L lat skrev:
Väldigt förenklat kan man säga att vid +15C utomhus så ska framledningstemp vara 20C och vid -20C så skall framledningstemp vara nånstans mellan 40-60C beroende på hur ditt värmesystem är dimensionerat.
Läs här [länk] documents/Sweden/Handbok 3 se.pdf
Tack för din utmärkta hjälp!

V Vardagsrum skrev:
Föredömligt utmärkt pannrum! Något helt annat än diverse skit som jag kommit till..

Cirkulationspumpen hade inte jag bytt om det inte var något fel på den. En sådan investering torde ha väldigt lång återbetalningstid. Kolla på den vad den drar.

Fanskapen går ändå sönder förr eller senare, då kan man byta till steglösa energisnåla diton.

Ett tips är att köra cirkulationspumpen då och då även på sommaren, liksom för att motionera den så att den inte ”begar ihop” om den står stilla långa perioder.
Vad kul att höra! Jag som trodde detta pannrum var av det värre slaget. Jag kanske blandar ihop icke-modernt med sämre kvalitet. Ofta är det ju faktiskt motsatsen dock.

Du har nog helt rätt gällande cirkulationspumpen. Energideklarationen säger strax över 12 år i återbetalningstid. Då inväntar jag att pumpen går sönder innan byte

Det låter som att du är yrkesverksam inom området. Kan du ge mig tips på hur jag skulle gå tillväga för att elda med ved? Som jag förstår sitter det hör den röda lådan i botten av pannan till eldningsoljan. Den har inte brukats på länge. Tyvärr täcker ju den luckorna också. Bör jag bara göra mig av med den röda boxen? (Har planer på att få hela oljecisternen uppskuren och bortforslad också).

• Energideklarationsrapport som visar besparingar och pay-off tid för utbyte av cirkulationspumpar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J jonaserik skrev:
Du behöver inte byta shunten, det är större ESBE, alla automatiska shuntsystem har reglering och en motor som kan monteras direkt på själva axeln på shunten. Bara se till att säga vad du har för shunt, finns lite olika adaptrar.
Okej, vilken lättnad! Är den monteringen enkel? Jag förstår att det är en fråga i klass med "hur långt är ett snöre?" men skulle du säga att det kan utföras av en okvalificerad människa eller bör jag kontakta en VVS-firma?

Svar nej bara att köpa vad du vill , ingen VVS eller elektriker, finns i 230 V eller 24 V utförande , båda kan med fördel kopplas in med stickpropp i uttag. Alla givare är svagström och utomhusgivaren räcker det med telefonkabel EKKX 4X05 .

• Gilla
Lippi
  • Laddar…
Om TS har fungerande termostater på elementen så tror jag pay-off-tiden för en automatisk shunt är betydligt mer än de 12 åren som beräknats för cirkulationspumpar.
Om TS inte har fungerande termostater skulle jag förorda en shuntautomatik med enbart innegivare.

att byta och köpa cirkulationspumpar är inga 9K i kostnad!...
kolla vilken modell du har och hör med rinkaby rör vad som passar , och sedan kan du söka på nätet efter modell, eller tom gå in på tradera och fynda ibland...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.