Häpp!
Två metallkomponenter från en ventil ligger isär på en träyta. Den ena delen har gängor och är märkt med "15", den andra är en axel med mutter och tätningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En av två isär! Det var mycket riktigt ganska lätt att knacka ur spindeln.
Den andra går jag fortfarande bet på. Det finns liksom inget vettigt att ta tag i på resten av ventilen. Både den inre stora muttern och den lilla som håller graderingsskivan lossnar långt innan den med fjädern. Jag har även knackat försiktigt på spindeln och provat att sätta på vredet och försöka skruva med det men kupolmuttern ger sig då.
 
C
E Evakatarina skrev:
Den andra går jag fortfarande bet på.
Låt den ligga och gotta sig i ättikan några dagar skall du se om det inte lossnar.
Ättika är inte lika potent som fosforsyran i t.ex. Hessa, så det kan ta lite tid.

BTW, var försiktig med den koniska ytan på ventilhuset. Den tätar mot radiatorn med hjälp av sin exakta passform, så minsta repa kan göra att du inte får tätt där sen.
 
E Evakatarina skrev:
Häpp!
[bild]
En av två isär! Det var mycket riktigt ganska lätt att knacka ur spindeln.
Den andra går jag fortfarande bet på. Det finns liksom inget vettigt att ta tag i på resten av ventilen. Både den inre stora muttern och den lilla som håller graderingsskivan lossnar långt innan den med fjädern. Jag har även knackat försiktigt på spindeln och provat att sätta på vredet och försöka skruva med det men kupolmuttern ger sig då.
Jepp nu är det svårt att få loss med så mycket oxid som syns och mer, prova med att lägga ventilen i lacknafta eller fotogen. Det kryper in och kan lösa upp oxiden. Vredet sitter fast så det inte snurrar när du försöker vrida det, Innanför vredet och före muttern så är det ca 10 -15 mm öppen axel, där kan man ta tag i med en polygrip/rörtång för att få bättre kraft. gärna då med en bit sandpapper/smärgelduk för att inte någon tång ska slinta på spindeln. Detta tillsammans med att värma och knacka spindeln kan hjälpa.
Klarar du det inte, så gå till en smed eller plåtverkstad, så kanske dom kan få till ett knep.
Sen den sista bilden, putsa av med en stålborste på gängan med lite finare borst på, på spindelns jämna del används fin stålull till.
Var landet är du ?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Om du har en shunt (eller annan värmereglering) så behövs ju inte funktionen att reglera på elementet. Låt värmesystemet hålla rätt temperatur i huset och montera tillbaka vreden fullt öppna för syns skull
 
C cpalm skrev:
Låt den ligga och gotta sig i ättikan några dagar skall du se om det inte lossnar.
Ättika är inte lika potent som fosforsyran i t.ex. Hessa, så det kan ta lite tid.

