Jag kan som bäst benämnas glad amatör i sammanhanget, men de ojämnheterna på bilderna med vattenpasset skulle jag själv aldrig lägga kakel på.....
 
  • Gilla
Rickard.lj och 3 till
  • Laddar…
H
J jonaserik skrev:
Tätskiktet ska limma fast och det är bara att lägga på lite mer där om du tycker och anser det. Sen med det som sägs att tätskiktet skulle gå sönder eller börja läcka för att det ligger lite vatten på är bara nys. Det blir alltid vatten på tätskiktet, finns inga fogar i dag att köpa, som är vattentäta. Det tar ca 15 sekunder så är det blött rakt igenom en fog , men torkar ganska snabbt. Det är därför det heter tätskikt.
Kanske torkar det snabbt i fogen men inte under mot tätskiktet där ligger det i stort sett alltid fukt/vatten om man använder badrummen regelbundet.
 
A AdelVillan skrev:
Här är lite bilder på vad jag menar 🙃
Det där ska absolut fixas.
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Kanske torkar det snabbt i fogen men inte under mot tätskiktet där ligger det i stort sett alltid fukt/vatten om man använder badrummen regelbundet.
Vad bäst lämpat att fylla med , flyta lite till eller dra ut med fix?
 
H
A AdelVillan skrev:
Vad bäst lämpat att fylla med , flyta lite till eller dra ut med fix?
Det är en fråga som kan besvaras mycket bättre av medlem BirgitS.
 
davvelito davvelito skrev:
Det där ska absolut fixas.
Bästa eller enklast laga med, spackla lite till eller dra till med fix?
 
J jonaserik skrev:
Sen med det som sägs att tätskiktet skulle gå sönder eller börja läcka för att det ligger lite vatten på är bara nys.
Det börjar säkert inte läcka bara för att det ligger vatten där. Men reglen om "inget bakfall" i tätskiktsreglerna syftar till att begränsa effekterna av en läcka.

Om vi tänker oss att det finns en minimal läcka i tätskiktet. Ex. en överlappande skarv, där man inte lyckats till 100% med limningen. Antag att när det blir blött så sugs ex. en milliliter vatten ut per timme. Efter en dusch är det "blött" i kanske en halvtimme (alltså så blött att vatten kan sugas ut), det kommer då ut liiiite vatten på fel sida tätskiktet, som absorberas av byggnadsmaterialet utan skada. OM det då råkar vara bakfall just där, så pågår sugandet inte i en halvtimme, utan 24/7. Och avsevärt mer vatten sugs ut och kan orsaka fuktskador i materialet.

Kravet om rätt lutning är ur täthetssynpunkt "bara" ytterligare en nivå av "hängslen och livrem". Men vi vet att oavsett hur bra tätskikt utförs i badrum, så finns det alltid brister, har man då otur så finns felet någonstans där det verkligen utsätts för vatten.

När det gäller små ojämnheter i flytspacklet så tycker jag att man kanske i första hand skall se det som en risk att inte få bra underlag för klinkers. När du limmar folien över en ojämnhet så kommer det att bli en yta (stor/liten) där folien inte får kontakt med underlaget. När du sedan sätter klinkers så har du i praktiken luft under plattan på den ytan. Handlar det om att folien "hänger" på några millimeter uppmot 10mm yta så spelar det antagligen ingen roll. Men plattan har då alltså inget stabilt underlag på den ytan.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
A AdelVillan skrev:
Bästa eller enklast laga med, spackla lite till eller dra till med fix?
Jag hade fixat med tex weber 4040 handspackel, fallet är ju iallafall åt rät håll trots knixen
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
A AdelVillan skrev:
Här är lite bilder på vad jag menar 🙃
Om du nu fixar svackan kommer då kravet på fall inom duschområdet att uppfyllas?
Det ser ut som en rätt liten lutning på vattenpasset för att vara så nära golvbrunnen.
Kanske för stor lutning allra närmast brunnen för där ser det brant ut?

Fixa till det som behövs för att du ska uppnå branschreglerna med slipning och handspackel innan tätskiktet.
 
  • Gilla
HEM2121 och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det börjar säkert inte läcka bara för att det ligger vatten där. Men reglen om "inget bakfall" i tätskiktsreglerna syftar till att begränsa effekterna av en läcka.

Om vi tänker oss att det finns en minimal läcka i tätskiktet. Ex. en överlappande skarv, där man inte lyckats till 100% med limningen. Antag att när det blir blött så sugs ex. en milliliter vatten ut per timme. Efter en dusch är det "blött" i kanske en halvtimme (alltså så blött att vatten kan sugas ut), det kommer då ut liiiite vatten på fel sida tätskiktet, som absorberas av byggnadsmaterialet utan skada. OM det då råkar vara bakfall just där, så pågår sugandet inte i en halvtimme, utan 24/7. Och avsevärt mer vatten sugs ut och kan orsaka fuktskador i materialet.

Kravet om rätt lutning är ur täthetssynpunkt "bara" ytterligare en nivå av "hängslen och livrem". Men vi vet att oavsett hur bra tätskikt utförs i badrum, så finns det alltid brister, har man då otur så finns felet någonstans där det verkligen utsätts för vatten.

När det gäller små ojämnheter i flytspacklet så tycker jag att man kanske i första hand skall se det som en risk att inte få bra underlag för klinkers. När du limmar folien över en ojämnhet så kommer det att bli en yta (stor/liten) där folien inte får kontakt med underlaget. När du sedan sätter klinkers så har du i praktiken luft under plattan på den ytan. Handlar det om att folien "hänger" på några millimeter uppmot 10mm yta så spelar det antagligen ingen roll. Men plattan har då alltså inget stabilt underlag på den ytan.
Vad bäst lämpat att fixa till ojämnheterna med för material, är det mer flytspackel eller lättare och dra till med fix?
 
BirgitS
A AdelVillan skrev:
Vad bäst lämpat att fixa till ojämnheterna med för material, är det mer flytspackel eller lättare och dra till med fix?
Handspackel
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
R
A AdelVillan skrev:
Vad bäst lämpat att fixa till ojämnheterna med för material, är det mer flytspackel eller lättare och dra till med fix?
Om du löser inläggen innan så har du fått svar, fix används bara som fästmassa.. kolla på BirgitS senaste inlägg du behöver någ slipa och spackla för att nå ett godkänt resultat..
 
Nu är bilderna inte dom bästa , men du skulle nog behöva dra ut fallet lite mer med en flex
 
Ja det där ska absolut fixas.
Är det duschbrunnen eller någon annan brunn?
Är det till duschen så borde du slipa ner med en Flex.
Ev sätta en avstängningslist vid ditt lokalfall, sen flyt från väggarna med tex Ardex K14, absolut inte nåt fiberspackel, sen spackla fallet med tex Ardex A45

Nu förutsätter jag att du gör allt själv, har du haft en "hantverkare" där som gjort flytningen och säger att det är ok så är mitt råd att du ber han packa ihop och inte visa sig där nåt mer 😬😄
 
  • Gilla
Kramla och 3 till
  • Laddar…
Ungefär så här ska du flexa av ytan, mät 40-50cm ut från centrum av brunnen och slipa ner

Vattenpass på betonggolv, kontrollerar ytas planhet med visuell indikation av bubbla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Början på strecken ska alltså vara precis i nivå med brunnsflänsen
 
  • Gilla
Rickard.lj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.