1 117 läst · 20 svar
1k läst
20 svar
Hur fungerar brygglån och måste nan ta det?
Tack, det är ju en strategi att beakta. Dock har jag redan blottat vår situation för bankkvinnan så är nog kört försöka framstå som smart investerare😁. Jag förstår nu att nålsögat blir hur stort bolån vi blir beviljade om vi cashar minsta möjliga (15%). I ansökan till lånelöftet har vi angett att vi ska pytsa in ca 25 % från egna husförsäljningen, och lånelöftet grundas ju på det. Har iofs tagit höjd för ett dyrare hus, så kommer inte behöva låna så mycket.J J Vos skrev:Om banken vet att ni är inne på att sälja då blir ni behandlad som kunder som tar detta risk. Om ni kommer in med en marknadsanalys och kalkyl på uthyrning MED tillräcklig vinstmarginal då kan de se er som investerare. Det beror helt på hur ni kommunicerar ärendet. Om ni vill det så är mitt tips att börja med att prata om att ni kan tjäna på att hyra ut och först efteråt berätta att ni behöver köpa ett till (inte ett annat) hus för att bo själv.
Hm... så storleken på brygglånet utgår från hur mycket pantbrev som /inte/ är uttaget?Attitudeswe skrev:
Det där var ny info för mig...🤔 Menar du att man kan belåna den fastighet man säljer för att få loss pengar till den nya? Skulle banken verkligen gå med på det? Och hur kan det bli mer ekonomiskt? Pantbreven är väl alltid 2% av husets värde..? Varför skulle det ge halv ränta?Attitudeswe skrev:
Banken gå ju i detta fall med på att man under mer än 6 mån har dubbla boenden.F fleurdelac skrev:
Har man amorterat ner sitt lån på befintlig fastighet så har man fria ägarregistrerade pantbrev man kan belåna. Banken lånar då ut för 3.6% med bostad som säkerhet istället för 6-7% som dom tar för ett brygglån där dom saknar en säkerhet.
2% skatten/avgiften tas bara ut första gången. Dessa pantbrev har ju ett värde när man sen säljer vidare. Säljer man för 10M helt utan pantprev så skulle en köpare som tänkt belåna med 5M kunna buda 100.000kr mer om det istället fanns pantprev på 5+M
Ahaaa! Du tänker så... Jag fattade fel. Det får jag kolla upp! Vi köpte huset för 30 år sen och har lånat till rätt sparsamt för renoveringar så vi har inte amorterat i nån större utsträckning. Men absolut något att kolla upp! Tack för din infallsvinkel!Attitudeswe skrev:Banken gå ju i detta fall med på att man under mer än 6 mån har dubbla boenden.
Har man amorterat ner sitt lån på befintlig fastighet så har man fria ägarregistrerade pantbrev man kan belåna. Banken lånar då ut för 3.6% med bostad som säkerhet istället för 6-7% som dom tar för ett brygglån där dom saknar en säkerhet.
2% skatten/avgiften tas bara ut första gången. Dessa pantbrev har ju ett värde när man sen säljer vidare. Säljer man för 10M helt utan pantprev så skulle en köpare som tänkt belåna med 5M kunna buda 100.000kr mer om det istället fanns pantprev på 5+M
Liknande trådar
-
Fungerar verkligen min Uponor Push 12 som den ska?
Värme allmänt -
Hur fungerar en Nibe 301på reserv läget.
Värmepumpar -
Kan man göra ny tapet eller måste göra grund tapet först ?
Färg, Måla & Tapetsera -
Husqvarna Cut n Break - fungerar det för att göra en ränna i berg
Grund & Markarbeten -
Måste Brf sätta upp snörasskydd ?
Tak & Vind