BTW, var försiktig med den koniska ytan på ventilhuset. Den tätar mot radiatorn med hjälp av sin exakta passform, så minsta repa kan göra att du inte får tätt där sen.
Ja, jag får kanske göra det. Jag plockade upp den eftersom det verkar som att syran löser ut zinken så delarna blir kopparfärgade men det går antagligen att polera bort sen. Den tog också färgen på temperaturskalan trots att den inte var i direktkontakt med ättikan. Ättika är ju väldigt bra på att lösa rost så jag hoppades att den skulle ta sig in till den rostiga fjädern. Den andra fjädern ser ut så här nu efter ättiksrengöring så den tror jag går att använda.
En rengjord fjäder med synliga repor på en träyta efter ättiksrening.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag gissade att det förhöll sig så med den koniska ytan på ventilhuset! Det finns några repor men de ser ut att vara sedan tidigare. Jag kommer minst att få högt blodtryck när det så småningom blir dax att fylla på vattnet igen!
Snyggt blir det i alla fall:
Närbild av en hand som håller en metallkomponent med en temperaturskala med siffror och vinkelrör, efter rengöring med ättika.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Jepp nu är det svårt att få loss med så mycket oxid som syns och mer, prova med att lägga ventilen i lacknafta eller fotogen. Det kryper in och kan lösa upp oxiden. Vredet sitter fast så det inte snurrar när du försöker vrida det, Innanför vredet och före muttern så är det ca 10 -15 mm öppen axel, där kan man ta tag i med en polygrip/rörtång för att få bättre kraft. gärna då med en bit sandpapper/smärgelduk för att inte någon tång ska slinta på spindeln. Detta tillsammans med att värma och knacka spindeln kan hjälpa.
Klarar du det inte, så gå till en smed eller plåtverkstad, så kanske dom kan få till ett knep.
Sen den sista bilden, putsa av med en stålborste på gängan med lite finare borst på, på spindelns jämna del används fin stålull till.
Var landet är du ?
Menar du att jag ska hålla här med polygripen?
Närbild på en rostig mutter och spindel på en arbetsbänk av trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har hållit här så hårt jag förmår med polygrip (så att handtagen på tången flexat) och haft muttern fast i skruvstädet men det enda det resulterat i är sönderslitna siffror och gängor.
Närbild på gammal metallspindel och mutter, foto är taget på en träbänk med några mindre verktyg och delar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag misstänker starkt att jag bara kommer att repa spindeln om jag tar tag där?
Jag har putsat spindeln på den andra nu så den är ren och slät förutom spår som fjädern gjort men det är svårare att få rent inne i huset. Ska den löpa lätt eller vara lite trög? Det är en skrovlig korrosionsyta där fortfarande så jag funderar på att skaffa en mindre slipcylinder till dremeln och köra rent men är rädd för att ta bort för mycket så att det inte går att få tätt sen.
Jag håller till på Gotland!
 
För långt bort. OK . inget slipande i hålet, då kan det gå fel. Biltema Visby har ett marinfett 70kr som kan smörja gängan och en korv av lin som rullas till en korv + tätpasta, finns även där och pressas ner mellan spindeln och tjocka delen, med fjäder och muttern på det, det tätar bra.
 
C
E Evakatarina skrev:
Jag plockade upp den eftersom det verkar som att syran löser ut zinken så delarna blir kopparfärgade men det går antagligen att polera bort sen.
Ja, så blir det, men när ytan oxiderat är min amatörmässiga slutsats att den skadan redan är skedd, och att det kanske i första hand är det som lyfts fram vid ett syrabad.
Det går att polera bort, men det krävs en relativt aggressiv polering. Personligen har jag lämnat mina obehandlade, så efter nåt år har de den bruna patinan i vilket fall. 🙂
 
J jonaserik skrev:
För långt bort. OK . inget slipande i hålet, då kan det gå fel. Biltema Visby har ett marinfett 70kr som kan smörja gängan och en korv av lin som rullas till en korv + tätpasta, finns även där och pressas ner mellan spindeln och tjocka delen, med fjäder och muttern på det, det tätar bra.
Så det skall alltså vara tätning emellan spindeln och ventilhuset, inte bara i spåret under fjädern? Blir det inte lätt blågrön beläggning på mässing av fett? Annars har jag också tänkt fråga om man kan smörja alla gängor med något för att de inte ska kärva ihop igen.
Är det nåt sånt här du tänker dig som tätning? Förpackning med Unipak rörkitt och lin, placerad på en mönstrad yta, med instruktioner delvis synliga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C cpalm skrev:
Ja, så blir det, men när ytan oxiderat är min amatörmässiga slutsats att den skadan redan är skedd, och att det kanske i första hand är det som lyfts fram vid ett syrabad.
Det går att polera bort, men det krävs en relativt aggressiv polering. Personligen har jag lämnat mina obehandlade, så efter nåt år har de den bruna patinan i vilket fall. 🙂
Jag gissar att mina kommer att putsas regelbundet framöver så jag ska försöka polera bort kopparskiktet.😊
 
E Evakatarina skrev:
Så det skall alltså vara tätning emellan spindeln och ventilhuset, inte bara i spåret under fjädern? Blir det inte lätt blågrön beläggning på mässing av fett? Annars har jag också tänkt fråga om man kan smörja alla gängor med något för att de inte ska kärva ihop igen.
Är det nåt sånt här du tänker dig som tätning?[bild]
En tätning ska vara i mellanrummet mellan spindeln och ytterdelen och trycks ihop av fjädern och muttern.
Det är rätt kit som du visar och fettet är av icke korriderande typ och ska vara på spindelns gängor, inga stora mämgder men ska smörja lite
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.