12 248 läst · 130 svar
12k läst
130 svar
Hur fungerar relationen: elbil, laddbox, elleverantör ?
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 277 inlägg
Vi laddar bilen en gång i veckan ungefär, jag håller koll själv och rullar in bilen när jag ser att elpriset ser billigt ut.
Annars är det väl i princip bara Tibber som har någon sådan lösning.
Annars är det väl i princip bara Tibber som har någon sådan lösning.
Bra frågeställning.
Ska det smarta sitta i bilen, boxen eller hos elbolaget? Alla verkar vilja ta hand om detta. Vad som är "bäst" verkar svårt att svara på.
Jag tror iaf på att ha så få parter som möjligt inblandade. Tex lastbalansering o laddbox från samma företag.
Kör nu med ingen styrning från elbolaget, en dum laddbox och det är bilen (Volvo) som startar o slutar laddning när elpriset är lågt (och jag vill ha den laddad).
För mig pratar lastbalanseringen med boxen via wifi, det styrs via laddbox leverantörens molntjänst. Boxen har ett schema också (som jag inte använder, då det krånglat en del) som ligger i molnet.
Ska det smarta sitta i bilen, boxen eller hos elbolaget? Alla verkar vilja ta hand om detta. Vad som är "bäst" verkar svårt att svara på.
Jag tror iaf på att ha så få parter som möjligt inblandade. Tex lastbalansering o laddbox från samma företag.
Kör nu med ingen styrning från elbolaget, en dum laddbox och det är bilen (Volvo) som startar o slutar laddning när elpriset är lågt (och jag vill ha den laddad).
För mig pratar lastbalanseringen med boxen via wifi, det styrs via laddbox leverantörens molntjänst. Boxen har ett schema också (som jag inte använder, då det krånglat en del) som ligger i molnet.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 545 inlägg
Hur långt är "olika"?Lars-Göran Lindström skrev:
Dessa uppgifter behövs, dvs du måste tala om hur många mil du normalt vill kunna köra per dag i snitt.
Det tar flera timmar att tanka en elbil hemma.
Beroende på hur snabbt du behöver tanka för att uppnå din önskade körsträcka så belastas din anläggning med olika hög ström.
Det innebär att du kanske inte kan köra ugnen samtidigt som du laddar.
Så i normala bostäder behöver man trixa lite så att elbilen endast laddar när du inte kör ugnen, eller nåt annat tungt. Detta är vad en lastbalanserare gör. Den garanterar inte att elbilen blir laddad utan skyddar bara dina mätarsäkringar.
Om du har kravet "bilen ska vara fulladdad" och jag vill köra ugnen precis när jag vill och money is no object så skulle nog jag som elektriker byta mätarskåp, gå till 35 A mätarsäkringar och installera en valfri laddbox som laddar med 16 A trefas. Det kanske räcker med 25 A om man tittar närmare på din BVP vad den drar. Det är de kalla vinternätterna som kräver mest energi, både uppvärmning och laddning (elbilen drar kanske 50% mer "bränsle" per mil på vintern).
Nu skall man också tänka på att den enda som vet hur snabbt bilen kan laddas (i bästa fall), det är bilen (om den är uppkopplad). Jag har dock helt valt bort denna del då jag då måste ha flera externa parter som tillåts prata om våra bilar mellan varandra. Jag gör allt själv. Det är dessutom det enda sättet som jag kan koordinera detta med värmen på huset, badtunnan (som jag bygger just nu), användning av bastun osv osv...
Av tjänster skulle jag nog välja Tibber.Lars-Göran Lindström skrev:
Tog även laddboxen via dem.
Nu har jag dock Vattenfall rörlig som avtal. Då jag inte orkar jaga timmar.
Laddboxen blev billigast installera via Tibber då när jag tog den ca 2år sedan. Dom erbjuder också 50% på priset man smartladdar sin bil vilket ju kan vara en stor morot om man kör mycket.
Men smartladda innebär att du måste fibbla med tider och appen. Sen varit med om att bilen ändå inte varit fullt laddat.
Lastbalansering som så många orkar tjata om gör också den saken att den sänker laddhastigheten och kanske tom avbryter laddning om för mycket annat igång samtidigt. Här skulle jag hellre säkra upp. Sen går det ju alltid sänka hastigheten permanent från boxen, räcker det med att ha bilen fullt på morgonen och man har tid ladda hela natten så kan man ju sänka till tex 3*6A.
Men allt beror på hur mycket du kör, hur ofta det behöver laddas och hur mycket, hur mycket du är villig att jaga timpriser och vänta med laddning osv?!
Allvetare
· Östergötland
· 4 255 inlägg
Det går att göra hur avancerat eller hur enkelt som helst. Jag har gjort det enkelt för mig;
Jag har 20A's mätarsäkring och har kört med ett sladdställ för 3-fas CEE-uttag där jag kan ställa laddströmmen på samt ställt in laddtider i bilen. D.v.s. när jag kommer hem så sticker jag i stickproppen och bilen laddar 23:00-04:00 med lägsta laddströmmen (8A).
I övrigt har jag villa med bergvärmepump på max 7kW.
