipper meka så mycket ej att förglömma). Så hur mycket mer finns det att spara här?
Du skulle säkerligen få in laddningen med 3*6A under de flesta nätterna (vid laddning från kl 20.00), men någon gång så skulle kanske inte detta räcka om batteriet närmat sig tomt. Men det lär knappast handla om mer än några gånger per år, vilket skulle hålla nere medlet på max utnyttjad effekt i övrigt.
Om vi antar att du laddar 30 ggr per månad och det är 8 kWh i snitt så blir då extrakostnaden ca 1kr/kWh.
Personligen spenderar jag hellre de pengarna på något annat, som att köpa elektroniken som behövs och sedan bygga logiken som tjänar in dem... 😎
Jämfört med övrig el… Det blir liksom billigare att ladda på natten. I stället för kl 18 när du har störst övrig förbrukning. Det är inte samma sak som att de ger 50% rabatt.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 723 inlägg
Eftersom ingen annan uttryckligen skrivit det på åtta sidor: är du säker på att de här båda sakerna är viktiga för dig, och hur värderar du dem mot varandra?Lars-Göran Lindström skrev:
Det billigaste sättet att ladda (utan Tibber grid awards som är en specialgrej) är att ha timtaxa på elen och låta bilen ladda när elpriset är som lägst. På vintern är det nästan alltid några timmar på natten mellan 01 och 06, medan det på sommaren kan vara dagtid (särskilt på helger) då kontinentens solenergi påverkar även våra elpriser.
Som pensionärer ska det inte uteslutas att ni även i övrigt skulle kunna tjäna på timtaxa. Sådan är svårast att utnyttja för barnfamiljer, vilka ska lösa en stor del av det elkonsumerande vardagslivet på några få kvällstimmar.
Kravet att bilen alltid ska vara fulladdad (vare sig det innebär 80 eller 100 %) på morgonen gör dock att du kan nödgas nyttja dyr kvällsel utöver den billiga nattelen.
Så hur viktigt är det att ”alltid” ha bilen fulladdad? För de flesta av oss med elbil är det inte så viktigt, vi ska sällan köra långt två dagar i rad. Att därför ha en tolerans för att det tar två–tre dygn att ladda bilen efter en långresa (givet att man bara laddar när det är relativt billigt) är en klok inställning om man vill spara lite pengar.
***
För egen del har jag rätt långt till landet och kommer ofta dit med nästan tomt batteri. Men även om vistelsen bara är en helg vet jag att jag har två nätter på mig att ladda bilen innan hemfärd. Så även om jag bara skulle ladda fem timmar per natt med 8 kW (trefas 12 ampere för att ha lite marginal för annat på mina 16 a huvudsäkringar) så hinner bilen ladda mer än fullt på dessa totalt tio timmar.
Att inte ha så bråttom till fullt batteri är en viktig parameter om man vill hålla nere kostnaden och har timpris.
***
Om man sen väljer att ha lastbalansering så man själv slipper fundera på hur mycket ens andra förbrukare drar, om man har laddning som är automatiskt kopplad till elpriset eller man manuellt ställer en timer efter när det ”brukar” vara billigt är en smaksak. Samma sak med Tibber grid awards. Det går man nog plus på om man alltid har bilen ansluten och har ett laddbehov, men sätter man bara i sladden någon gång ibland när batteriet börjar bli lite tomt så ger det mindre.
Jag skulle säga att det är ett nörderi att spara pengar på elbilsladdningen. Det ger inga ofantliga summor, men för vissa av oss blir det en sport.
Redigerat:
Någon som vet när det blir vinter ur detta perspektiv? Jag laddar fortfarande dagtid, men misstänker att det börjar bli dags att ställa om till nattladdning. Jag sällar mig till de som inte på orkar ha järnkoll på timpriserna.Nötegårdsgubben skrev:
Om man inte orkar hålla koll själv är det enklast att sätta i laddsladden och låta smartladdningen göra jobbet. Då blir det så billigt det kan bli givet inställningarna.B bakterie skrev:
Det smarta kan sitta hos elleverantören, i laddboxen eller i bilen. Inte självklart var det ska sitta.A Andreas Mur skrev:
Sen kan man ladda smart utan timpris också, mer som god gärning.
Husägare
· Stockholms län
· 303 inlägg
Om du läser inlägg #45 så finns det ett exempel från EllevioB bakterie skrev:
Ja man gör som man vill, men vill man ha det smidigt så har man en box som kan styras av leverantören/bilen eller på något annat sett så man får lägsta prisL Lundstroem1 skrev: