Nån som har bra erfarenhet hur förlåtande tätskiktet går o applicera mot lite ojämnheter i flytspackling? Ska läggas klinkers sen.
 
  • Låg vinkel, betonggolv, vägg med rörledningar, blå soptunnor i bakgrund, spilld vätska, cigarettfimpar, övergivna utrymmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ofärdigt rum med lila gipsskivor, spackelfläckar, synliga rör, ingen inredning eller möbler, under konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett golv under konstruktion med nylagt, vått avjämningslager eller självutjämnande spackel, med installationselement synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Branschregeln är att det inte får finnas någon fläck där det är bakfall. Det får alltså inte finnas gropar och sänkor där vatten kan samlas. Ojämnheter låter som att vatten kan samlas på vissa ställen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Branschregeln är att det inte får finnas någon fläck där det är bakfall. Det får alltså inte finnas gropar och sänkor där vatten kan samlas. Ojämnheter låter som att vatten kan samlas på vissa ställen.
Vart hittar du de kraven? Det borde vara AMA's regler om ytjämnhet eller motsvarande som gäller?
 
BirgitS
useless useless skrev:
Vart hittar du de kraven? Det borde vara AMA's regler om ytjämnhet eller motsvarande som gäller?
Branschregeln om att bakfall är förbjudet kommer från BKR och så som jag har förstått det så hänger det ihop med att det inte går att garantera att tätskiktet håller tätt i längden om det samlas vatten ovanpå det eller något liknande.
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
Fast enligt din definition får det inte ens finnas en millimeterstor por i betongen?
 
BirgitS
useless useless skrev:
Fast enligt din definition får det inte ens finnas en millimeterstor por i betongen?
Det är ju inte min definition. Jag försökte förklara vad branschregeln om bakfall innebär och sen får TS avgöra om det är applicerbart. Jag har inte sett ytan och kan inte veta om ojämnheter innebär små porer i flytspacklingen eller om det innebär sänkor där en halv m2 i duschens ytterkant har bakfall.

Gäller det millimeterstora porer lär det ju inte bli någon nivåskillnad på tätskiktet utan det spänner ju över poren.
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
De branschregler jag har sett hänvisar till AMA. "att det inte får finnas någon fläck där det är bakfall." är inte någon mätbar definition...


Så här säger BKR:

4.1.1 Kontroll av underlaget
Kontroll av underlaget ska utföras innan tätskiktsapplicering påbörjas. Generellt ska underlagskraven i AMA Hus tabell 43.DC/-1 för golv och tabell 43.B/HSD-1 för vägg tillämpas. Plattsättningsentreprenören ska ta i beaktning beställarens önskemål gällande den keramiska plattans storlek och format. Vid montering av storformatiga plattor på vägg krävs det stramare toleranser än det som anges i AMA Hus.




Och så här säger GVK:

Svensk text om toleranskrav för underlagsgolv, klassificering i A+, A, B, med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS BirgitS skrev:
Och BKR 4.2

[länk]
Ojämnheter behöver inte vara samma sak som bakfall, bara för att förtydliga.
 
R
A AdelVillan skrev:
Nån som har bra erfarenhet hur förlåtande tätskiktet går o applicera mot lite ojämnheter i flytspackling? Ska läggas klinkers sen.
Hur stora är dina spackel kanter om du lägger ut ett 1m vattenpass eller annat rakt material hur stora svackor/ryggar får du?

Det ser ut att vara bakfall ifrån mitten av rummet in i högra hörnet i den översta bilden?
 
Redigerat:
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ojämnheter behöver inte vara samma sak som bakfall, bara för att förtydliga.
Absolut, vi vet inte vad TS menar menar med ojämnheter och jag tycker att det framgick av mitt första svar, där jag skrev att det inte får vara så att vatten kan samlas någonstans så att TS skulle kunna avgöra om det är så eller inte.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju inte min definition. Jag försökte förklara vad branschregeln om bakfall innebär och sen får TS avgöra om det är applicerbart. Jag har inte sett ytan och kan inte veta om ojämnheter innebär små porer i flytspacklingen eller om det innebär sänkor där en halv m2 i duschens ytterkant har bakfall.

Gäller det millimeterstora porer lär det ju inte bli någon nivåskillnad på tätskiktet utan det spänner ju över poren.
Det är generellt fall mot brunnen, men med små väck på 2-3mm djupa lite här o där vid övergångar av blandningarna skett, hittat ett litet ställe där det är rakt, så jag undrade om tätskiktet lägger sig tätt ändå över 2-3mm ojämnheter kan vara 1 cm i bredd, eller är det till o jämna till med fix som måste till?
 
A AdelVillan skrev:
Det är generellt fall mot brunnen, men med små väck på 2-3mm djupa lite här o där vid övergångar av blandningarna skett, hittat ett litet ställe där det är rakt, så jag undrade om tätskiktet lägger sig tätt ändå över 2-3mm ojämnheter kan vara 1 cm i bredd, eller är det till o jämna till med fix som måste till?
Tätskiktet ska limma fast och det är bara att lägga på lite mer där om du tycker och anser det. Sen med det som sägs att tätskiktet skulle gå sönder eller börja läcka för att det ligger lite vatten på är bara nys. Det blir alltid vatten på tätskiktet, finns inga fogar i dag att köpa, som är vattentäta. Det tar ca 15 sekunder så är det blött rakt igenom en fog , men torkar ganska snabbt. Det är därför det heter tätskikt.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Går ju att köpa 4040 spackel och rätta till ojämnheter
 
Här är lite bilder på vad jag menar 🙃
 
  • Ett vattenpass ligger på grov betong. Kontrollerar ytas planhet. Arbetsplats med suddig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett vattenpass på en yta, används för att kontrollera horisontell jämnhet, med två libeller synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.