Ingen uppkoppling och har aldrig blåst en huvudsäkring samt brukar träffa hyfsade priser vid laddning.
Tänk på att du behöver ha timdebitering och inte månadsmedel på dit elabonnemang.
Jag har 20A's mätarsäkring och har kört med ett sladdställ för 3-fas CEE-uttag där jag kan ställa laddströmmen på samt ställt in laddtider i bilen. D.v.s. när jag kommer hem så sticker jag i stickproppen och bilen laddar 23:00-04:00 med lägsta laddströmmen (8A).
I övrigt har jag villa med bergvärmepump på max 7kW.
Ingen uppkoppling och har aldrig blåst en huvudsäkring samt brukar träffa hyfsade priser vid laddning.
Tänk på att du behöver ha timdebitering och inte månadsmedel på dit elabonnemang.
Och vi har naturligtvis glömt att nämna effekttarifferna som snart kommer. Dessa utformas olika hos olika nätleverantörer, men om man har dessa under nätterna (som en del elbolag har), då är så låg laddström som möjligt oftast det bästa upplägget, oavsett elpris...
Med effekttariff som gäller även nattetid så vill man ju fylla upp till sin worst-case månadstopp mha bilen.
Då behöver man en laddbox som går att styra, och något som styr den... Tibber gör det bra för mig.
PS: huvudsäkringar är rätt tröga. Ligger inte solen på så kan man överlasta dom rätt mycket korta perioder utan att dom löser. 25A huvudsäkring lastad 36A:
Då behöver man en laddbox som går att styra, och något som styr den... Tibber gör det bra för mig.
PS: huvudsäkringar är rätt tröga. Ligger inte solen på så kan man överlasta dom rätt mycket korta perioder utan att dom löser. 25A huvudsäkring lastad 36A:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så, för att summera tråden:
- för att kunna dra nytta av allt så skall du vara väldigt insatt och ha logik (inköpt, eller din egen) som sköter om allt.
För att kunna köpa rätt produkter och tjänster så måste du också vara påläst.
Den som inte är påläst är den som får betala för de andra.
- för att kunna dra nytta av allt så skall du vara väldigt insatt och ha logik (inköpt, eller din egen) som sköter om allt.
För att kunna köpa rätt produkter och tjänster så måste du också vara påläst.
Den som inte är påläst är den som får betala för de andra.
Håller med dig stort men timdebitering kan också göra så att det blir även dyrare.S Styrman_jansson skrev:
Nu ger ju som sagt Tibber änsålänge 50% på billaddningen, vilket ju är riktigt schysst.
Men det jobbigt om man måste ladda bilen att just jaga timmar.
När jag hade timpris kunde elpriset vara tom högre nattetid. Men jag bor i område 1. Så det kanske är bara här i Norrland spotpriset svänger så?
Att det är dyrare på natten beror bla på bristen på solenergi då (på sommaren) och på att vattenkraften då kör väldigt lite (sensommar). De kraftigaste svängningarna har dock SE4 som har extremt volatila (och ofta höga) priser, där är det nästan alltid billigare på natten (utom sommaren pga importerad solenergi). Även SE3 har oftast billigast på natten, förutom på sommaren när dagspriserna (pga importerad sol) ofta kan vara dygnslägsta.kisumisu skrev:Håller med dig stort men timdebitering kan också göra så att det blir även dyrare.
Nu ger ju som sagt Tibber änsålänge 50% på billaddningen, vilket ju är riktigt schysst.
Men det jobbigt om man måste ladda bilen att just jaga timmar.
När jag hade timpris kunde elpriset vara tom högre nattetid. Men jag bor i område 1. Så det kanske är bara här i Norrland spotpriset svänger så?
Allvetare
· Östergötland
· 4 255 inlägg
Mja, nattetid är ju ofta de enda förbrukarna uppvärmningen (man lagar ju sällan mat och tvättar om nätterna) och om man laddar med nerställd effekt så är det nog så att det tillräckligt ofta är bästa tiden att ladda.Attitudeswe skrev:
Sedan finns det säkert mycket man kan göra för att optimera ytterligare men för mig så räcker det med good enough.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 236 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 236 inlägg
Jag antar att du inte har Tibber själv. Tibber gör en veckoprognos efter historisk statistik av priserna och din personliga användning. Anger man inte någon speciell avresetid så brukar den planera in laddningen på helgnätter.pacman42 skrev:Nja, tänker du på Tibber (och liknande) så styr de helt efter elpriset. Men om du inte har styrning även på annan förbrukning så kommer vi tillbaka till att du bör ha koll på hur mycket du laddar elbilen, det kan vara så att det inte lönar sig ändå.
Och skall vi vara krassa så är det mer lönsamt att själv hålla koll på vilken dag elbilen bör laddas (genom att övervaka elpriserna över tid) än att välja den billigaste timmen. Du tjänar mer på att ladda bilen på natten på helgen jämfört med att låta Tibber styra när på natten du skall ladda mitt i veckan...
Sen Tibber lanserade sin nya smartladdning där man får betalt för att avlasta elnätet så laddas bilen till minuspris. I augusti betalade jag minus 60 öre/kWh för 318 kWh till Tibber.